Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: KTM 690 enduro (R) ervaringen  (gelezen 895017 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7960
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #4170 Gepost op: 20-11-2019, 19:14 »
Kijk dat geeft de burger moed.
Mocht het ding echt olie gaan gebruiken bied ik hem hier niet te koop aan maar ruil hem in voor een mooie 690 2019.
Die zijn in de opruiming deze maanden lijkt het :)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #4171 Gepost op: 20-11-2019, 20:11 »
Zoals gezegd, dat valt of staat met hoe nauwkeurig die zuigerveren gemaakt zijn.
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4266
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #4172 Gepost op: 20-11-2019, 20:48 »
Ik bedoelde een mechanische spanner.

Ik heb zo'n ding liggen, maar nog nooit zo'n ding gemonteerd.
Ik heb verder ook geen klachten over/met de hydraulische spanner.

Deze winter m'n versnellingsbak vervangen......

Post Merge: 19-11-2019, 02:38
Dit lijkt me een hoon-steen om boel een beetje mee "op te poetsen".
Hier ga je geen "honderdsten millimeters" mee weg halen.
Zeker niet icm met REMS snij-olie.
Krassen in de cilinder waren "ooit" om de zuigerveren in te laten lopen op de cilinder.
Nikacil was van nieuw af aan "glad".
Blijkbaar is/was men in staat de zuigerveren exact op maat te maken.
Iets wat mij nog nooit gelukt is.
De vraag is of het verstandig is om in een ingelopen nikacil cilinder/zuiger nieuwe zuigerveren te zetten.

Dat is niet zoals ik het geleerd heb. Kruispatroon groeven zitten in de cylinder om een oliefilm, smering vast te houden. Die blijven dan ook staan tot de cylinder versleten is, waarna opnieuw boren en "crosshatchen" nodig is. Een nicasil wand slijt weinig tot niets maar verglaasd wel. Dat kan met een juiste ball-hone schoon gemaakt worden. Gebruik de juiste voor het materiaal! Aluminium oxide voor nicasil en chroom, kort. Het doel is enkel de originele crosshatch vrij, schoon te maken.

Nieuwe zuigerveren steken op een goede nicasil cylinder is mi. Dan ook totaal geen probleem. Het 'op elkaar inslijten' is hier echt overdreven. Mits netjes rond en niet verglaasd (of schoon ge-flexed).

Wat bedoel je met exact op maat? Slotspeling? Dat is prima exact te leveren. Heb de juist bestelde ktm en vortex slotspeling nog nooit hoeven aanpassen, altijd spot-on.

Een gladde cylinder is niet nieuw, die is versleten of verglaasd.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7960
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #4173 Gepost op: 20-11-2019, 20:59 »
Ik vond de cilinder verglaasd.
Er is natuurlijk in hele korte tijd een liter olie verstookt.
En nee geen rookpluimen.
Denk als je beetje doorrijd ook alle olie verbrand.
En dat heeft z.n sporen achtergelaten op kleppen zuiger en cilinderwand.

Heb de borstel er 4x doorheen gehaald.
Zeg naar 10sec.
En toen schoonmaken.
En er is mij nog nooit wat aangeleerd over motoren.
Veel vragen en forum lezen helpt mij.
Dus tips en handigheidjes schrijf ze neer.
Ik heb er wat aan.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4266
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #4174 Gepost op: 20-11-2019, 21:11 »
Bij twijfel, volgende keer een stevige poetsbeurt met een groene scotchbrite pad doen. Dat kan geen kwaad. Zelfde materiaal als de juiste flexhone.  Voor jouw, verder juist afbouwen en zal vast prima lopen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #4175 Gepost op: 20-11-2019, 21:22 »

Wat bedoel je met exact op maat? Slotspeling? Dat is prima exact te leveren. Heb de juist bestelde ktm en vortex slotspeling nog nooit hoeven aanpassen, altijd spot-on.


Ik bedoel zelf zuigerveren maken, gewoon op de draaibank.
Het komt welles voor dat er helemaal niks te krijgen is...….
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 645
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #4176 Gepost op: 20-11-2019, 22:35 »
member
Marco hoe krijg je dat gedaan gebroken zuigerveren?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7960
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #4177 Gepost op: 20-11-2019, 23:34 »
Weet ik veul.
Gewoon rijden en rustig genieten.
Heb er meer over gelezen dat dit gebeurde bij de 690.
Tis pech maar tja als je rijd gaat er wel eens wat kapot.
Ben blij dat het thuis gebeurde je zal maar op vakantie zijn.
Is het einde genieten.

Ga er vol vertrouwen mee aan de slag en kijk of ik hem hou.
Of naar iets lichters.
Maar ben ondertussen ook de 690 wat aan het afslanken.
Knip alles eraf wat gemist kan worden.
Dus geen dure carbon shit erop.
Dat kan alleen maar stuk.
Word een motor om mee te rijden.
Geen pikverlenging door dure onzin gadgets.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 645
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #4178 Gepost op: 21-11-2019, 15:33 »
Manman het klinkt als depri.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 7960
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #4179 Gepost op: 21-11-2019, 17:13 »
Wat klinkt depri?
Dat m.n 690 kapot ging?
Ach welnee.
Lkr. Wat te doen in de winter.
Heb gaskachel in de garage gebouwd.
Internet muziek.
Meer heeft een mens niet nodig lkr prutsen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2120
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #4180 Gepost op: 21-11-2019, 17:43 »
Volgens mij ontbreekt je vrouw nog in het rijtje ;-)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #4181 Gepost op: 21-11-2019, 23:14 »
Maar ben ondertussen ook de 690 wat aan het afslanken.
Knip alles eraf wat gemist kan worden.

De enige gewichts beparing die ik kan bedenken is de originele uitlaat vervangen door een Akra, van voor tot achter.
Een lichtgewicht accu erin....…..
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7960
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #4182 Gepost op: 22-11-2019, 01:12 »
Akra zit er al op.
Lichte accu zit ik aan te denken.
Lithium is aardig gezakt in prijs €80

Waar ik aardigheid aan heb is weghalen wat je niet nodig hebt.
Dat gaat natuurlijk niet hard qua gewicht.
Maar wel leuk om mee bezig te zijn.
En nee ik peuter er geen 5 kg af.
Als ik 1kg haal ben ik ook tevreden.
Probleem is ook beetje dat je er veel extra op schroeft.
Scotss demper
Bagagerekjes rvs.
Magadan tassen plus 22kg bagage.
Montana gps
Straks een garmin inreach
Klein windschermpje.
Extra voltmetertje.
Propje 80kg
Gerbing aansluiting.
Oxford hvv. blijft niet heel bij mij.
Led lamp .
Ik vind titanium te duur dat is alleen voor de elite weggelegd.
Dus doe ik het op mijn manier.
En ik vindt het nog leuker.
Als geld stoppen in veuls te dure lichtgewicht accessoires.



Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #4183 Gepost op: 22-11-2019, 08:50 »
Zo'n accu & titanium pijp kunnen dan wel duur zijn, maar je wint er wel 10 Kg mee.....
Nu haal je er allerlei praktische acc. vanaf.

Een lichter motor kopen is veel duurder.
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7960
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #4184 Gepost op: 22-11-2019, 11:38 »
Akra zat al op de motor.
Anders had ik wel een Wings gekocht die is de helft qua prijs.
En precies exact hetzelfde gewicht als de Akra einddemper.
Lithium accu ga ik over nadenken €80 is te behappen voor me.

Het 1ste pondje is eraf. :D