Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: KTM 690 enduro (R) ervaringen  (gelezen 896482 keer)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 109
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #3420 Gepost op: 24-04-2017, 22:59 »
Vals schakelen heb ik ook last van.
Volgens mij heb ik dingetje met lager voor €135 of zo op de deurmat liggen.
Zal ik eens informeren als we er 5 of meer kopen.
Ikzelf heb er dan misschien 2 nodig maar weet niet of de 2e 690 ook beroerd schakelt nog geen kmters mee gemaakt.
En die koppelingscilinder heb ik serieus interesse voor.


net even gekeken voor de sigu tech clutch slave cilinders, bij deze:

Één grijze in gebruikte staat, bij deze mist jammergenoeg de circlip maar die kan je vast wel ergens vinden


Één oranje, ook in gebruikte staat, een klein deel is bij deze afgefreesd om zo een 17t tandwiel passend te krijgen, circlip wel aanwezig



En als laatste één zwarte, in nieuwstaat!



en voor de liefhebber ook nog 2 standaard clutch slaves:



Pijn is een emotie en emoties kan je uitzetten
https://www.youtube.com/channel/UCpc97twAUGNyZubSfNx3JpQ

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7961
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #3421 Gepost op: 25-04-2017, 08:00 »
Check je mailbox.
Voor koppelings cilinder.
Gr Marco

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7961
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #3422 Gepost op: 28-04-2017, 21:22 »
Handmatige nokas kettingspanner gehaald.
De automatische liet het kompleet afweten.
Gevolg een ketting die behoorlijk los hangt en als je pech hebt een paar tandjes kan overslaan.

Nu is mijn vraag wel of niet het oliekanaal afdichten die de automatische spanner van olie moet voorzien.


Post Merge: 28-04-2017, 21:33
De automatische plunjer wil wel eens vast gaan zitten door vervuiling en of de olie niet tijdig te vervangen.
volgens mijn dealer zal de Oring de olie wel tegen houden die anders de kettingtunnel inloopt.


Als deze Oring de oliedruk niet tegenhoud heb ik dan kans dat de oliedruk dan wegvalt?
Met gevolg geen smering meer verder op in het circuit de cilinderkop.
Het aluminium propje is natuurlijk wel in het olie kanaal te tikken maar eruit halen zal een stuk beroerder worden,vandaar mijn twijfel


gr.Marco




Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 109
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #3423 Gepost op: 28-04-2017, 22:04 »
Handmatige nokas kettingspanner gehaald.
De automatische liet het kompleet afweten.
Gevolg een ketting die behoorlijk los hangt en als je pech hebt een paar tandjes kan overslaan.

Nu is mijn vraag wel of niet het oliekanaal afdichten die de automatische spanner van olie moet voorzien.


Post Merge: 28-04-2017, 21:33

De automatische plunjer wil wel eens vast gaan zitten door vervuiling en of de olie niet tijdig te vervangen.
volgens mijn dealer zal de Oring de olie wel tegen houden die anders de kettingtunnel inloopt.


Als deze Oring de oliedruk niet tegenhoud heb ik dan kans dat de oliedruk dan wegvalt?
Met gevolg geen smering meer verder op in het circuit de cilinderkop.
Het aluminium propje is natuurlijk wel in het olie kanaal te tikken maar eruit halen zal een stuk beroerder worden,vandaar mijn twijfel


gr.Marco

heb even rondgesnuffeld in de repair manual en naar het lubrication system gekeken:



het ziet er naar uit dat de olie omhoog naar de kop loopt en een deel de auto-spanner in
lijkt me dat deze wel een bepaalde druk opbouwt en als je hem open laat staan er toch een verminderde hoeveelheid olie de kop in gaat door de drukval
weet niet hoeveel van het kanaal word afgesloten met de nieuwe spanner en hoeveel drukverandering er dan is

hoe doen ze dat met de manual tensioners van rally raid ?

p.s. waar heb je die handmatige spanner vandaan?  :D

update: net even nagevraagd bij het racteam en zij hebben het gat eerst open gelaten maar later de schacht van de handmatige spanner langer gemaakt om het gat toch af te dichten zodat ze meer olie druk op de sproeiers naar de zuiger en de kop hadden.
Pijn is een emotie en emoties kan je uitzetten
https://www.youtube.com/channel/UCpc97twAUGNyZubSfNx3JpQ

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7961
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #3424 Gepost op: 28-04-2017, 23:29 »
De handspanner is een KTM onderdeel.
Zal het nummer opzoeken morgen.
Nwe. Prijs €70.

Monteur vertelde dat je er ook vloeibaar metaal in kan smeren.
Dat is makkelijker te verwijderen.

Het idee is dat dus de Oring vlak voor de kettingtunnel de oliedruk kan weerstaan.
Zal de tekening eens goed bestuderen.
Wil toch zeker niet dat ik de olietoevoer zou blokkeren door er een propje alu. In te meppen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #3425 Gepost op: 28-04-2017, 23:35 »

update: net even nagevraagd bij het racteam en zij hebben het gat eerst open gelaten maar later de schacht van de handmatige spanner langer gemaakt om het gat toch af te dichten zodat ze meer olie druk op de sproeiers naar de zuiger en de kop hadden.

Veel langer kan de schacht niet bij deze spanner.......

De meeste olie verdwijnt via klep "4"
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4267
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #3426 Gepost op: 29-04-2017, 09:53 »
Waarom zou je de prop er weer uit willen halen?

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk


Offline member

  • *****
  • Berichten: 7961
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #3427 Gepost op: 29-04-2017, 10:23 »
je hebt gelijk Steven
Het plaatje is me nu helemaal duidelijk.
Zat verkeerd te kijken bij nummer 4 maar het is bij nummer 5 en daar kan het geen kwaad alu. propje gaat er straks in beetje loctite erbij als lijm dan komt het vast goed.
Er staat nog een draadje over deze spanner van de ktm 450 en daarbij staat beschreven hoe de spanner af te stellen.


als me dit bevalt bestel ik er ook 1 voor de andere 690.


Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 109
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #3428 Gepost op: 29-04-2017, 21:31 »
Veel langer kan de schacht niet bij deze spanner.......

De meeste olie verdwijnt via klep "4"

ah ja vond ik moeilijk zien.

klopt, dus dan zou je 5 gewoon dicht kunnen pluggen, kan alleen maar voordelen hebben!

je hebt gelijk Steven
Het plaatje is me nu helemaal duidelijk.
Zat verkeerd te kijken bij nummer 4 maar het is bij nummer 5 en daar kan het geen kwaad alu. propje gaat er straks in beetje loctite erbij als lijm dan komt het vast goed.
Er staat nog een draadje over deze spanner van de ktm 450 en daarbij staat beschreven hoe de spanner af te stellen.


als me dit bevalt bestel ik er ook 1 voor de andere 690.


ben benieuwd naar je ervaringen! misschien dat ik er ook wel eentje haal :)



Pijn is een emotie en emoties kan je uitzetten
https://www.youtube.com/channel/UCpc97twAUGNyZubSfNx3JpQ

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7961
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #3429 Gepost op: 29-04-2017, 22:15 »
Spanner is gemonteerd.
Alu. propje was net eigenlijk aan de lange kant ,moest behoorlijk tikken met een doorslag.
En dan nog een ietse peitsie met vijl weg schrapen.
Het propje stak iets uit dus ging niet helemaal de olietunnel in durfde niet harder te meppen.
Voordat je begint prop papier in de schacht ,zodat het alu propje niet de kettingtunnel invalt.


Volgende uitdaging de borgmoer om de spanner te borgen is maat 27.
Maar dop 27 past er net niet op.
Nu met waterpomptang zitten pielen vindt dit voor mezelf een afgang omdat dit gereedschap is om aan een tractor te sleutelen.
Dus moet hier nog een passende oplossing voor vinden ook omdat ik dit gereedschap mee wil nemen op vakantie op de spanner te verstellen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1076
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #3430 Gepost op: 29-04-2017, 22:47 »
Is die dop net te groot of te klein?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7961
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #3431 Gepost op: 29-04-2017, 22:54 »
Net te groot het frame zit in de weg.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 1076
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #3432 Gepost op: 29-04-2017, 23:19 »
En een ringratelsleutel? Weet alleen niet of die in dat soort maten bestaan..

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7961
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #3433 Gepost op: 30-04-2017, 00:32 »
Denk ook te groot.
Zit te denken om een steeksleutel te maken van 3cm en daar een kop op te lassen van een inbus.
Moet er nog ff over prakkizeren

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #3434 Gepost op: 30-04-2017, 10:50 »
Een platte ringsleutel 27.

27 mm is ook de sleutelwijte van je voor-as (combi-gereedschapje?)
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....