Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Navigeren, smartphones en GPX  (gelezen 1451 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 624
Navigeren, smartphones en GPX
« Gepost op: 09-03-2015, 22:33 »
Binnenkort rij ik weer een eind Duitsland in voor besprekingen. Nou zou ik het leuk vinden om op het einde van de route eens wat anders te rijden dan de standaard snelwegen. Dus leek het me leuk om wat meer met navigatie te doen. Ik heb al een 12V aansluiting op de motor, dus laden is geen probleem. Ik heb een iPhone 5S en een Hitcase met een montagepunt op het stuur. Daarnaast heb ik ook nog een Nokia 1020 (Windows Phone 8) waar ik binnenkort een andere waterdichte houder voor verwacht voor op het stuur. Met de super-waterdichte Hitcase kun je niet laden. De andere hoes heeft waarschijnlijk een ingang waar ik wel mee kan laden. Dat scheelt.


Ik heb GPX viewer voor Windows Phone en GPS Motion X op de iPhone. Beiden lijken overweg te kunnen met GPS bestanden. Ik heb twee routes gekregen van een vriend die hij zonder problemen uittekende. Maar kan iemand mij vertellen hoe dit nou verder werkt? Hoe navigeer je daar mee? Zijn er filmpjes met uitleg? Voorbeelden? Alles is welkom. :) Dat heb je als je er nog nooit iets mee gedaan hebt.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 723
Re: Navigeren, smartphones en GPX
« Reactie #1 Gepost op: 09-03-2015, 23:38 »
Ben hetzelfde ook aan het proberen maar dan voor op de fiets.
Vindt zelf tot nu toe osmand het mooiste programma daarvoor.
Ben er alleen ook nog niet helemaal achter hoe het werkt.

Een tripy doet dat lijntje na rijden perfect, alleen die zuigt weer met navigeren....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 624
Re: Navigeren, smartphones en GPX
« Reactie #2 Gepost op: 10-03-2015, 00:12 »
Ik heb nog niets van dat spul gebruikt. Misschien moet ik dan maar eens proberen om zelf ergens een GPX track in te maken en dan te gaan rijden om te zien hoe dat sowieso werkt. Maar dat werkt dan in ieder geval niet met navigatie aanwijzingen, of???

Offline member

  • *****
  • Berichten: 723
Re: Navigeren, smartphones en GPX
« Reactie #3 Gepost op: 10-03-2015, 00:27 »
Ik weet niet beter als een lijntje na rijden zonder aanwijzingen.
Met een tripy kan het dan weer wel met aanwijzingen.

Offline member

  • Prutser
  • *****
  • Berichten: 918
Re: Navigeren, smartphones en GPX
« Reactie #4 Gepost op: 10-03-2015, 00:47 »
Osmand werkt met gpx track (lijntje rijden) op een kaart. Je krijgt dan wel aanwijzingen. Soms lijkt een bocht op afslaan maar op zich werkt het perfect.  Helaas is het Android only. Wie weet zijn er soortgelijke apps voor win of ios kwestie van zoeken op www
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 35
Re: Navigeren, smartphones en GPX
« Reactie #5 Gepost op: 28-03-2015, 18:21 »
Ik gebruik soviet military road maps ( dat is een app)  dat werkt perfect. Je kan bijna alle landen ter wereld downloaden en daar dan een track rijden,  ( geen route met hier links daar rechts..dat kan hij niet... .)  Maar dus een track met een blauwe lijn over een landkaart ( keuze uit een stuk of 8 verscillende kaarten)
Als je deze  track na wilt rijden,  en ik denk dat dat voor meer apps geldt,  moet je niet vergeten om de track functie aan te zetten,  hierdoor blijf je zelf in het midden van het beeld scherm.,  als je dit niet doet loop je er steeds uit moet je stoppen om te kijken waar je zit. 
Nu heb je bij een track wel vaak dat je "van boven komt"waardoor links rechts is " en dat went wel,  maar gaat toch nog wel eens mis. Loop je bij het blauwe lijntje weg...
Maar voor een paar Euro heb je een navi voor de hele wereld, en dat werkt prima!