Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Scottoiler, wat voor olie gebruiken?  (gelezen 12418 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 260
Scottoiler, wat voor olie gebruiken?
« Gepost op: 01-07-2005, 18:35 »
Nu we het toch over kettingspray hebben..

Heb dus een nieuw kettingset en nu ook de kans om een Scottoiler te krijgen. Mijn oude kettingset ging 30.000km mee en de aantal keren dat ik deze gesmeerd heb zijn op drie handen te tellen..

Mijn vraag over de Scottoiler: De olie die gebruikt wordt is volgens mij een 80w. Als deze olie op is, wat moet ik er dan in gooien? Zelf denk ik er over om er gewoon motorolie in te doen en het ketting iets meer smering te geven. Ook ik zit met het stof, zand probleem en ik denk met een dunnere olie minder plak op het ketting te hebben. Hoe doen jullie dit? ???

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: Scottoiler, wat voor olie gebruiken?
« Reactie #1 Gepost op: 01-07-2005, 18:41 »
Hoi Jeroen,

Een Scottoiler geeft verschillende resultaten. Onder de tegenstanders van dit principe geldt het grootste nadeel dat de doorstroom afhankelijk is van de buitentemperatuur. Tevens kan het apparaat vrij ongecontroleerd gaan lopen.
Zelf gebruik ik een Oscooiler, gewoon een reservoir dat je handmatig moet bedienen. Ik vul dat ding met kettingzaagolie, volgens mij over de hele wereld te verkrijgen. Versnellingsbakolie zou ook goed moeten werken, pas alleen op met gebruikte olie. de kanalen kunnen verstopt raken. Tijdens het rijden gebruik ik de oiler om de ketting schoon te make, de olie slingert eraf, en dus het vuil ook. Net voor een stop tijdens stapvoets rijden ook even oiliën, en je ketting blijft netjes in de olie. Bijna elke dag olie ik hem even, dus om de ca. 40 km.....

Zat er ook een Scottoiler verassingsbon bij het kettingset?? :P

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Scottoiler, wat voor olie gebruiken?
« Reactie #2 Gepost op: 01-07-2005, 18:43 »
De smering die je nodig hebt bij een O-ring ketting is alleen maar om de buitenste rollen over het tandwiel en over de kettingbinnerol te laten draaien. Verder om de oringen aan de buitenkant een beetje soepel te houden, maar het belangrijkste is nog wel: Roestpreventie.

De smeereigenschappen van de olie zijn dus volgens mij niet zo belangrijk. Versnellingbakolie of atf smeerit goed, maar stinkt en is vies (en slecht voor het mileu, net als motorolie). Motorolie blijft niet genoeg aan de ketting hangen.

Goedkoop en door veel mensen (incl mij) als goed bevonden is: Kettingzaagolie! Deze olie is speciaal bedoeld om: te beschremen tegen roest, licht smering te geven, niet van de ketting af te slingeren (het is dradering) en ook nog eens minder milieu belastend en oindanks alles vrij dun vloeibaar. Voordeel is ook nog dat het goedkoop is: Recentelijk een can van 5 liter gekocht bij de duitse automaterialenzaak voor 6 euro  :D.

Ik heb ook al eens systhetische kettingzaagolie gekocht, maar die was minder fijn vond ik.
doe er je voordeel mee

modifiy: He Ferd.. dat was tegelijk :), ik had eerst een scottoiler, maar nu een Osco (www.osco.nl), veel fijner: zelf bepalen wanneer en hoeveel olie. Als je high tech wilt kan je ook nog een McOil nemen (electronisch, met regensensor)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 260
Re: Scottoiler, wat voor olie gebruiken?
« Reactie #3 Gepost op: 01-07-2005, 18:49 »
Zat er ook een Scottoiler verassingsbon bij het kettingset?? :P

Nee, de kettingset werd gebracht door een leuke verassing  :D

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: Scottoiler, wat voor olie gebruiken?
« Reactie #4 Gepost op: 01-07-2005, 18:53 »
Zal ik een Osco komen brengen  :P :-X :-[ :'(


Die 30000km die je met de vorige gedaan hebt is trowuens een hoeveelheid waar je je helemaal niet voor hoeft te schamen!! Ben al blij als ik in die afstand er maar twee verbruik  :-\

Offline member

  • *****
  • Berichten: 260
Re: Scottoiler, wat voor olie gebruiken?
« Reactie #5 Gepost op: 01-07-2005, 18:59 »
Osco??? Nee, dankje. Na mijn laatste ervaringen met dit bedrijf hoef ik het systeem niet eens te proberen.. Als de heren niet de moeite nemen om gewoon hun mail te beantwoorden, probeer ik wel een ander merk!!  >:( 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Scottoiler, wat voor olie gebruiken?
« Reactie #6 Gepost op: 01-07-2005, 19:11 »
tja, ik denk dat het jammer is dat je je door 1 slechte mailervaring laat beletten een goed product te kopen, maar het is je eigen keuze natuurlijk.

Meerdere mensen hier op het allroad forum hebben er goede ervaring mee: Het zit degelijk in elkaar, ik heb er nog geen 1 stuk zien gaan.

Bij een Scottoiler is dat wel anders: Ik vind de constructie ervan slecht en er zitten veel plastik delen aan die op den duur gammel worden. Maar het grootste bezwaar voor mij was idd dat die sottoiler oliedikte afhankelijk is:
Ga je vroeg op pad, draai je hem open omdat de olie dik is... een maal lekker aan het rijden denk je op 10:00 plots.. oja, ik had de oiler wat open gedraaid, en hopsa.. flesje leeg, alles onder de prut. Nee voor mij een Osco
(Osco op XR en OSCO op LC8)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 49
Re: Scottoiler, wat voor olie gebruiken?
« Reactie #7 Gepost op: 01-07-2005, 19:45 »
Veel eenvoudiger en goedkoper is de volgende oplossing;

Bevestig zo'n mini-kettingvet-spuitbus (navulbaar) op een makkelijk (tijdens het rijden) bereikbare plaats, maak daar een dunne kunstof leiding aan, die je boven de ketting uit laat komen en klaar is Kees.

Je kunt dan smeren wanneer jij denkt dat dat nodig is.

Kost geen drol en het werkt goed.
Freek

noppenforum brengt je op het slechte pad.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1309
Re: Scottoiler, wat voor olie gebruiken?
« Reactie #8 Gepost op: 01-07-2005, 20:15 »
30.000km met een ketting? op een 1 cilinder? demijne gaan maar 10000km mee  :( en daz met DID X-rings

wel een beetje gassen (WFO)  ;) met dat rallye apparaat  :D :D vinden ze vast prachtig daaro......
Amsterdam naar Japan, Australie en Indonesie () 2007 - 20??
http://picasaweb.google.com/mbaars99

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2206
Re: Scottoiler, wat voor olie gebruiken?
« Reactie #9 Gepost op: 01-07-2005, 23:53 »
Dit gooi ik sinds vorige week in mijn Osco Oiler. Eens kijken hou dat het houdt

http://www.kroon-oil.com/nl/producten/productcatalogus.php?prodid=111&m=specs

EUR 4,95/liter  :-*

Zit niet meer op de DRZ, soms op de Alp en vaak op de MTB
Maar zit nog wel steeds onder de modder...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 260
Re: Scottoiler, wat voor olie gebruiken?
« Reactie #10 Gepost op: 02-07-2005, 03:46 »
tja, ik denk dat het jammer is dat je je door 1 slechte mailervaring laat beletten een goed product te kopen, maar het is je eigen keuze natuurlijk.

Ach, ik weet het, ben een klootzak maar als ze vier keer niet op mijn mail reageren hoef ik geen producten meer van dat bedrijf!  >:( Begrijp niet waarom je niet gewoon even de moeite kan nemen om een vraag te beantwoorden. O ja, de mail is daar ontvangen!

Ben het met je eens, had er graag een willen hebben!

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Scottoiler, wat voor olie gebruiken?
« Reactie #11 Gepost op: 02-07-2005, 21:44 »
Ken de osco niet, de scott wel, en die zuigt met een grote Z! Dan weer te weinig, dan weer te veel. En het grootste nadeel in Afrika: zo'n beetje de hele woestijn blijft aan je ketting hangen en je wilt de achterkant van je motor al helemaal niet meer vastpakken (erg fijn bij het plakken je achterbandje  :().

Voordeel van een 0-ring is juist dat je die niet veel hoeft te smeren omdat de smering in de O-ringen zit: als er zand op je ketting blijft hangen, kruipt dat in de O-ringen en maakt ze kapot, waardoor ze juist smering verliezen!. Tipje van een monteur in Zuid-Afrika was: ketting beetje schoonmaken elke 3000 tot 4000 km, vervolgens dun laagje smeersel erop, en dan een laag 'chain-wax' dat voorkomt dat er zooi aan je ketting blijft hangen...

Oh ja, ken ook mensen die wel blij zijn met een scott en inderdaad langer doen met een ketting dan ik. 30.000 vind ik overigens helemaal niet verkeerd!

Doei,
Corné
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Scottoiler, wat voor olie gebruiken?
« Reactie #12 Gepost op: 02-07-2005, 22:14 »
Corne, helemaal mee eens, alleen hebben ze daar droogzand.. en wij hier natte klei-smurrie die zowiezo wel aan je ketting blijft hangen.

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Scottoiler, wat voor olie gebruiken?
« Reactie #13 Gepost op: 03-07-2005, 22:04 »
en wij hier natte klei-smurrie die zowiezo wel aan je ketting blijft hangen.

En niet alleen aan je ketting kan ik uit ervaring vertellen :-\
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)