Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: 690 enduro luchtfilter  (gelezen 3289 keer)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 51
690 enduro luchtfilter
« Gepost op: 02-06-2017, 09:56 »
Gisteren even de luchtfilterkast gecontroleerd en ja hoor: een laagje stof aan de binnenkant. Welk systeem gebruiken jullie om dit te voorkomen? Ik reed met papieren filters tot nu toe. Is het voldoende om een schuimfilter te monteren (zoja: powerparts of twin air?) of is het hele ontwerp van die luchtfilterkast rommel en moet ik naar iets als een Rottweiler luchtfilterkast?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2079
Re: 690 enduro luchtfilter
« Reactie #1 Gepost op: 02-06-2017, 10:22 »
Wat vet op de rand van het filter smeren voor een betere afdichting?


Aan het ontwerp mankeert volgens mij niets. Rij zelf al jaren (45.000km), ook op onverhard, met de standaard papieren luchtfilter. En geen probleem.

uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1076
Re: 690 enduro luchtfilter
« Reactie #2 Gepost op: 02-06-2017, 10:56 »
De binnenzijde van je luchtfilterkast vettig houden. Dan plakt die troep er aan vast en kun je dat eens in de zoveel tijd gewoon schoonmaken en opnieuw in de vettigheid zetten.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2120
Re: 690 enduro luchtfilter
« Reactie #3 Gepost op: 02-06-2017, 11:11 »
Da's mooi voor vóór het luchtfilter om dat wat schoner te houden.
Ná het luchtfilter wil je dat gewoon helemaal niet nodig hoeven hebben.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1076
Re: 690 enduro luchtfilter
« Reactie #4 Gepost op: 02-06-2017, 14:03 »
Lees het nu net nog eens ........  :-\
Tis net hoe je het leest  ;D

Er wordt gesproken over "een laagje stof aan de binnenkant." maar er wordt niet aangegeven aan welke zijde.
Voor of Na het filter? Na het filter is niet goed.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2120
Re: 690 enduro luchtfilter
« Reactie #5 Gepost op: 02-06-2017, 15:02 »
Ik heb het nog een keer gelezen en zie dat topicstarter zich afvraagt of hij met een ander luchtfilter stof kan voorkomen.
Dan gaat het niet over de ruimte vóór het luchtfilter natuurlijk.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 51
Re: 690 enduro luchtfilter
« Reactie #6 Gepost op: 02-06-2017, 15:06 »
Klopt, voor alle duidelijkheid: ik heb een standaard luchtfilterkast met standaard papieren luchtfilter. Bij de 690 is er niet echt een deel voor de luchtfilter in de luchtfilterkast (enkel een deksel met snorkel). Ik heb dus stof in mijn luchtfilterkast, na de filter. Het vet rond de dichting van de luchtfilter heb ik al vanaf het begin gedaan, maar hiermee dus nog steeds stof voorbij de filter.
Ik lees links en rechts dat het probleem vrij frequent voorkomt, maar nergens wat nu dè oplossing is.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1152
Re: 690 enduro luchtfilter
« Reactie #7 Gepost op: 02-06-2017, 15:51 »
pasvorm van filter en luchtfilterkast is het probleem. De foamrand past net niet waardoor deze wat golvend zit. Luchtfilterkast iets groter uitsnijden met stanleymes helpt. Bij echt stof (marokko) smeer ik een 3mm dikke laag vloeibare pakking onder het luchtfilter. Ik gebruik altijd schuim. Papierfilters kunnen de zandkorrels op den duur door zeven.


Pakking gaat er makkelijk weer af. Nog nooit een korreltje zand gezien. wel eens een luchtfilter zo vol zand dat er geen lucht meer kan worden aangezogen. Lijkt mij proof of the pudding.


Wat ook nog wel eens wil gebeuren is dat de tonnetjes met schroefdraad loszitten in het filter, dan gaat ie ook kieren. Ik trek er altijd een tyrip of spanbandje omheen.


touratech verkoopt een goed filter en heb er nog een via rallye raid. Bijde prima.




Offline member

  • *****
  • Berichten: 7963
Re: 690 enduro luchtfilter
« Reactie #8 Gepost op: 02-06-2017, 17:24 »
Heb filter van RallyRaid. Met foamfilter.
Van zowel Hiflo en twin air.

Al vaker hier op het forum voorbij.
Anderen vinden papier voldoende.
Ik vind van niet maar ja wie ben ik?

Alle crossmotoren rijden ook met papieren filters.
Want dat is makkelijk.
Je rijd een dag of 14 en pleurt het filter weg.

Je wilt natuurlijk niet zitten tobben met foamfilters en kliederen  met filterolie,uitspoelen van vieze filters.
Dat doe je niet.
Je bent verstandig crosst wat rond en koopt papier.
Ook veul beter voor het mileu.



Offline member

  • *****
  • Berichten: 1948
Re: 690 enduro luchtfilter
« Reactie #9 Gepost op: 02-06-2017, 18:19 »

Alle crossmotoren rijden ook met papieren filters.
Want dat is makkelijk.
Je rijd een dag of 14 en pleurt het filter weg.


Nou moe, écht niet. Alle crossmotoren rijden met ingeoliede schuimfilters. En die wisselen elke race. Vandaar de de gemiddelde crossboer het schoonmaken ervan als dienst aanbiedt.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1645
Re: 690 enduro luchtfilter
« Reactie #10 Gepost op: 02-06-2017, 19:01 »

Nou moe, écht niet. Alle crossmotoren rijden met ingeoliede schuimfilters. En die wisselen elke race. Vandaar de de gemiddelde crossboer het schoonmaken ervan als dienst aanbiedt.
+1

Verstuurd vanaf mijn SM-G388F met Tapatalk


Offline member

  • *****
  • Berichten: 7963
Re: 690 enduro luchtfilter
« Reactie #11 Gepost op: 02-06-2017, 19:29 »
Ooooh
Dacht al dat ik het mis had :-X
En tijdens de Dakar dan?
Daar toch wel papier veel beterderderder.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1152
Re: 690 enduro luchtfilter
« Reactie #12 Gepost op: 02-06-2017, 21:14 »
Grapjas

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: 690 enduro luchtfilter
« Reactie #13 Gepost op: 02-06-2017, 23:31 »
Klopt, voor alle duidelijkheid: ik heb een standaard luchtfilterkast met standaard papieren luchtfilter. Bij de 690 is er niet echt een deel voor de luchtfilter in de luchtfilterkast (enkel een deksel met snorkel). Ik heb dus stof in mijn luchtfilterkast, na de filter. Het vet rond de dichting van de luchtfilter heb ik al vanaf het begin gedaan, maar hiermee dus nog steeds stof voorbij de filter.
Ik lees links en rechts dat het probleem vrij frequent voorkomt, maar nergens wat nu dè oplossing is.
Ik rij met zo'n kapje van gaas, ipv de snorkel. Papieren filter.
Naar al die onheil spellende dingen die je leest, binnenkant van het huis ingevet, Geen Stof!!

Ligt het aan die snorkel? (andere aanzuig-plaats)
Monteer je het filter wel goed? Het is idd een K*T constructie.....
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2079
Re: 690 enduro luchtfilter
« Reactie #14 Gepost op: 03-06-2017, 11:34 »
Ligt natuurlijk aan hoe je de motor gebruikt; maar ik schat zo dat 90% van de 690 km's gewoon op asfalt gereden wordt. Ga een week in stoffige omstandigheden achter een voorrijder rijden (bv. een Marokko tripje), dan is een schuimfilter allicht een goed idee.
uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!