Wat win je er dan mee? Stel ze waarderen een motor op 1500euro, daar zit je al gouw aan als je bv je voorvork dubbel hebt zitten? Hoeveel verschilt dit dan met bv anweb?
Eigenlijk willen die maatschappijen dus gewoon dat je een dure/nieuwe motor koopt (waar mogenlijk wel minder pech mee kan komen, al is dit bij auto's een beter kloppende regel misschien dan bij motoren).
Wat win ik ermee:
De aanleiding van dit verhaal waren 2 gevallen in de laatste jaren dat mijn motor uitviel:
- Geleider van de nokkenasketting gebroken
- Remklauw van de voorrem defect
Eerste keer bij Groningen. Die k*-verzekering kwam in het weekend niet in actie omdat ze de de SOS-centrale niet goed ingelicht hadden. Later is mij vergoeding betaald voor het transport wat ik zelf geregeld had.
De tweede keer was ik bijna thuis en ben ik maar doorgereden zonder rem, maar dat wil je zeker in het buitenland natuurlijk niet.
Maar het gaat me om ver van huis: als zoiets gebeurt in de uithoeken van Europa is dat waarschijnlijk niet in enkele dagen te repareren.
Met mijn huidige verzekering en met andere Nederlandse verzekeringen wordt mijn moto in deze gevallen niet gerepatrieerd, want de kosten van repatriering zijn hoger dan de restwaarde van het voertuig. Volgens de voorwaarden van de ACE wordt er wel gerepatrieerd, want het voertuig is niet total loss.
Maar ook hier zijn grenzen, zoals je met je voorbeeld aangeeft. Alleen zijn de grenzen dus verlegd.
Deze winst moet je afwegen tegen de premie.
Of, zoals eerder voorgesteld: neem het risico zelf en regel het vervoer dus ook zelf in dergelijke gevallen.
Voor de terugreis van jezelf is er waarschijnlijk al dekking via de reisverzekering en voor de motor kan het mogelijk goedkoper als je deze niet al binnen enkele dagen thuis hoeft te hebben.