Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Allroadmap.nl - navigeren over onverharde wegen  (gelezen 102247 keer)

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Allroadmap.nl - navigeren over onverharde wegen
« Gepost op: 28-05-2011, 13:55 »
Vele handen maken een mooie route.

Het grootste probleem dat ik als allroadrijder ervaarde, was het gebrek aan kennis van legale wegen waar ik over mocht rijden. We weten allemaal wel een paar weggetjes in de omgeving, maar het is over het algemeen te weinig om ons echt te kunnen vermaken.

Als iedereen, net als bij wikipedia, een klein beetje informatie aandraagt, dan hebben we met zijn allen een hoop informatie. In die gedachte is http://www.allroadmap.nl ontstaan.

Het is een landelijk, vooralsnog incomplete kaart die iedereen kan aanpassen. Hoe meer data er beschikbaar is, hoe beter de kaart zal werken. Het is een alternatief op de bestaande sites waar alleen routes worden gedeeld. Omdat men minder snel van een route afwijkt, blijft de verkeersdruk op de wegen binnen de route liggen. Hierdoor bestaat er een grote kans op overlast. Dit in tegenstelling tot allroadmap.nl, waar spreiding min of meer wordt aangemoedigd.

Allroadmap voor op de Garmin: Kijk op allroadmap.nl in het tabblad "garmin" voor de laatste versie
 
LET OP: Allroadmap.nl werkt niet in Internet Explorer. Ik raad Firefox of Chrome aan.


Offline member

  • Kom op mensen, wordt ook
  • Donateur
  • *****
  • Berichten: 2315
Re: Allroadmap.nl - navigeren over onverharde wegen
« Reactie #1 Gepost op: 28-05-2011, 14:10 »
Ik had er al eens een blik op geworpen, maar echt gebruiksvriendelijk is OSM nog niet (IMO). Even snel een paar wegen toevoegen is me nog niet gelukt. Goede zet dus, die makkelijkere site.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1483
Re: Allroadmap.nl - navigeren over onverharde wegen
« Reactie #2 Gepost op: 28-05-2011, 14:23 »
dus als ik het goed begrijp zijn de rode groene stippel lijntjes de (openbare) onverharde wegen en is de vraag aan ons om te kijken of je daar mag rijden en dat dan aan te geven in de kaart?
If nothing goes right......

go left!

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: Allroadmap.nl - navigeren over onverharde wegen
« Reactie #3 Gepost op: 28-05-2011, 14:31 »
dus als ik het goed begrijp zijn de rode stippel lijntjes de (openbare) onverharde wegen en is de vraag aan ons om te kijken of je daar mag rijden en dat dan aan te geven in de kaart?
Ik hoop dat mensen lekker deze site zullen gebruiken om routes over onverharde wegen te maken. Een gemaakte route kan je ook als .gpx exporteren, waarna je die in je gps kan laden.

Daarbij hoop ik dat als mensen inderdaad routes gaan rijden, dat er wordt teruggekoppeld als er een fout in de kaart zit. Zo kunnen we met ons allen de kaart beter maken.

De groene stippellijnen moeten de legale onverharde wegen voorstellen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3542
Re: Allroadmap.nl - navigeren over onverharde wegen
« Reactie #4 Gepost op: 28-05-2011, 15:04 »
wat een goed initiatief Jouke, hoewel ik niet erg handig ben met dit soort upload dingen ga ik het zeker proberen en ik hoop met jou dat velen dat gaan doen.
Big....is history ..... 640 ook, 690EnduroR ook, nu een Yamaha T7 en een CRF450 2006 en een CRF 450 Rally 2007

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: Allroadmap.nl - navigeren over onverharde wegen
« Reactie #5 Gepost op: 28-05-2011, 17:06 »
Ik had er al eens een blik op geworpen, maar echt gebruiksvriendelijk is OSM nog niet (IMO). Even snel een paar wegen toevoegen is me nog niet gelukt. Goede zet dus, die makkelijkere site.
wat  een goed initiatief Jouke, hoewel ik niet erg handig ben met dit soort  upload dingen ga ik het zeker proberen en ik hoop met jou dat velen dat  gaan doen.

Ik ben het met Grandia eens dat het zelf aanpassen van de gegevens niet de simpelste taak is. Maar stel je vragen gerust hier, dan kan ik of iemand anders de vraag vast wel beantwoorden.

Offline member

  • Kleiambassadeur
  • *****
  • Berichten: 2922
Re: Allroadmap.nl - navigeren over onverharde wegen
« Reactie #6 Gepost op: 29-05-2011, 00:00 »
Bij Groningen duikt ie de provincie in.... ;D
Verzonden vanaf mijn windows 98 pc met 56k modem.

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: Allroadmap.nl - navigeren over onverharde wegen
« Reactie #7 Gepost op: 29-05-2011, 00:10 »
Bij Groningen duikt ie de provincie in.... ;D

Bedoel je dat als je alleen Groningen invult, dat hij dan de provincie Groningen pakt? Dan moetje Groningen, groningen invullen.

Offline member

  • Kleiambassadeur
  • *****
  • Berichten: 2922
Re: Allroadmap.nl - navigeren over onverharde wegen
« Reactie #8 Gepost op: 29-05-2011, 00:36 »
Bedoel je dat als je alleen Groningen invult, dat hij dan de provincie Groningen pakt? Dan moetje Groningen, groningen invullen.

Idd, ook wel een beetje verwarrend natuurlijk..
Verzonden vanaf mijn windows 98 pc met 56k modem.

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: Allroadmap.nl - navigeren over onverharde wegen
« Reactie #9 Gepost op: 29-05-2011, 01:55 »
Beat, ik heb je weg ingetekend, bij de eerstvolgende update komt hij vanzelf op de kaart:
http://www.allroadmap.nl/potlatch2/potlatch2.html?lat=52.282357&lon=5.939821&zoom=18

Voor die andere melding heb ik te weinig informatie. Je kan in bovenstaande pagina ook zelf beginnen met een weg tekenen. Als je met shift ingedrukt op een weg drukt, dan komt er een extra punt bij. Van daaruit kan je dan een weg tekenen.

Aangeven dat een weg onverhard is, is nog makkelijker. Dan hoef je alleen de weg te selecteren en links boven "track" kiezen. Dan rest alleen nog het opslaan wat je in de rechter bovenhoek kan doen.

Offline member

  • Aut viam inveniam, aut faciam
  • *****
  • Berichten: 1314
Re: Allroadmap.nl - navigeren over onverharde wegen
« Reactie #10 Gepost op: 29-05-2011, 12:50 »
ja mooi, ik snap nog niet helemaal hoe het gaat maar we komen er vanzelf wel

oke, 'k heb de weg als track gemarkeerd

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: Allroadmap.nl - navigeren over onverharde wegen
« Reactie #11 Gepost op: 29-05-2011, 14:39 »
ja mooi, ik snap nog niet helemaal hoe het gaat maar we komen er vanzelf wel

oke, 'k heb de weg als track gemarkeerd

Op openstreetmap.org zijn de wegen al getekend. (die is wat sneller met het maken van kaarten).
http://www.openstreetmap.org/?lat=52.28006&lon=5.93662&zoom=16&layers=M

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1344
Re: Allroadmap.nl - navigeren over onverharde wegen
« Reactie #12 Gepost op: 29-05-2011, 23:32 »
klinkt aardig Jouke  :), ik zal eens gaan oefenen binnenkort

hoe bedoel je dat allroadmap niet met explorer werkt? ik krijg keurig een kaart in beeld

uiteraard ff ermelo in getikt, barst van de groene stippellijnen waarvan ik zo al kan zeggen dat 90% niet toegestaan is om te berijden met een motor(voertuig), en om die nou allemaal te gaan taggen met no is echt monnikenwerk

misschien een idee om er van uit te gaan dat een weg niet toegestaan om te berijden is tenzij door ons bevestigd van wel?
gr Hilbert

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 125
Re: Allroadmap.nl - navigeren over onverharde wegen
« Reactie #13 Gepost op: 30-05-2011, 08:17 »
Was mij ook opgevallen Hilbert. Ik begon al heel enthousiast te worden van all die legale offroad paden daar. Toen realiseerde ik mij dat ik mezelf voor de gek zat te houden en ook wel wist dat dit niet echt zo is. :(

Ik denk inderdaad dat met jou methode er meer klopt als anders om.

Gr.

Jeroen

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628
Re: Allroadmap.nl - navigeren over onverharde wegen
« Reactie #14 Gepost op: 30-05-2011, 11:25 »
Zal je toch landelijk moeten bekijken, als je hebt over ermelo, dan woon je net in het verkeerde gebied ;D, veel bos, en grooot oppervlakte.  Mijn berekening is dat 65% van alle mogelijke wegen open zijn. Dan kan je beter, wat afgesloten is taggen met no.