Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Welke banden voor de alpen  (gelezen 5052 keer)

Offline member

Welke banden voor de alpen
« Gepost op: 28-04-2013, 21:49 »
Welke band voor stenige piste(Ligurgische grenskamroute)
Weet niet of er een apart bandenhoofdstuk is hier?
Wat heb ik liggen.
Onder de DRZ ligt nu achter AC10 en voor comp4 allebei van Michelin.
Bevalt prima in Ned.
Nog een gebruikte voorband Michelin Dessert en Dunlop 908 Achter.
Alleen heeft daar bibmousse ingezeten en krijg de band niet fatsoenlijk schoon/vetvrij om er binnenbanden in te doen.
En een gebruikte Metzeler six days alles wel met voldoende profiel.
Is de AC10 niet te zacht voor stenen???
aju propje

Offline member

• Prutser
Re: Welke banden voor de alpen
« Reactie #1 Gepost op: 29-04-2013, 00:21 »
Ik zit met een beetje hetzelfde maar heb gelukkig al enige ervaring op het type piste. Het lukt met een beetje grove allroadband (zelfs wegbanden) en een ac10 voor lijkt mij overkill en das zonde in de haarspeldbochten met asfalt die je vast ook tegenkomt. Je kan wel sneeuw tegenkomen en dan is een nop wel fijn.

Ik heb de Stella Alpina (colle de sommeiler) gereden op een bridgestone batleding wegband en een michelin sirac op straatspanning (wist ik toen veel....) en dat was spannend maar daar ging het ook om ;-)

Hopelijk komen er nog betere adviezen.

Een ploegje van de TCN gaat ook die kant op en daar werden de TKC-80, Mefo explorer en de Mitas E07 genoemd en natuurlijk de heidenau scout.

Groeten,
Lennert
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan

Offline member

« Reactie #2 Gepost op: 29-04-2013, 09:05 »
In de Alpen wezen spelen met AC 10 achter en Enduro Competition 4 voor. Gaat prima, geen schade door stenen gehad. Altijd op 1.5 bar gereden. M'n meisje reed met een Kenda Trackmaster achter en een Enduro Competition voor, volgens mij.
Op de weg rijd het ook prima (mits droog) en kun je er harder mee gummen dan je zou verwachten.  :D

Als het daar droog is heb je overigens amper profiel nodig.

Stukje van dezelfde vakantie, maar dan de aanloop naar de Parpaillon, en kon nog platter zonder glijden:
Dag 4 14

Offline member

• Twin
« Reactie #3 Gepost op: 29-04-2013, 10:39 »
Wil je op die banden ook nog heen en weer rijden..?
Avonturier!

Offline member

• Prutser
« Reactie #4 Gepost op: 29-04-2013, 12:52 »
Ik rij niet heen wel terug. Propje volgens mij met aanhanger.

Op de weg rijd het ook prima (mits droog) en kun je er harder mee gummen dan je zou verwachten.  :D

Als het daar droog is heb je overigens amper profiel nodig.

Stukje van dezelfde vakantie, maar dan de aanloop naar de Parpaillon, en kon nog platter zonder glijden:

Ok, ik voel me officieel weer een watje. Toch maar wat meer met nopjes op de weg rijden kan ik een beetje wennen.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan

Offline member

« Reactie #5 Gepost op: 29-04-2013, 13:45 »
[size=78%]Is de AC10 niet te zacht voor stenen???[/size]
aju propje

Nee hoor, in Hellas of Albania Rally houdt deze het de hele week vol... is dan wel helemaal op, maar dit klinkt wat minder extreem, dus moet zeker kunnen lijkt me.
KTM 300 EXC TPI

Offline member

« Reactie #6 Gepost op: 29-04-2013, 14:24 »
In de Alpen heb je niet veel nop nodig, zeker niet onder een lichtgewicht zoals een DRZ, de laatste keer nog met mijn Xchallenge op 17"/19" met TKC80 gereden.
Komt in de stenen niks te kort en ook al kun je best een eindje op het asfalt gummen op echte endurobanden, een setje TKC's gumt wat mij betreft echt nog wel stukken lekkerder  :P .

Voor het echte compromis waarbij er ook nog wel eens een stuk zand, modder, gras voor kan komen, kies ik nog altijd voor MT21's (21"/17"of 18") Overmorgen vertrek ik voor 2,5 week Portugal met die banden, 90% stenen/gravel/asfalt 10% overig... Tijdens voorgaande edities ook al mensen met endurobanden (weet niet meer welke) gezien die na 5 dagen een bandenzaak moesten zoeken...
De zwaardere motoren onder ons gebruiken vaak de Dunlop 908RR omdat die nog slijtvaster is, dus dat is ook een goeie, maar een binnenband steken in een band met glijmiddel lijkt mij vragen om problemen...
Desert zou ook goed moeten zijn, maar heeft ons op 2 weken Portugal onder een 950SE toch al eens teleurgesteld, was echt zo goed als kaal, maar een weekje Alpen onder een DRZ zou dan weer prima moeten gaan lijkt mij..

Offline member

« Reactie #7 Gepost op: 29-04-2013, 14:39 »
OER 2008 gereden met Kenda 760 achter en AC 10 voor. Ging best prima. Als waren ze best een eind op, maar in geval van nood had er best nog 700 km mee gekund. Van Appie moest ik ze wisselen  ;)
In de Alpen heb je amper noppen nodig, de stenen geven eigenlijk altijd grip. Zelf hadden we geen zin andere banden aan te schaffen en om te leggen voor een weekje rijden. Ging prima in elk geval. Bovenop de Strada d'Assieta (als ik het goed schrijf) kwamen we nog een XR 600 tegen met een volledig kale band. Die hobbelde net zo fijn naar boven als wij.

Oftwel: Ik zou d'r proberen de banden aan te laten liggen als d'r nu om zitten. Anders: de MT 21, K60, oid. Kan eigenlijk allemaal en hangt een beetje van de te rijden km's af.
Zet je banden lekker hard, dan rij je op stenen zomaar niet lek. Hard rijden kun je er toch niet, daar zijn de wegen te verraderlijk en onoverzichtelijk voor.

Offline member

« Reactie #8 Gepost op: 29-04-2013, 14:45 »
Sterker nog, ik kwam op de Asietta iemand met een LC8Adv op wegbanden met zoonlief achterop tegen..... :D
Ok het duurde iets langer voor zij boven waren dan wij op onze TKCtjes, maar dat lag niet aan de banden denk ik...
Banden voor een weekje onder een DRZ kan je dus eigenlijk alles wel gebruiken, mij ging het er meer om dat ik in die regio ook graag lekker op de weg wil kunnen gummen, dus als ik het heb liggen pak ik liever iets met wat minder nop...

Offline member

• Honda Africa Twin, Honda dominator, KTM lc8 950 adventure, 990 adventure, L300 4x4, lc4 690
« Reactie #9 Gepost op: 29-04-2013, 17:17 »
heidenau Scout, prima band
Groet Marc

Offline member

« Reactie #10 Gepost op: 29-04-2013, 17:22 »
Zou setje mt21 nemen.
Deze ga ik ook nemen richting Marokko is al door diverse mensen hier geadviseerd.

wanneer gaan jullie deze route rijden?

Offline member

« Reactie #11 Gepost op: 29-04-2013, 17:57 »

Ik ga met de aanhanger.
Als ik het zo lees dan heb je niet zoveel nop nodig.
Laat ik de AC10 heel en doe er een gebruikte Metzeler sixdays op.
en voor laat ik de Comp4 erop zitten.
Ik ga in Juni 1 week en September 2 weken Alpen doen.
Vind Asfalt niet echt meer leuk om te rijden.
Wil zoveel mogelijk off road.
ajuus propje

Offline member

« Reactie #12 Gepost op: 01-05-2013, 23:21 »
Ik heb een keer een ac10 op mijn xr600 gehad. Bijna compleet weg na de ms1000..
Kwam ook wel door de aanrit en rit naar huis over de snelweg.... slijt op het asfalt erg hard.
Ride the world!

Offline member

• Twin
« Reactie #13 Gepost op: 02-05-2013, 10:32 »
Tja banden kun je over blijven kletsen.

Ik heb een paar seizoenen in Limone aan het Gardameer en in ook Bovec in Slovenie gewerkt en ik had altijd een motor mee. In beide gebieden lopen oude smalle, in onbruik geraakte wegen van eeuwen geleden. Ook veel wegen uit de Eerste Wereldoorlog die dienden om de Via Ferrata te bevoorraden.

Banden als een AC-10 heb je er zeker niet nodig want de ondergrond varieert van gravel tot stenen. Je rijdt er relatief rustig, want inderdaad, het kan verraderlijk en onoverzichtelijk zijn soms. Maar ik vind een nop toch veiliger dan een kale ronde band waar de stenen onder vandaan rollen. Met name losse stenen op vaste rotsondergrond kunnen je motor onverwachte bokkesprongen laten maken en soms is de afgrond echt te dichtbij.

Alleen als je hoge snelheden stenen rijdt zou ik voor hard opgepomte band gaan. Maar waar jij gaat rijden, heb je m.i. meer aan een zachte band (1,2-1,4 bar) met een dikke binnenband. Daardoor heb je goeie grip op losse stenen (band vouwt zich om het terrein) en de dikke biba voorkomt snakebite. Michelin heeft voor minder dan 2 tientjes biba's van 4mm dik!

Volgens mij kan het prima met een combinatie van banden die je al hebt. En, gummen op noppen is zoveel leuker dan op een wegmotor! Het kan allemaal  8)
Avonturier!

Offline member

« Reactie #14 Gepost op: 02-05-2013, 23:46 »
Kenda K760 gaat dik 2000km mee en dan nog iets van 1000km met de laatste restjes nop op de weg, doet het overal goed en de noppen scheuren niet af, plakt bij lage druk prima op het asfalt als ie warm is [ duurt niet lang] ook bij nat asfalt.

nu ja de achterband, voor maar een michelin comp IV ;)
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl