De smering die je nodig hebt bij een O-ring ketting is alleen maar om de buitenste rollen over het tandwiel en over de kettingbinnerol te laten draaien. Verder om de oringen aan de buitenkant een beetje soepel te houden, maar het belangrijkste is nog wel: Roestpreventie.
De smeereigenschappen van de olie zijn dus volgens mij niet zo belangrijk. Versnellingbakolie of atf smeerit goed, maar stinkt en is vies (en slecht voor het mileu, net als motorolie). Motorolie blijft niet genoeg aan de ketting hangen.
Goedkoop en door veel mensen (incl mij) als goed bevonden is: Kettingzaagolie! Deze olie is speciaal bedoeld om: te beschremen tegen roest, licht smering te geven, niet van de ketting af te slingeren (het is dradering) en ook nog eens minder milieu belastend en oindanks alles vrij dun vloeibaar. Voordeel is ook nog dat het goedkoop is: Recentelijk een can van 5 liter gekocht bij de duitse automaterialenzaak voor 6 euro
.
Ik heb ook al eens systhetische kettingzaagolie gekocht, maar die was minder fijn vond ik.
doe er je voordeel mee
modifiy: He Ferd.. dat was tegelijk
, ik had eerst een scottoiler, maar nu een Osco (
www.osco.nl), veel fijner: zelf bepalen wanneer en hoeveel olie. Als je high tech wilt kan je ook nog een McOil nemen (electronisch, met regensensor)