Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Past een enduro in een Fiat Doblo ?  (gelezen 4656 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 509
Past een enduro in een Fiat Doblo ?
« Gepost op: 12-02-2017, 14:44 »
Goodday mates..


Aangezien ik wel eens zit te kijken naar een andere auto waar mijn enduro in past, kwam ik bij de volgende auto uit:
de Fiat Doblo. Niet de meest mooie auto, maar voor mij het meest praktisch.
Zit nog wel te twijfelen tussen grijs en geel kenteken.
Geel kenteken: Betaal iets meer wegenbelasting als mijn huidige auto (rijd nu met een 20 jr oude Peugeot 405 + motolog aanhanger)
Grijs kenteken: minder wegenbelasting en mogelijk de enduro in de auto zodat de motolug eruit kan. Maar ja dan kun je ook geen extra mensen vervoeren mocht het een keer nodig zijn.


Maar past de enduro wel in deze auto ?
Lengte laadruimte = 1820 mm  Hoogte= 1305 mm


Husaberg FE450 dimensions:  Wheelbase: 1482 mm
                                                 Seat hight:970 mm
Zo te zien zou dat dus moeten passen, toch ??
DR650SE-

Offline member

  • Twin
  • *****
  • Berichten: 2155
Re: Past een enduro in een Fiat Doblo ?
« Reactie #1 Gepost op: 12-02-2017, 16:25 »



Wielbasis is gemeten tussen de assen. Totale lengte zal zo'n beetje 2.20m zijn, meer als er een kentekenplaat op zit.


Stuurhoogte is groter dan zadelhoogte, al gauw richting 1.20m zonder spiegel.


In die kleine autootjes moet meestal het voorwieleke eruit..




Meet anders eensch de diagonaal van de laadruimte.
Avonturier!

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 36
Re: Past een enduro in een Fiat Doblo ?
« Reactie #2 Gepost op: 12-02-2017, 16:29 »
Dan kom je al gauw op 2.100 mm totale motorlengte uit.
Dan staat het voorwiel al gauw een stukje tussen de voorstoelen.
En stuurhoogte zal misschien net gaan.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11351
Re: Past een enduro in een Fiat Doblo ?
« Reactie #3 Gepost op: 12-02-2017, 16:39 »
Koop een kruiwagen wiel en een juiste bus voor rond de as; past prima!😀

Verstuurd vanaf mijn BV6000 met Tapatalk


Offline member

  • *****
  • Berichten: 509
Re: Past een enduro in een Fiat Doblo ?
« Reactie #4 Gepost op: 12-02-2017, 19:54 »
Inderdaad, Of voorwiel er uit, of tussen de stoelen steken... Zo op de foto lijkt de laadruimte meestal vrij groot, maar schijn bedriegt  :(
DR650SE-

Offline member

  • Kleiambassadeur
  • *****
  • Berichten: 2922
Re: Past een enduro in een Fiat Doblo ?
« Reactie #5 Gepost op: 13-02-2017, 08:43 »
 :stupid:

Zelfs een olifant past, oli er uit laten lopen en de fant opvouwen... :D
Verzonden vanaf mijn windows 98 pc met 56k modem.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1818
Re: Past een enduro in een Fiat Doblo ?
« Reactie #6 Gepost op: 13-02-2017, 09:56 »
Je ziet ook wel eens eens van die hoge/lange doblos die zijn nog lelijker maar erg praktisch.

Kruiwagen wiel werkt perfect. Ik heb een citroen jumpy dus net een maat groter dan een doblo/partner etc. En daar past een 990 adventure in zonder kuipruit maar met wielen en nu kunt er in liggen.

Frank

Offline member

  • *****
  • Berichten: 219
Re: Past een enduro in een Fiat Doblo ?
« Reactie #7 Gepost op: 13-02-2017, 11:49 »
Kort antwoord: Nee, een (enduro) motorfiets past niet in een normale Fiat Doblo. De eerste generatie heeft een laadvloer van slechts 1,52m lang, de tweede generatie van 1,82m. Een standaard KTM (525) is 2,20m lang gemeten van voorste nop tot de achterste nop.

De Doblo Maxi, een verlengde Doblo, heeft een laadvloer van 2,17m. Hierin zou hij net scheef moeten passen, hoewel ik me afvraag of de hoogte van 1,30 voldoende is.. Ik betwijfel het.

Kijk eens naar een maatje groter: Renault Traffic/Opel Vivaro/Nissan Primastar; dan pas het prima, hoewel je wel een probleem krijgt als je een flinke navigatie toren hebt. (Bij mijn GS moest het scherm eraf in een Vivaro).

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3418
Re: Past een enduro in een Fiat Doblo ?
« Reactie #8 Gepost op: 13-02-2017, 11:55 »
Misschien heb je sneller de passagiersstoel eruit als een kruiwagenwiel gewisseld?
Nu  - 1999 TT600R 2004 DRZ400S
Niet Meer - 1985 XT350, 1996 TT600E, 1999 TT600R, 1998 WR400F, 2001 TT600R, 1986 TT350, 1977 XT500, 1991 XTZ660, 1996 Honda XR400R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 509
Re: Past een enduro in een Fiat Doblo ?
« Reactie #9 Gepost op: 13-02-2017, 12:16 »

Passagierstoel eruit ?  Dat kan natuurlijk ook  ;D

Zoals WJ al zegt.  Een maatje groter werkt beter. Ik heb er eerlijk gezegd niet zo veel zin om elke keer het voorwiel los te halen.
Modellen zoals Fiat Scudo, Peugeot Expert, Citroën jumpy zijn net wat groter.
Diesel is voor mij te duur. Benzinemodellen zijn schaars. En dan nog heb je vaak 2 categorieën. De nieuwe (die ver boven mijn budget gaan), en de oude krakkemikkege modellen van 20 jaar oud.


En degen die ik op de bekende auto sites tegenkom zijn dan al verkocht. Die benzine budget modellen zijn gewild. Kom vast wel weer wat leuks tegen.
DR650SE-

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2261
Re: Past een enduro in een Fiat Doblo ?
« Reactie #10 Gepost op: 13-02-2017, 12:57 »
Kijk ff in Dld, daar is diesel niet erg populair op mobile.de vind je wel benzine
stelt geen ruk voor die import
Ik heb een nieuwe model Doblo lange versie en daar passen er 3 in. Stuur draaien dan klopt de lengte. Of je zet je motor iets diagonaal dat kan ook.
Eindh. Tilb. dBosch, Pireneos, Cantabria, Albarracin, Boade Senez.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 219
Re: Past een enduro in een Fiat Doblo ?
« Reactie #11 Gepost op: 13-02-2017, 13:21 »
Bezine busjes gaat lastig worden. Zelfs in Duitsland zal je die nouwelijks vinden ben ik bang (op Mobile.de staan bv slechts 4 Benzine vivaro's t.o.v.
1602 Diesel Vivaro's.)

Is een dikke Amerikaan een optie? Een Dodge Ramvan ofzo (zo'n A-Team ding)? Die zijn allemaal op benzine en past ook prima.

Ford Transits of Volkswagen Transporters zie je ook nog weleens op bezine, misschien een idee om naar kampeerwagens te kijken? (scheelt ook weer in de wegenbelasting en misschien is dan een diesel opeens wel aantrekkelijk ivm kwart-tarief?).

Of wat denk je van: http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/bestelauto-s/m1053334292-ford-transit-mk1-uit-1968-in-goede-staat-btw-auto.html

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: Past een enduro in een Fiat Doblo ?
« Reactie #12 Gepost op: 13-02-2017, 14:15 »
Die Ford is mooi. Mag je naast de mijne parkeren.
Wel de motor met een spanband in de vering trekken om door de achterklep te passen. Binnen is weer voldoende hoogte.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2397
Re: Past een enduro in een Fiat Doblo ?
« Reactie #13 Gepost op: 13-02-2017, 16:39 »
ik ben met ger jan in marokko geweest met een doblo stonden 2 enduros  in wel de voorwielen demonteren en nog de nodige bagage

Offline member

  • *****
  • Berichten: 229
Re: Past een enduro in een Fiat Doblo ?
« Reactie #14 Gepost op: 13-02-2017, 18:31 »
Kennis heeft een LWB (die is ook wat hoger) Ford Connect, past 2 XT500 in zonder demontage wielen (misschien de spiegels)


Die ouwe Transit is leuk, maar heel listig als het regent/glad is en een heel amechtig motortje wat wel zuipt (4v bak), vroeger wel eens een V6 erin gelepeld (diesel neusje en dif)
SRTTRXXXBETA