Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Motor(en) verschepen naar Canada?  (gelezen 10631 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 303
Motor(en) verschepen naar Canada?
« Gepost op: 15-11-2010, 12:14 »
Wij hopen begin volgend jaar de motoren te gaan verschepen naar Canada, maar.......

de brommers gaan in een container (van m'n werkgever) met andere goederen, waarna de container verzegeld wordt. In Canada wordt deze naar onze importeur vervoerd, en in principe daar pas geopend.

Nu probeer ik uit te zoeken wat ik moet regelen zodat de container zonder teveel gedoe en vertraging bij onze importeur aankomt, maar da's lastig.
- Verzekering is eitje
- Invoertax? tja, soms moet dat wel, soms niet etc.
- Canadian customs is niet echt behulpzaam....

Iemand ervaringen met dit soort gevallen?
Ik wil/moet voorkomen dat de container vastgehouden wordt bij de douane zeg maar....
M'n werkgever stelt dat 't heel gemakkelijk is, 'gewoon als huisraad opde paklijst zetten'.... maar ik gok dat ik daar niet mee wegkom!  :-[

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 136
Re: Motor(en) verschepen naar Canada?
« Reactie #1 Gepost op: 15-11-2010, 17:28 »
Daan,
 
ik schat in dat je op z'n minst een Carnet de Passage nodig hebt voor de verscheping van Ned-Can, als je de motor tenminste weer terug wilt verschepen.

Wij hebben onze motoren verscheept van R'dam-Chile (Valparaiso) en moesten op het laatste moment een Carnet hebben (€ 200,-- voor 2 motoren) te halen bij KvK (en dat is met enig aandringen door de vervoerder verzorgd).
Het Carnet had 4 pag:
1. stempel douane: tbv uit Rotterdam
2. stempel douane: tbv in Valparaiso
3. stempel douane: tbv uit Valparaiso
4. stempel douane: tbv in Rotterdam
 
Daarbij werd heel duidelijk door de vervoerder aangegeven dat als bij terugkomst 1 stempel zou ontbreken er boetekosten rond de € 3.000-5.000 zouden zijn. Je voert dan namenlijk weer een voertuig in.
 
Tussen de landen in Zuid-Amerika (dus tussen Chile-Peru-Bolivia-Argentine-Chile) kon tijdelijk ( en kostenloos) en export-invoer papier gemaakt worden voor toeristen (zoals ook in Turkije, Marokko en Tunesie gebruikelijk is).
Pas echter op: zorg dat je dat formulier bij binnenkomst van een land krijgt, want het wordt weer ingenomen bij verlaten van het betreffende land.
Ik weet niet of je ook Canada gaat verlaten.
 
Het lijkt moeilijk en soms is de wanhoop nabij, maar uiteindelijk gaat het goed.
Onze kist zat als stukgoed in een grotere container en we konden via een trackingssystem op de computer zien waar de container op dat moment was en of hij in de haven van bestemming ook inderdaad gelost was.
 
Niets zo vervelend dat je je motorvakantie wilt beginnen, maar de motor staat in verweggistan.
 
Succes.
 
Groet
 
Toine
 
 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 303
Re: Motor(en) verschepen naar Canada?
« Reactie #2 Gepost op: 15-11-2010, 21:03 »
Voor Canada is geen Carnet nodig.... maar men KAN een 500CAD borgstelling eisen per motor.

En ja, we gaan Canada weer verlaten omdat we een maand of 4 door Noord Amerika gaan rijden, en daarna helemaal naar 't zuiden.

Offline member

  • Aut viam inveniam, aut faciam
  • *****
  • Berichten: 1314
Re: Motor(en) verschepen naar Canada?
« Reactie #3 Gepost op: 15-11-2010, 22:40 »
misschien eens bij http://www.horizonsunlimited.com/hubb/ rondneuzen daar zit ook veel kennis.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 303
Re: Motor(en) verschepen naar Canada?
« Reactie #4 Gepost op: 16-11-2010, 08:15 »
tja, die club ken ik redelijk, maar wat een drama om daar iets te vinden joh ;-)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 359
Re: Motor(en) verschepen naar Canada?
« Reactie #5 Gepost op: 16-11-2010, 10:40 »
Een carnet is niet te verkrijgen bij KVK maar bij de ADAC. Je hebt het niet echt nodig. Maar verschepen per zeevracht is niet zo makkelijk meer als voorheen. Als je de tijd hebt lukt het wel.
Member of CMA-NL

Offline member

  • *****
  • Berichten: 303
Re: Motor(en) verschepen naar Canada?
« Reactie #6 Gepost op: 16-11-2010, 13:54 »
Carnet bij ADAC kost je 180 euro per motor (3000 euro borg overmaken, maar die krijg je terug als je je aan de spelregels houdt) . 1 jaar geldig. geen probleem dus.

Vandaag de vervoerder gesproken; die gaat e.e.a. uitzoeken.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Motor(en) verschepen naar Canada?
« Reactie #7 Gepost op: 16-11-2010, 18:44 »
misschien triviaal, maar misschien helpt het bij het idee:

Je hebt eigenlijk altijd 2 mogelijkheden om met een voertuig in een ander land te rijden: Invoeren of doorvoeren!

Als je de motor invoert, dan moet je meestal allerlei belasting en heffingen betalen, maar je kan je lokaal verzekeren (soms alleen als je inwoner bent..)
Of je gaat 'doorvoeren': Dan heb je een Carnet of andersoortig doorvoerbewijs nodig: vaak betaal je daarvoor een borg, omdat ze willen voorkomen dat je je voertuig toch stiekem invoert en het land nooit meer verlaat.
Lokale doorvoerbewijzen kunnen lastig zijn, omdat je die soms alleen bij dezelfde grensovergang weer kunt terugeisen. => Daarvoor is het carnet uitgevonden: ok voor alle landen die dat accepteren; helaas zijn er ook een boel landen en grenzen die niet echt goed weten wat ze er mee moeten... waaronder nederland!



Offline member

  • *****
  • Berichten: 359
Re: Motor(en) verschepen naar Canada?
« Reactie #8 Gepost op: 16-11-2010, 19:19 »
Je kan in principe het land in op je kenteken. Het is net als je de grens over rijdt. alleen nu zit hij in een container en zal je langs de Douane moeten om dit aan te tonen en waarschijnlijk wat lokale documenten invullen.
Member of CMA-NL

Offline member

  • *****
  • Berichten: 303
Re: Motor(en) verschepen naar Canada?
« Reactie #9 Gepost op: 23-11-2010, 10:15 »
Dat wordt dus ook 't lastige.... ik ben d'r niet bij als die container langs de douane gaat....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 303
Re: Motor(en) verschepen naar Canada?
« Reactie #10 Gepost op: 18-11-2011, 21:08 »
voor de volledigheid....
- De verscheping was een combinatie van commerciele en private goederen in 1 container. Dat maakt het erg lastig, blijkt.
- Tijdelijke invoer kost haast niets, maar je moet als eigenaar aanwezig zijn omdat een 'bedrijf geen private goederen kan inklaren'. We kregen dus een belletje of we even naar Canada wilden komen; gelukkig zouden we de volgende dag toch al die kant op vliegen.
- WA-Verzekering is me nooit duidelijk geworden, maar er is nooit naar gevraagd.

Canada heeft ook moeite met modderige motoren; ze wilden een inspectie doen, 4 dagen later... na veel gepraat en het laten zien van foto's van de motoren in de container (jaja, schoon zijn ze he! we hadden ze net gewassen... poets poets poets) werd dit overgeslagen, gelukkig.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 112
Re: Motor(en) verschepen naar Canada?
« Reactie #11 Gepost op: 06-02-2012, 09:22 »
Hej Daan, waar in Canada staat je motor?
zie  http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/328595/Allroad-Canada-1.html


En wanneer ga jezelf rijden,
verzekering kan voor non residents via US firma, ong $38.00 per maand, eenmalig $40 dollar brokerkosten



Offline member

  • hell yeah!
  • *****
  • Berichten: 4170
Re: Motor(en) verschepen naar Canada?
« Reactie #12 Gepost op: 06-02-2012, 14:02 »
volgens mij varen er roll-on / roll-off schepen tussen de VS en de EU, wellicht mogelijk om daar eens te kijken?
lijkt me ook makkelijker..
maar ontkom je er niet aan om via de VS eerst te reizen.

succes!
....espangol es dificil... entonces Lo intento algo....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 509
Re: Motor(en) verschepen naar Canada?
« Reactie #13 Gepost op: 06-02-2012, 14:26 »
Ze zijn al een tijdje onderweg: http://www.farawayfromflakkee.nl/ Dus het probleem zal al wel opgelost zijn...

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 112
Re: Motor(en) verschepen naar Canada?
« Reactie #14 Gepost op: 06-02-2012, 17:24 »
Nou dat kan je wel zeggen zeg mooi tochtje die twee,
Ja d´r gaat er ook een naar Canada roro Halifax, vindt ik altijd gemakkelijker dan container, en minder verborgen kosten