Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Nikasil cilinderwand honen?  (gelezen 8400 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Nikasil cilinderwand honen?
« Gepost op: 03-12-2014, 23:52 »
Moeten nieuwe zuigerveren om de zuiger van mn KTM, zocht naar een revisie bedrijf om mn cilinder te honen maar dan kom ik veel topics tegen dat het niet kan met een Nikasil wand.

Kan/moet het nu wel of niet?
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • hell yeah!
  • *****
  • Berichten: 4170
Re: Nikasil cilinderwand honen?
« Reactie #1 Gepost op: 04-12-2014, 00:01 »
volgens mij moet je 'm dan opnieuw laten coaten... (na t honen)
....espangol es dificil... entonces Lo intento algo....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1564
Re: Nikasil cilinderwand honen?
« Reactie #2 Gepost op: 04-12-2014, 00:24 »
Kan niet en hoeft ook niet als het goed is.
Ik denk dat je cilinderwand er nog perfect uitziet. Nakasil is knetterhard.
BMW xChallenge en een Montesa 315R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4366
Re: Nikasil cilinderwand honen?
« Reactie #3 Gepost op: 04-12-2014, 07:41 »
In mijn cilinder van m'n XT660 zag je na 130.000km nog gewoon de hoonlijntjes. Dus idd als er geen beschadigingen zijn (of als je naar een grotere boring wilt) niet nodig om opnieuw te honen.
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1242
Re: Nikasil cilinderwand honen?
« Reactie #4 Gepost op: 04-12-2014, 09:34 »
Het kan zeker wel , zijn een paar bedrijven die het goed kunnen .
Doffe cilinderwand is een goed teken , glimmend niet .
Dan opmeten of ie nog rond is en binnen de  aangegeven limieten , en gewoon weer lekker in elkaar schroeven .

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 75
Re: Nikasil cilinderwand honen?
« Reactie #5 Gepost op: 04-12-2014, 09:47 »
De meeste reacties hierboven kloppen niet.
Omdat het voor onwetenden al snel als plausibel wordt aangezien komen er vaak verkeerde overgenomen (maar wel goed bedoelde!) adviezen naar voren.

Nikasil is een knetterharde laag welke wel slijt. Nikasil kun je niet boren of kotteren, maar enkel honen.
Honen is een bewerkings methode waarbij een doorn met vaak 3 lange slijpstenen roterend met veel olie door je cilinder worden gehaald.
Vervolgens is het handwerk om de juiste maat te behalen.

Een cilinder slijt doorgaans onder goede omstandigheden mooi glad weg zonder krassen, maar de cilinder wordt wel ovaal!
Deze kun je niet zomaar zien of even meten met je digitale schuifmaat. (digitale schuifmaar heeft een tolerantie van ±0,1mm, terwijl zuiger speling op 0,01mm gaat)
Op het oog kun je het niet met zekerheid zeggen, ook al denken veel mensen van wel.
Als de cilinder te ovaal is uitgesleten, dan moet de nikasil wand worden gehoond. Valt dit mee dan volstaat enkele een ander zuiger of zuigerveren ook.
Overigens wil ik niet zeggen dat een te ovale cilinder direct voor negatieve gevolgen zorgt. Vaak kun je er, als je er voor kiest, mee doorrijden.
Maar theoretisch gezien verkort het de levensduur/compressie etc.


Dus, kort samengevat, als je een zuiger wisselt doe je er slim aan om de cilinder te laten opmeten door een ervaren persoon en zijn advies te volgen.
 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2261
Re: Nikasil cilinderwand honen?
« Reactie #6 Gepost op: 04-12-2014, 10:03 »

Bij twijfel bel Powerseal in Nuenen
of ATM in Oirschot
of je eigen favoriet

ben in de vorige eeuw eens bij Hof in Hilversum geweest, die heeft me e.e.a. toegelicht, was nog niet een zo bijster groene buisness toen dat gemiekalie gedoe, geen idee of ie nog bestaat

om een goed beeld te krijgen heb je een duizendsten klok nodig met meetstaaf
met een honderdsten klok zul je weinig te weten komen

na het opnieuw aanbrengen van de nikasil is ie dan ook weer perfect rond als je met de duizendsten klok gaat meten

bij een tweetakt zie je dan ook dat de hitte concentratie rond de uitlaatpoort, niet bepaald rond meer dus,
de 2T cracks laten dus om de zoveel zuigerwissels de nikaslil laag vernieuwen preventief

de nikasil laag is o.a. microporeus, oliehoudend dus, zover mij bekend

ik dacht dat goezzie ooit kampte met een te zachte laag, dus daar zag je vlekken van onderliggend metaal, loopt als een spijkerbak als t zover is
Eindh. Tilb. dBosch, Pireneos, Cantabria, Albarracin, Boade Senez.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: Nikasil cilinderwand honen?
« Reactie #7 Gepost op: 08-12-2014, 22:46 »
Tja de antwoorden zijn hier ook al een beetje dubbel, voor een nnieuwe zuiger moet de boel gemeten worden lees ik maar voor alleen nieuwe zuiger veren hoeft het niet?
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1564
Re: Nikasil cilinderwand honen?
« Reactie #8 Gepost op: 08-12-2014, 23:52 »
Moeten nieuwe zuigerveren om de zuiger van mn KTM,....
Hoe weet je dit? Toch ook door meten?
Oude veren van de zuiger halen en in de cilinder plaatsen en slot meten en checken met KTM fabrieks waarden. Staat in iedere manual, dus zal ook in die van KTM staan. Als het slot buiten de tolerantie valt -> veren vervangen.

That's all.

Als de zuiger en cilinder vol met krassen zitten is er meer aan de hand, maar ja, dan moet je ons echt foto's laten zien.
BMW xChallenge en een Montesa 315R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: Nikasil cilinderwand honen?
« Reactie #9 Gepost op: 09-12-2014, 20:06 »
Foto's staan hier met de rest van t verhaal http://allroadmaniacs.nl/forum/index.php?topic=19168.60
In t kort rijdend weg gezet en wil niet meer starten, alles in orde behalve de compressie, bij demontage zit er al een breuk in de bovenste veer en deze en die er onder liggen gelijk aan de zuiger dus versleten en/of vast geplakt.

De bovenste brak bij de minste aanraking.
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1564
Re: Nikasil cilinderwand honen?
« Reactie #10 Gepost op: 09-12-2014, 20:25 »
Aha, dat draadje gemist. Sorry voor de verwarring.
Met Bokito: bij twijfel meten. Dat meten kost niks. Bij geluk alleen nieuwe veren, beetje pech: veren + zuiger.

gr Marten
BMW xChallenge en een Montesa 315R