Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Oliepeilen Tenere 2008  (gelezen 1563 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 267
Oliepeilen Tenere 2008
« Gepost op: 27-09-2008, 12:18 »
En nu even een ander vraagje tussendoor in het tenere draadje.

Ben naar de vogezen geweest, en had het idee dat mijn t~re wat olie gebruikte. Maar misschien ligt het aan het peilen. Hoe doen jullie het. Als ik de motor warm heb, en laat `m ff 5 minuutjes ( mooi rechtop ) staan, was de peilstok "droog "zeg maar. Twas net na de 1000km beurt, dus ik weet niet hoever ze afgevuld hebben. Maar heb er ( al in de ardennen ) 3/4 liter yamalube bij ingekwakt. Na zo`n 1000 km nog eens gekeken, en was de peilstok half tot 1/4 zeg maar. Heb ook kleine zwarte pitjes rond de grijze kapjes achteraan de uitlaatjes.
Moet ik me zorgen maken of anders peilen ( pielen )

Gr Erik,

Offline member

  • *****
  • Berichten: 199
Oliepeilen Tenere 2008
« Reactie #1 Gepost op: 27-09-2008, 14:18 »
@gewoonerik: peilen: na rit, als de motor goed warm is(zo'n 80-90graden, tip plaats een olietemperatuurmeter), motor even stationair laten lopen, afzetten, even wachten(paar minuutjes) en dan peilen(peilstok niet inschroeven, maar op de opening laten rusten) en dit alles met de motor recht houden(dus niet op de zijstandaard). Omslachtig, maar zo werkt het! Heb inmiddels zo'n 6800km gereden en heb geen olieverbruik(meet na elke rit). Noot: vloeistof in ontluchtingsslang (vanuit de luchtfilterkast), onder blok(mengsel olie, vocht en benzine): wordt door YamahaNL naar gekeken, maar kan geen kwaad(wel af en toe aftappen). Zwarte puntjes bij uitlaat, kan ook geen kwaad, is condens/uitlaatroet. Vandaag mijn kofferrek gemonteerd, voor de liefhebber, stuur even je e-mail adres en ik stuur je foto's(krijg het nog steeds niet voor elkaar hier foto's te posten!). Mijn e-mail: dallastx@hetnet.nl Rek en koffers passen perfekt, maakt de motor(voor mij) echt af! Greetz, Hans.
make the world beautiful, get a tattoo!  http://dallastx.smugmug.com

visit: www.hank3.com

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 12
Oliepeilen Tenere 2008
« Reactie #2 Gepost op: 27-09-2008, 14:24 »
Op mijn terugweg vanuit Marokko verbruikte mijn Tenere een halve liter en heeft ook zwarte pitjes naast de uitlaat, toen heb ik de hele dag gereden tussen 135 en 150km/u. Op de heenweg reed ik een stuk rustiger en de motor verbruikte geen olie. Het benzineverbruik was ook een stuk lager 1/25 tegen 1/17 op de terugweg.

Daarnaast had mijn motor nogal wat overdruk, d.w.z. ik heb de slang die van het luchtfilter komt twee keer afgetapt. De tweede keer zat hij helemaal vol (afgetapt bij resp. 5000 en 10000km).

Ik heb ook de voorvering veel zwaarder gezet, vind hem erg soft (15 slagen ingedraaid i.p.v. de voorgeschreven 5slagen)!

Zoals in het instructieboekje staat moet je de motor warm peilen, 10/15 min laten lopen de peilstok insteken niet indraaien en het olieniveau controleren.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 267
Oliepeilen Tenere 2008
« Reactie #3 Gepost op: 27-09-2008, 15:57 »
De olietempmeter-tip neem ik graag ter harte, heb er 1 gehad op m`n XR400, maar de XR heb ik heeeel compleet verkocht dusssss .........................adresje voor zo`n metertje is welkom.

Erik,

Offline member

  • *****
  • Berichten: 199
Oliepeilen Tenere 2008
« Reactie #4 Gepost op: 27-09-2008, 16:39 »
Heb de mijne bij www.kedo.com besteld(online), de RR10, dezelfde als voor de XTR/X, past ook goed op de Z(art.no.: 91473   44,90 euro, op z'n Duits: "Öltemperatur-Direktmesser"). Gewoon indraaien ipv de oliepeilstok(wel blijven gebruiken als peilstok!), that's all. Kun je de temp mooi in de gaten houden, de mijne blijft zo rond de 80/90 graden, ook bij lange snelle snelweg stukken. Greetz, Hans.
make the world beautiful, get a tattoo!  http://dallastx.smugmug.com

visit: www.hank3.com

Offline member

  • *****
  • Berichten: 267
Oliepeilen Tenere 2008
« Reactie #5 Gepost op: 27-09-2008, 17:46 »
Zoeper ( super op mijn duits )  ;) heb zojuist de slang van het luchtfilterhuis eens afgetapt, een kwart liter mooie schone olie opgevangen. Zat dus waarschijnlijk wat teveel in carter.
Warm gereden, peilen ( even stationair, uit , direct peilen ) en heel mooi op max.

Ben weer wat geruster over de t~re. Morgen maar eens naar Oss , leuk ritje, en een mooie zijspanwedstrijd.

Groetsels Erik,

Offline member

  • *****
  • Berichten: 213
Oliepeilen Tenere 2008
« Reactie #6 Gepost op: 27-09-2008, 18:03 »
10125km nog niks moeten bijvullen, (waarvan 4500 Pyreneeën / Alpen km's) met 2 pers + campeeruitrusting.
Defecte koffersloten worden omgeruimd door compleet nieuwe koffers !
Het teveel betaalde geld van de spoilers op de handkappen (duitse site kosten ze nog niet de helft) wordt maandag terug betaald bij mijn eerste onderhoud.

Nu weet ik niet goed als ik de koffers in de garage zou laten verkopen, en voor de OTR- rek en koffers zou gaan ... of terug de origineel ?



Offline member

  • *****
  • Berichten: 267
Re: Oliepeilen Tenere 2008
« Reactie #7 Gepost op: 27-09-2008, 23:28 »
Haha, en van de olie gaan we weer naar de koffers, afsplitsen ferd................ ;D ;D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1876
Re: Oliepeilen Tenere 2008
« Reactie #8 Gepost op: 30-09-2008, 14:47 »
ruim 5000km op de teller en geen olieverbruik (waaronder 3400km vakantiekilometers)