Ik bedoelde een mechanische spanner.
Ik heb zo'n ding liggen, maar nog nooit zo'n ding gemonteerd.
Ik heb verder ook geen klachten over/met de hydraulische spanner.
Deze winter m'n versnellingsbak vervangen......
Post Merge: 19-11-2019, 02:38
Dit lijkt me een hoon-steen om boel een beetje mee "op te poetsen".
Hier ga je geen "honderdsten millimeters" mee weg halen.
Zeker niet icm met REMS snij-olie.
Krassen in de cilinder waren "ooit" om de zuigerveren in te laten lopen op de cilinder.
Nikacil was van nieuw af aan "glad".
Blijkbaar is/was men in staat de zuigerveren exact op maat te maken.
Iets wat mij nog nooit gelukt is.
De vraag is of het verstandig is om in een ingelopen nikacil cilinder/zuiger nieuwe zuigerveren te zetten.
Dat is niet zoals ik het geleerd heb. Kruispatroon groeven zitten in de cylinder om een oliefilm, smering vast te houden. Die blijven dan ook staan tot de cylinder versleten is, waarna opnieuw boren en "crosshatchen" nodig is. Een nicasil wand slijt weinig tot niets maar verglaasd wel. Dat kan met een juiste ball-hone schoon gemaakt worden. Gebruik de juiste voor het materiaal! Aluminium oxide voor nicasil en chroom, kort. Het doel is enkel de originele crosshatch vrij, schoon te maken.
Nieuwe zuigerveren steken op een goede nicasil cylinder is mi. Dan ook totaal geen probleem. Het 'op elkaar inslijten' is hier echt overdreven. Mits netjes rond en niet verglaasd (of schoon ge-flexed).
Wat bedoel je met exact op maat? Slotspeling? Dat is prima exact te leveren. Heb de juist bestelde ktm en vortex slotspeling nog nooit hoeven aanpassen, altijd spot-on.
Een gladde cylinder is niet nieuw, die is versleten of verglaasd.