Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: welke motor is het beste voor een wereldreis?  (gelezen 49724 keer)

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7115
Re: welke motor is het beste voor een wereldreis?
« Reactie #30 Gepost op: 14-09-2008, 17:04 »
Tja, was je afgelopen weekend maar op het Travelmaniacsweekend geweest. Daar stond misschien wel de meest ideale wereldreismotor langs geweest 1:40 (kan toch zuiniger dan een DRZ Margrieta  :-*) Diesel   :D, geen schakelpook die kan afbreken als je hem een keertje laat vallen, heeft namelijk van die jarratellen aandrijving. Kijk maar even op www.dieselmotorfiets.nl

Offline member

  • Twin
  • *****
  • Berichten: 2155
Re: welke motor is het beste voor een wereldreis?
« Reactie #31 Gepost op: 18-09-2008, 15:26 »
Hoi daar..

Eehm.. ik ben op n Africa Twin naar Australie gereden. Alleen n paar lekke banden gehad. Beetje saai achteraf..

Keb nu 174.000km op de klok en hij doet t nog altijd..
Avonturier!

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 46
Re: welke motor is het beste voor een wereldreis?
« Reactie #32 Gepost op: 05-11-2008, 11:47 »
en ook hier, want immers op zoek naar de ideale motor..

bovenstaande eisen (uit de OP) gelden natuurlijk, plus het feit dat er voldoende bagage op mee kan (niet te veel) en hij daarmee niet te zwaar wordt.

Dus een zo licht mogelijke motor met wel voldoende bagagecapaciteit  8)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 49
Re: welke motor is het beste voor een wereldreis?
« Reactie #33 Gepost op: 06-11-2008, 17:27 »
Op dit moment is een forumlid op een Tenere onderweg in Amerika (Noord - Zuid).

Ik meen dat hij hier op het forum een bericht heeft geplaatst waarin hij zijn voorbereidingen heeft beschreven, maar dat kan ik niet zo gauw vinden.

Verder is ook altijd erg veel informatie te lezen in de berichten op Horizons Unlimited.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 322
Re: welke motor is het beste voor een wereldreis?
« Reactie #34 Gepost op: 06-11-2008, 17:44 »
Sander is niet op een Tenere onderweg maar op een TTR600.
Da's iets anders... maar toch ook wel een Yamaha.  :D
De TT600RE is wat mij betreft de perfecte reismotor. Simpel, betrouwbaar, niet te hoog en met knopje !
Hiero ons reisverhaal, geef gerust een gil als je iets wil weten.

 
what doesn't kill me only makes me stronger

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: welke motor is het beste voor een wereldreis?
« Reactie #35 Gepost op: 07-11-2008, 10:20 »
Hiero kun je iig lezen wat er kapot is gegaan aan mijn AT op reis door Afrika in 2003
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • Twin
  • *****
  • Berichten: 2155
Re: welke motor is het beste voor een wereldreis?
« Reactie #36 Gepost op: 08-11-2008, 23:29 »
Hiero kun je iig lezen wat er kapot is gegaan aan mijn AT op reis door Afrika in 2003

Point made.. ;)

Dergelijk lijstje heb ik ook wel natuurlijk. In ongeveer gelijke rubrieken. Ja óók dat km-tellerwieltje haha

Maar, Twin blijft toch n 'zware jongen', in iedere zin des woords.

Ben wel beetje jaloers hoor.. Africa zou ik dolgraag ns doorheen rijden!! Daaro alleen Marokko gezien  8)

Laterz!   
Avonturier!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 481
Re: welke motor is het beste voor een wereldreis?
« Reactie #37 Gepost op: 14-11-2008, 11:35 »
Er staat deze week een erg leerzame vergelijkingstest tussen 4 nogal verschillende " allroads" in de MOTOPLUS.

Het gaat om de Yamaha WR250r, de KTM 690, de BMWF800gs en de BMW1200gs.

Ben benieuwd wat we allemaal van die test vinden?

gr
Frans


Offline member

  • *****
  • Berichten: 1745
Re: welke motor is het beste voor een wereldreis?
« Reactie #38 Gepost op: 14-11-2008, 12:02 »
Er staat deze week een erg leerzame vergelijkingstest tussen 4 nogal verschillende " allroads" in de MOTOPLUS.

Het gaat om de Yamaha WR250r, de KTM 690, de BMWF800gs en de BMW1200gs.

Ben benieuwd wat we allemaal van die test vinden?

gr
Frans

Ik had deze test al gelezen in motorrad. Echt een duitse test!  "conceptvergleich". De WR250 komt er niet slecht uit, maar is natuurlijk totaal onvergelijkbaar met de BMW's.... Toch zou die WR het als reismotor niet slecht doen denk ik. Zeer zuinig en je komt overal. Het achterframe is van staal dus je kunt er best een paar koffertjes aan hangen. En de radiateur is netjes voorzien van een fannetje. Het blokje kan volgens Bryan 100.000 km mee, dus als ie stuk gaat komt ie hem waar dan ook ter wereld repareren toch?  ;D ;DAlleen het vooruitzicht om dat op die buddy te doen trekt mij niet. Is vast wel iets op te vinden. Steven kan het weten, want die heeft een wereldreis gemaakt en is in het bezit van een WR250R! En denk erom, een nieuwe motor is betrouwbaarder dan een oude! En de WR is ook nog eens erg betaalbaar. Dus waarom niet? Bovendien, er zijn genoeg mensen met motoren als een DR350 onderweg. En er zijn veel verhalen bekend van japanners die de hele wereld afschuimen met een 250-je. En probeer je BMW maar eens te parkeren in de lobby van een hotel.... Geef mij die WR maar.



Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: welke motor is het beste voor een wereldreis?
« Reactie #39 Gepost op: 14-11-2008, 17:49 »
En voor de mensen die denken dat 250 cc te weinig is: er is nu een 300 cc Athena-kit beschikbaar.

Op zich zou ik dat niet doen, want je kunt ook een Dynojet Programmer kopen met kant-en-klare mappingsets voor open inlaten, royale uitlaten e.d. en het koppel neemt dan al flink toe.

Deze programmer zit tussen de stekkers van het motormanagement, dus is er ook zo uit te clicken. Het enige wat het ding doet is verzorgen dat bij bepaalde toerentalgebieden meer benzine geinjecteerd wordt. De betrouwbaarheid neemt dus niet af. Bij een garantieclaim verwijder je 'm gewoon, Bryan zal nooi merken dat hij eropgezeten heeft ;D

Dat hij 128 kg weegt is bij enduro een nadeel, maar op de snelweg weer een voordeel...

Hier nog een nog altijd actueel draadje waar je kunt stemmen:

Linkje

Offline member

  • *****
  • Berichten: 241
Re: welke motor is het beste voor een wereldreis?
« Reactie #40 Gepost op: 19-11-2008, 01:54 »
hallo,

ik nader de 40.000km op een TTR600 zonder mechanische problemen. maar of tie het tot het einde uithoud is nog maar de vraag. kickstarten is de eerste 30.000 kilometer geen probleem gebleken, maar de laatste tijd begint het een beetje een PITA te worden, eerlijk gezegd. Op dit moment start het ding niet lauw, bijv. na lunch of koffiestop. Hoewel dat dan weer op te lossen is door een paar keer rondtrappen met contact uit en gas open. (wat betekend dat??) En af en toe schiet de kickstarter door, misschien zijn wat tandjes aan het verslijten. Olieverbruik is min of meer constant, gelukkig.

Buiten dat alles  ben ik toch elke dag weer blij omdat het prima rijdt in deze gebieden en door het relatief geringe gewicht is het erg makkelijk te manouvreren etc. Oprapen heb ik geen ervaring mee, want nog niet gevallen, knock on wood ;-)

volgende keer wel een knopje. dat dan weer wel ;-) Oh ja, en misschien een forkbrace want met sportief bergweggetjes rijden zwabbert dat toch bergaf met name, ondanks de prima hyperpro aanpassingen.

ben nu een paar weken met een italiaan op een guzzi aan het rondtouren en het is waar: buiten westerse gebieden is lichter beter. Maakt het leven zoveel makkelijker.

Wvb comfort: weinig, hoewel Rays zadel helpt. Omdat ik reis en niet race kom ik toch niet boven de 250km per dag, uitzonderingen daar gelaten, met name in de US, en da's prima te doen.

Toch even een plaatje omdat het niet alleen goed is maar er ook goed uit ziet ;-)



ben nog steeds verliefd  ;-)

groeten uit Guanajuato, Mexico
sanderd





Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: welke motor is het beste voor een wereldreis?
« Reactie #41 Gepost op: 19-11-2008, 06:23 »
Ha die Sanderd,

mooi man, volgende keer toch een TT600RE met TT600R vering ;-)

(Dat schudden helling af lijkt me meer een bagage achterop issue dan iets dat een forkbrace oplost)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3434
Re: welke motor is het beste voor een wereldreis?
« Reactie #42 Gepost op: 19-11-2008, 09:42 »
hallo,

ik nader de 40.000km op een TTR600 zonder mechanische problemen. maar of tie het tot het einde uithoud is nog maar de vraag. kickstarten is de eerste 30.000 kilometer geen probleem gebleken, maar de laatste tijd begint het een beetje een PITA te worden, eerlijk gezegd. Op dit moment start het ding niet lauw, bijv. na lunch of koffiestop. Hoewel dat dan weer op te lossen is door een paar keer rondtrappen met contact uit en gas open. (wat betekend dat??) En af en toe schiet de kickstarter door, misschien zijn wat tandjes aan het verslijten. Olieverbruik is min of meer constant, gelukkig.

Buiten dat alles  ben ik toch elke dag weer blij omdat het prima rijdt in deze gebieden en door het relatief geringe gewicht is het erg makkelijk te manouvreren etc. Oprapen heb ik geen ervaring mee, want nog niet gevallen, knock on wood ;-)

volgende keer wel een knopje. dat dan weer wel ;-) Oh ja, en misschien een forkbrace want met sportief bergweggetjes rijden zwabbert dat toch bergaf met name, ondanks de prima hyperpro aanpassingen.

ben nu een paar weken met een italiaan op een guzzi aan het rondtouren en het is waar: buiten westerse gebieden is lichter beter. Maakt het leven zoveel makkelijker.

Wvb comfort: weinig, hoewel Rays zadel helpt. Omdat ik reis en niet race kom ik toch niet boven de 250km per dag, uitzonderingen daar gelaten, met name in de US, en da's prima te doen.


ben nog steeds verliefd  ;-)

groeten uit Guanajuato, Mexico
sanderd 

Ha die Sander, Goed te horen dat-ie nog bevalt, alhoewel ik de term PITA niet in het werkplaatshandboek kan vinden. Slecht starten kan van alles zijn mijn vorige TTR had het na een paar jaar ook, was een versleten bougietje. Mag ook wel na 30k km ...  Trouwens, 30.000 km rijden en niet vallen is ook een prestatie .../ Steve
Nu  - 1999 TT600R 2004 DRZ400S
Niet Meer - 1985 XT350, 1996 TT600E, 1999 TT600R, 1998 WR400F, 2001 TT600R, 1986 TT350, 1977 XT500, 1991 XTZ660, 1996 Honda XR400R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1389
Re: welke motor is het beste voor een wereldreis?
« Reactie #43 Gepost op: 19-11-2008, 10:41 »
Hoi Sander,

Leuk om je hier weer eens te zien. Ik volg je blog bijna dagelijks. Verliefd op de motor of op??? Ga je nog steeds naar Vuurland of wordt dat tijdtechnisch lastig?

Eerst leegtrappen voordat hij start betekent teveel benzine. Misschien de carburateur even nakijken op slijtage en vervuiling? Hopelijk kan iemand anders een specifieker antwoord geven?

Maurice

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: welke motor is het beste voor een wereldreis?
« Reactie #44 Gepost op: 19-11-2008, 10:59 »
Citaat
Op dit moment start het ding niet lauw, bijv. na lunch of koffiestop. Hoewel dat dan weer op te lossen is door een paar keer rondtrappen met contact uit en gas open. (wat betekend dat??) En af en toe schiet de kickstarter door, misschien zijn wat tandjes aan het verslijten.

Lauw starten is wel vaker een "probleem" bij eencilinders. Te warm voor met choke, te koud voor zonder. Wat je doet bij dat "rondtrappen" met gas open is de cilinder "droog" maken, zelfde als wanneer-ie verzopen is. Als je wel goed kunt starten bij echt koud en echt warm, zou ik me er niet teveel zorgen om maken.
Ik ben geen TT kenner, maar je hebt waarschijnlijk een mechanisme dat er voor zorgt dat zodra je motor loopt, je geen blauwe schenen krijgt van een terugslaande kickstarter. Als dat niet meer loepzuiver werkt (lamme veertjes of zoiets) kan dat ook een oorzaak zijn.
Wat de vering betreft: eens met Erwin, kijk nog 'ns kritisch naar wat er allemaal achterop ligt. Een lichte motor zoals de jouwe is gevoeliger voor het uit balans raken als gevolg van veel gewicht achterop. Misschien kan je nog iets winnen door de veervoorspanning van je achterveer aan te passen.
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain