Part of the rally! De weggespoelde put waar Frans verhoeven in was geknald met kapot achterwiel tot gevolg stond ook niet in het Roadbook en ik denk niet dat Frans daar tijd heeft voor teruggekregen. Het is niet omdat je leider bent in het klassement dat de regels plots anders moeten worden toegepast.
De reactie van Pal Ullevalsetter na de moddercatch was prachtig: "It's part of the rally" zei hij ongeveer, terwijl een ander de boel bijna kort en klein aan't slagen was. De reactie van Pal is 'Dakaarwaardig' en is doorspekt met een gezond relativeringsvermogen.
Wat helemaal beneden alle peil is, is dat ex-motard Peterhansel bewust een motorrijder ramt in de doorwading, waardoor er een motor volledig onder water loopt en een motorrijder lichamelijk letsel ondervindt. Hier wordt bijna met geen woord over gerept en Peterhansel krijgt geen straftijd, terwijl toch duidelijk in het reglement staat dat als er iemand vast zit in zo'n situatie, dat er dan gewacht moet worden.
Op de beelden is ook duidelijk te merken dat de motorrijder op geen enkele manier wordt gewaarschuwd voor de rammende auto. De motorrijder grijpt ook meteen naar z'n rug terwijl z'n machine omver kantelt.
Ook koploper Cyril Despres krijgt in het modderbad hulp van Gonçalves, maar hij retourneert dat gebaar niet, sterker nog; Hij start z'n motor en vertrekt terwijl Gonçalves met zeer duidelijke gebaren laat verstaan dat hij niet gediend is met de reactie van Despres, en terecht.
Ik heb geen enkele sympathie voor koplopers die hun zege zo belangrijk vinden dat ze totaal verblind worden en mensen daardoor in gevaar brengen...de Dakar is al gevaarlijk genoeg.
Ik hoop dan ook dat zowel Cyril als Peterhansel deze Dakar niet winnen. Bad Karma...