Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Osmand smartphone track navigatie cheap-ass  (gelezen 132901 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11346
Re: Osmand smartphone track navigatie cheap-ass
« Reactie #45 Gepost op: 23-04-2014, 07:46 »
Ik ging vandaag de Apple Appstore eens op om te zoeken naar deze fraaie app, maar niet gevonden hoor.

Wordt het anders gespeld? OSMand?

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: Osmand smartphone track navigatie cheap-ass
« Reactie #46 Gepost op: 23-04-2014, 07:52 »
Ik ging vandaag de Apple Appstore eens op om te zoeken naar deze fraaie app, maar niet gevonden hoor.

Wordt het anders gespeld? OSMand?


Al wakker Frank  :D


"and" staat voor Android, ik wet niks van Apple maar ik denk dat je lang kan zoeken  ::)
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11346
Re: Osmand smartphone track navigatie cheap-ass
« Reactie #47 Gepost op: 23-04-2014, 08:11 »
India is meestal al twee uur aan 't werk voordat ik wakker wordt ;D

OSMAppl, kzal daar eens naar zoeken ;)

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628
Re: Osmand smartphone track navigatie cheap-ass
« Reactie #48 Gepost op: 23-04-2014, 08:52 »
Waar is onze motorcycle



is dit de + versie

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1948
Re: Osmand smartphone track navigatie cheap-ass
« Reactie #49 Gepost op: 23-04-2014, 19:20 »

India is meestal al twee uur aan 't werk voordat ik wakker wordt ;D

OSMAppl, kzal daar eens naar zoeken ;)

Met die redenatie kun je beter op OSMiOS zoeken :-)

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: Osmand smartphone track navigatie cheap-ass
« Reactie #50 Gepost op: 25-04-2014, 08:48 »
Owwww er is zoveel mogelijk  :D


Lennert, heb jij al ervaring met routes langer dan 150km? Als ik het goed begrijp moet je die splitsen tot max 150 km per deel.


[/color]
Citaat
nieuw kabeltje en USB/12volt stekker gehaald

Ik heb een inbouw usb stekkerdoosje gescoord voor op het dashbord. 12V=>2x 5V USB van 1.0Ah per stuk. Met een waterdicht dopje er op 8) 
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2710
Re: Osmand smartphone track navigatie cheap-ass
« Reactie #51 Gepost op: 25-04-2014, 09:56 »
Ik was van zin een Montana aan te schaffen, maar ik ben toch ook steeds enthousiaster over OSMand.
Het kaart detail is erg goed en de navigatie tot nu toe ook bijna altijd goed (een keer dacht ie dat ik wel van het viaduct af kon springen naar de er onderdoor liggende weg ;-))
Ik heb een Sony Xperia Z, lekker groot scherm en water/stofdicht.
Ik ga dit weekend eens kijken hoe het kaartmateriaal voor ons GYOA tripje is.
Ik heb alleen wel een track van een kleine 3000 km, ga ik dat er allemaal in krijgen?

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628
Re: Osmand smartphone track navigatie cheap-ass
« Reactie #52 Gepost op: 25-04-2014, 10:46 »

[/color]
Ik heb een inbouw usb stekkerdoosje gescoord voor op het dashbord. 12V=>2x 5V USB van 1.0Ah per stuk. Met een waterdicht dopje er op 8)
Waterdicht dopje, wat heb je er aan als je rijdend navigeert en dus..........
Misschien nog wel belangrijker kan je het usb kabeltje waterdicht op de stekkerdoosje schroeven.

Hoe zit het met routeren bij de verschillende kaartovergangen, offline vectorkaarten.

Welke kaarten er zijn, index.

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: Osmand smartphone track navigatie cheap-ass
« Reactie #53 Gepost op: 25-04-2014, 10:49 »
Ik was van zin een Montana aan te schaffen, maar ik ben toch ook steeds enthousiaster over OSMand.
Het kaart detail is erg goed en de navigatie tot nu toe ook bijna altijd goed (een keer dacht ie dat ik wel van het viaduct af kon springen naar de er onderdoor liggende weg ;-))
Ik heb een Sony Xperia Z, lekker groot scherm en water/stofdicht.
Ik ga dit weekend eens kijken hoe het kaartmateriaal voor ons GYOA tripje is.
Ik heb alleen wel een track van een kleine 3000 km, ga ik dat er allemaal in krijgen?


Ben benieuwd Roos. GYOA is toch wat anders dan een rondje om de kerk. Zou voor de zekerheid toch wel een backup gpsje meenemen  ;)
3000 km tracks past qua bestand met groot gemak op je geheugen/SDkaartje, maar of osmand dat allemaal ineens goed weergeeft  ???  Misschien ook voor de zekerheid in dagetappes splitsen.


Ik voel hier toch een tweede "allroad-motorrijders-Garmin-alternatief" topic ontstaan ...  8)

Post Merge: 25-04-2014, 10:50

Waterdicht dopje, wat heb je er aan als je rijdend navigeert en dus..........


Klopt, dan niks, alleen als ik rijd zonder navigatie (ook vaak)


Citaat
Hoe zit het met routeren bij de verschillende kaartovergangen, offline vectorkaarten.
Ik gok dat je dan nog handmatig een andere kaart moet selecteren zoals bij oudere Garmins. No big deal wat mij betreft.
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • Prutser
  • *****
  • Berichten: 918
Re: Osmand smartphone track navigatie cheap-ass
« Reactie #54 Gepost op: 25-04-2014, 11:26 »

Lennert, heb jij al ervaring met routes langer dan 150km? Als ik het goed begrijp moet je die splitsen tot max 150 km per deel.

Routes, die heb ik alleen nog maar in de telefoon zelf gemaakt met een oude versie vd software. Ik heb toen met waypoints een route naar huis gemaakt omdat dat niet in 1 keer lukte. De software is wel beter geworden dus misschien gaat het nu wel beter. Ik herinner me wel dat Maastricht-Leeuwarden met heel veel pijn en moeite werd berekend eigenlijk niet te doen. 300km gaat dus idd niet maar ik denk dat 200km per keer nog net te doen is. Kwestie van proberen, wanneer het niet gaat blijft Osmand hangen in de routeberekening.

Ik heb alleen wel een track van een kleine 3000 km, ga ik dat er allemaal in krijgen?

Ik zou de track in ieder geval opdelen in stukken die je per dag kan/moet rijden. Los van de vraag of alles nog werkt met zo'n lange track vertraagd zoveel data de verwerking behoorlijk. Hoe zwaarder de track hoe langer Osmand er over doet de boel te openen.  Meerdere tracks is geen probleem en per dag plannen werkt wat mij betreft erg fijn.

De tip voor zo'n lange trip is belangrijke waypoints in je favorites.gpx te zetten. Je kan dan snel naar de camping navigeren eventueel brommerzaken ed er in zetten. De favorites zijn makkelijk te vinden los van de track van de dag.



Waterdicht dopje, wat heb je er aan als je rijdend navigeert en dus..........
Misschien nog wel belangrijker kan je het usb kabeltje waterdicht op de stekkerdoosje schroeven.

Hoe zit het met routeren bij de verschillende kaartovergangen, offline vectorkaarten.

Welke kaarten er zijn, index.

Klopt, dan niks, alleen als ik rijd zonder navigatie (ook vaak)

Ik gok dat je dan nog handmatig een andere kaart moet selecteren zoals bij oudere Garmins. No big deal wat mij betreft.
Stekker, Ductape!!!! ging bij mij prima.

De kaarten sluiten naadloos op elkaar aan ik heb niks hoeven wisselen op vakantie (NL, B, F, I )
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2710
Re: Osmand smartphone track navigatie cheap-ass
« Reactie #55 Gepost op: 25-04-2014, 12:39 »
Opdelen in rijdagen was ik zowiezo van plan (Wel zo fijn om te zien hoeveel km de dag gaat zijn en hoe ver je al bent.), 2 delen per dag is misschien ook een idee, wat zou de maximale afstand per track zijn, om optimale prestatie te behouden?
 
Ik heb nog steeds een 60cx, nog steeds een fijn apparaat, de beperkte trackcapacitiet is te omzeilen met een overlay map.
Eigenlijk heb ik nog nooit meer dan dat nodig gehad, enkel groeit de ergernis de laatste tijd over de trage kaartopbouw bij in en uitzoomen, moet ik ook eens naar kijken, waarom dat ineens weer zo zwaar opspeelt.
 
Maar nadat die 2 jaar geleden eens stuk is gegaan aan het begin van een reis, heb ik al zitten nadenken over een backup.
(Ooit ging ik gewoon met een stapel papieren kaarten op reis, nu kan ik niet meer zonder een GPS  ::) )
Ik meende een Montana te kopen, eindeloze track capaciteiten, groot scherm, meer soorten kaarten, enz..
Maar met mijn eerste ervaringen en als ik jullie zo lees, kan mijn Sony'tje met OSMand eigenlijk hetzelfde.
Tijdens de reis kan ik nog beslissen wat de backup van wat gaat zijn, of misschien net zo fijn om ze naast elkaar te zetten, de ene wat verder uitgezoomd als de ander, verschillend kaartmateriaal op beide, enz... Amaai wat een luxe  ::)

Offline member

  • Prutser
  • *****
  • Berichten: 918
Re: Osmand smartphone track navigatie cheap-ass
« Reactie #56 Gepost op: 25-04-2014, 19:46 »
Wat zou de maximale afstand per track zijn, om optimale prestatie te behouden?
400km gaat in ieder geval nog soepel, langer heb ik nog niet geprobeerd.
 
Maar met mijn eerste ervaringen en als ik jullie zo lees, kan mijn Sony'tje met OSMand eigenlijk hetzelfde.
Ik denk het ook en voordeel in bergachtig gebied is dat er zelfs bronnen (u weet wel water via een buisje de berg uit) op de kaarten staan. Pure luxe om te kunnen zeggen dat over x Km de waterzak gevuld kan worden  ;)
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: Osmand smartphone track navigatie cheap-ass
« Reactie #57 Gepost op: 01-05-2014, 18:56 »
Hoi Lennert,


Is het wat om in dit topic een "how to" of "for dummies" op te nemen?


Gevaar is dat mensen al snel het spoor kwijt zijn in dit soort draadjes, terwijl het in de basis best simpel is.


Even wat onderwerpen:
> Wat is open street map
> Hoe download je OSM kaarten voor op je PC(/Mac)
> hoe installeer je die kaarten dan in Mapsource/Basecamp (zijn veel mensen vertrouwd mee)
> hoe installeer je OSMand op je phone
> hoe download je daarvoor OSM kaartjes
> hoe krijg je in Mapsource/Basecamp gemaakte routes en tracks op je smartphone zodat ze in OSMand zichtbaar worden (zie o.a. jouw screenshots)
> hoe rijd je dan een route/track na (zie o.a. jouw screenshots)
> verdere tips/tricks
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11346
Re: Osmand smartphone track navigatie cheap-ass
« Reactie #58 Gepost op: 01-05-2014, 19:05 »
OSMapsource: http://www.openrouteservice.org/  ;)

Genereert gewoon een gpx bestand, ook met viapunten als pompstations.

Kan ook over de ATB-paden een route genereren. Niet echt wenselijk, maar ik vermoed dat hij zoveel als mogelijk onverharde paadjes uitzoekt.

Wie heeft er verstand van?

Offline member

  • Prutser
  • *****
  • Berichten: 918
Re: Osmand smartphone track navigatie cheap-ass
« Reactie #59 Gepost op: 01-05-2014, 19:26 »
Hoi Lennert,


Is het wat om in dit topic een "how to" of "for dummies" op te nemen?

Dat is wel een idee. Ik merk aan dit topic en dat van de rugged-smartfoon dat er interesse is. Gaat wat tijd kosten maar ik zal er aan beginnen.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan