Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Nekbescherming  (gelezen 143917 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3378
Re: Nekbescherming
« Reactie #210 Gepost op: 18-10-2007, 20:24 »
tja de enige fabrikant naast KTM die dergelijke jas in assortiment heeft.
Ben wel in de US of A met een fabrikant in kontakt die overweegt een dergelijk jas te gaan leveren in een GoreTex XCR uitvoering.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Nekbescherming
« Reactie #211 Gepost op: 20-10-2007, 09:55 »
Leuk allemaal, maar een rondje bellen leverde op dat de nieuwe KTM jas nog niet leverbaar is (komt in November), en de oude blauwe momenteel er ook niet is.

geen idee waar ik die acerbis jas zou kunnen kopen.. maar ik vermoed dat ook niemand die nog heeft....  Toch mijn eigen jas maar verbouwen?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Nekbescherming
« Reactie #212 Gepost op: 20-10-2007, 17:40 »
Vandaag dus maar eens protector en jas aangepast: zie fototjes. 't wordt natuurlijk nooit de perfecte pasvorm, maar tis redelijk gelukt geloof ik.

er lijkt niet zo veel veranderd.. maar de jas had toch echt een kraag. De rits heb ik gewoon lang gelaten. Kan niet helemaal dicht maar dat hindert niet. Vooral aan de achterkant is de boog groter en iets ruimer

De schouderbogen van de protector ga ik maar weglaten. Volgens mij doen ze nu niet veel meer.


Met de Brace zelf worstel ik een beetje met de keuze: 10 graden rug steuntje op zijn kleinst, of 17 graden steuntje op zijn grootst... tis het allebei net niet :-\
















best lastig.. zo foto's vanjezelf maken  ;D ;D ;)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 751
Re: Nekbescherming
« Reactie #213 Gepost op: 21-10-2007, 21:25 »
Dankzij Houten Klaas die het initiatief heeft genomen om gezamelijk die braces in te kopen heb ik er ook één.
Mijn ervaring met de brace is dit:
Het is even wennen want het beperkt de bewegingen met je nek doordat de helm de brace raakt. Maar het is nu al niet meer hinderlijk. Aan het eind van een dag rijden heb ik echt niet meer in de gaten dat ik een brace om heb.
Afgelopen zaterdag vroeg de enduro-arts of de brace goed werkte, mijn antwoord was dat ik de brace niet graag uitprobeer.   De beste man zei dat de medische staf hadden onderzocht of ze deze Leattbrace konden aanbevelen maar zei hij, er is geen wetenschappelijk onderzoek naar gedaan. Hierdoor kunnen ze de brace niet promoten i.v.m. aansprakelijkheid bij een ongeluk.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 963
Re: Nekbescherming
« Reactie #214 Gepost op: 21-10-2007, 21:52 »
Dat klopt Sanne, maar ze bevelen het wel erg aan.
Ik weet het ook niet, gewoon doen wat jezelf het beste vindt.
Ik vind de foto's van Gerben wel goed, zet je tot denken !
Ik weet het niet, maar twijfel wel .

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3378
Re: Nekbescherming
« Reactie #215 Gepost op: 21-10-2007, 22:00 »
volgende week kan ik hm eindelijk halen...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Nekbescherming
« Reactie #216 Gepost op: 21-10-2007, 23:23 »
Mja.. Ik denk dat het een beetje is als met veel hier niet toegelaten medicijnen en behandelingen: Ze werken waarschijnlijk goed, veel mensen gebruiken ze (soms ook met erkenningen in andere landen), maar de industrie vind het niet genoeg 'markt'om gedegen onderzoek te doen en daarom worden ze nooit officieel erkent.

Het onderzoek wat gedaan is is door de ontwikkelaars zelf gedaan, das natuurlijk nooit onafhankelijk te noemen.

Maar omdat KTM die dingen  verplicht stelt voor hun eigen fabriekrijders, en ze de laatste jaren toch wel te kampen hadden met een onaangenaam imago ivm veel overleden rally/endurorijders, denk ik dat ze dat toch echt gedaan hebben omdat ze er zelf overtuigd van zijn dat het helpt.
Dat een nekbrace in zijn algemeenheid helpt, daarvan ben ik absoluut overtuigd: o.a. omdat ik bij mijn laatste val in de Tuareg GEEN nekklachten had, en daar wel alle reden voor had.

Vraag is wel: Helpt deze advanced brace nu echt beter dan zo'n 'eenvoudige' kraag? 

feit is wel: een eenvoudige kraag helpt blijkbaar ook al heel redelijk (o.a. om te voorkomen dat je je sleutelbeen breekt door je helm).

Uiteindelijk kan je beter een goedkope kopen, en die altijd om hebben, dan een dure kopen en die niet dragen omdat je hette ingewikkeld of te lastig vind.
Als ik niet van plan was nog meer rallywerk te rijden, had ik denk ik niet de 'dure'versie gekocht, maar was ik gewoon bij mijn UFO krragje gebleven.

ps: zo'n ding is ook fijn bij het Karten :-)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 493
Re: Nekbescherming
« Reactie #217 Gepost op: 17-12-2007, 10:52 »
Ik heb hetzelfde gedaan met mijn HG-zomerjas, de kraag laten vergroten. (zie carlo hulsen clinic fotos) ik irriteerde me eraan tijdens het rijden dat als de rits niet helemaal kan sluiten ie wel open wil gaan 'lopen'.
Ik rijdt nu weer met een dikkere jas en draag gewoon weer zon schuimen worst om mijn nek. Eigenlijk niet slim, want de ondergrond wordt er niet zachter op met dit weer. Gister nog op de poort gereden en het was behoorlijk bevroren :D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 305
Re: Nekbescherming
« Reactie #218 Gepost op: 17-12-2007, 16:21 »
Acerbis heeft nu ook een Leatt geschiktte jas in het programma
Ik heb begrepen dat de Acerbis jas er is (€239 ?). Zelf heb ik een Scott zomerjas gekocht die aan mijn huidige eisen voldoet qua ventilatie (ook qua prijs) en de kraag laten aanpassen bij hetzelfde adres in Almere als Nils. Voor de koude maanden heb ik er nu een Kushitani "dubbel layer body warmer" onder gekocht (ca € 55, Motoport) ). Met een regenjas er over warm genoeg en meteen waterdicht. Kan er altijd nog iets extra's onder doen voor de warmte. Met de neck brace gaat dit allemaal prima. Hoef nu geen derde motor jas te kopen voor de winter naast de zomerjas en mijn onroad jas.
En de LC8? Die ploegt onverdroten voort......

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Nekbescherming
« Reactie #219 Gepost op: 17-12-2007, 17:05 »
Ik heb hetzelfde gedaan met mijn HG-zomerjas, de kraag laten vergroten. (zie carlo hulsen clinic fotos) ik irriteerde me eraan tijdens het rijden dat als de rits niet helemaal kan sluiten ie wel open wil gaan 'lopen'

Mijn jas heeft geen last van dat open lopen. Ik denk dat dat komt omdat ik hem aan de achterkant ook iets meer ruimte gegeven heb.

Maar: 't is toch ook een kleine moeite om een klein bandje met klitteband oid aan je jas over de rits te zetten, zodat ie niet meer open gaat?!

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 42
Re: Nekbescherming
« Reactie #220 Gepost op: 22-12-2007, 23:37 »
2 Weekjes geleden heb ik me eens lekker uitgeleefd bij Yoshimoto in Turkije. Daar rijden de gidsen (o.a. voormalig duits kampioen Marko Barthel) ook met de KTM nek brace. In tegenstelling tot wat ik hier heb gelezen dragen ze de brace over de jas heen.
Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan.
Nu weet ik niet meer met wat voor een harnas of bodyprotector hij rijdt (of misschien geen van beide, maar dat kan ik me ook niet voorstellen).
Zelf ter plaatse even zijn brace geleend en over mijn eigen bodyprotector en jas aangetrokken. Doordat de achterste steun nu op de dikke ruggengraat protector zit merkte ik wel dat deze voor mij anders afgesteld zou moeten worden. Echter kon ik geen nadelen ontdekken waarom het niet zo gedragen kon worden.

Bekijken we de site van Leatt, dan hebben ze het er over dat de achterste steun altijd onder het harnas of bodyprotector gedragen dient te worden. Dat kan ik me goed voorstellen als slechts alleen het onderste deel van de steun op de protector rust. Bij een klapper wordt dan de kracht van de iets flexibele achterste steun alleen op 1 punt belast in plaats van dat het "afrolt" over het lichaam.
Mijn rugprotector is echter hoog genoeg.

Zijn er meer mensen die zo de Leatt brace dragen? (zoals Christina Meier met een dainese bodyprotector die dit jaar de Dakar gaat rijden, zie www.dirtgirls.de)
Yamha WR450F, KTM LC8, montesa

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Nekbescherming
« Reactie #221 Gepost op: 22-12-2007, 23:55 »
Ik draag hem dus wel ONDER het harnas: Zo blijft ie volgens mij ook beter op zijn plek zitten.

Ik heb er nu zo een aantal ritten mee gereden, en ik moet zeggen dat ik dus echt 0 niks niet last van het ding heb. Zo sterk zelfs dat ik niet meer merk dat iki hem omheb, totdat ik naar beneden wil kijken (benzinekraan ofzo...) en merk dat ik mijn hoofd zo ver niet naar beneden kan brengen...

Waarom eronder: Nouja, hij is daarvoor ontwikkeld??. Overigens geeft het ding de kracht niet op 1 punt door, want zo stijf is ie niet. Hij buigt mee en alle punten krijgen verdeeld druk.
Als je hem over het harnas draagt en je kop wordt voorover gedrukt, dan wipt volgens mij de kraag op, met alle nadelige gevolgen van dien.
Maar goed, wie ben ik als de 'experts' het anders doen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 751
Re: Nekbescherming
« Reactie #222 Gepost op: 23-12-2007, 08:22 »
De breace draag ik onder mijn bodyprotector maar ik geregeld een hele worstelpartij voordat de breace goed zit. En ik moet de breace nog steeds een keer goed afstellen want ik heb de afstelling op standje het meest beveiligd dus alles zo hoog mogelijk. In ieder geval ben ik nu zeker dat ik maximaal profeit heb bij een val maar het zit wel in de weg. Vooral bij het klimmen, kan mijn hoofd nu bijna niet naar achteren keren en dat is wel vervelend. Ook heb ik nu veel tijd nodig om in mijn ritme te komen wat ik voorheen veel minder had. Maar ja eenmaal op stoom...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1191
Re: Nekbescherming
« Reactie #223 Gepost op: 23-12-2007, 10:19 »
Er onder of erboven, ligt helemaal aande  vorm van de bodyprotector. Als hij goed zit afgesteld op je protector is het ook prima.

Ik draag hem eronder omdat hij anders veels te oog komt te zitten. Ik heb hem zo afgesteld dat ik de maxiimale vrijheid heb.

Idd Sanne, wanneer ik met Ad ga rijden, zit er meestal een 5 meterhoge steile zandberg in.
Je wilt naar de top rijden wanneer je omhoog rijdt, dat gaat niet meer. Dit is wennen.

Een autogordel is ook niet prettig.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Nekbescherming
« Reactie #224 Gepost op: 23-12-2007, 20:03 »
Ik had hem eerst ook zo ingesteld dat ie me vrij veel beperkte, vooral naar achter (=naar boven kijkend). 
In de zandduinen had ik daar dus meteen last van. Toen heb ik hem achter ietwat ruimer gezet en had ik er geen last meer van.

Onder de protector heeft idd ook als voordeel dat ie niet te hoog komt en niet op wil stuiteren/wippen tegen je helm aan.
(zie mijn foto's)