Deze week zitten wij met zijn 3-en (dijk van een joost, jcruit, ewijkniet) ondergedoken in Briancon (Frankrijk), ten midden van de prachtige alpen.
Redenen: offroad rijden, gezelligheid, actie en plezier met de motor.
Meegenomen motoren:
De mooie routes en foto's willen we graag met jullie delen ter inspiratie!
1e dag (04-10-2009):
's ochtends vroeg met de auto en 3 motoren vertrokken naar Briancon
Gelijk na aankomst hebben we een eerste rondje in de buurt gedaan voordat de zon zou ondergaan. We zijn gereden richting Col de Granon en Col de Buffere
Track van deze dag:
2e dag (05-10-2009):
We begonnen met een rondje richting Lago Nero en hebben daarna een lekkere lunch gehaald in Cesana Torinese.
De lunch ging mee achterop de brommer om deze later op de top van de assietta op te peuzelen
Snelle bezorger Joost heeft de lunch in razend tempo naar de top gebracht. (zie witte zak achterop)
Op de top aangekomen hebben Joost en Jeroen heerlijke ciabatta's met parmaham en mozarella gemaakt.
Ook Erik heeft de test doorstaan
Het is illusie dat je op een zacht wolkendekentje terecht komt als je de bocht mist
Via de Assietta zijn we overgestoken naar de Finestre
Via de Finestre zijn we doorgestoken naar de Mont Premand. Ook deze foto benadrukt het prachtige weer van de afgelopen dagen met temperaturen boven de 30 graden(in oktober!) Zelfs Jeroen rijdt alle dagen in zijn shirtje.
We zijn ook nog even fort Foens opgereden, alvorens we via Mont Finvere en Col de Granon terug naar Briancon gingen
Track van deze dag:
3e dag (06-10-2009):
De 3e dag zijn we ietswat te enthousiast van start gegaan. Bij Freyssined zijn we via een geitenpad naar boven gekropen. Dit pad was duidelijk niet bedoeld voor motoren. We hebben elkaar meerdere malen over rotsblokken heen moeten tillen, aangezien de wielen niet genoeg tractie hadden.
We waren blij boven aangekomen te zijn. Het was een hele ervaring, maar niet voor herhaling vatbaar. Halverwegen omkeren en afdalen was onmogelijk geweest met onze fietsen.
Jeroen op weg naar Vallee de la Claree(rechts achter is ook Joost te vinden)
Hier hield de track op
Vervolgens zijn we verder gegaan naar de Sommellier, waar Joost vers bergwater getapt heeft voor zijn camelbak
Dat was maar goed ook, want in een mum van tijd moesten we 1500 meter stijgen naar Lac Sommellier op 3000 meter hoogte. Dit leverde prachtige wegen met veel mogelijkheden om het driften onder de knie te krijgen.
Jeroen had de smaak goed te pakken en ging als een speer naar boven
De sneeuwgrens begon op 2800 meter hoogte, wat bij de top op 3000 meter hoogte mooie plaatjes opleverde. Voor deze gelegenheid hebben we de camera op een steen geplaatst, zodat we er samen op konden
Langs het pad van en naar de Sommellier(bovenaan moet je omkeren) was een mooie doorwading, welke Jeroen niet links wilde laten liggen
Op de terugweg hebben we de andere kant van het stuwmeer aangehouden, waar een aantal prachtige technische stukken in zaten.
Van de Sommellier zijn we via Rochemolle en Jaffreau naar Briancon teruggereden. Langs de rivier lag een prachtig mountainbike parcours wat we hebben gevolgd, waarna Joost en Jeroen het niet konden laten een nat pak te halen. Hierbij ontstonden de volgende plaatjes
Na deze doorwading begon de XR behoorlijk te roken en na 20 kilometer heeft de dappere kleine het in Briancon begeven. Rest In Pieces.
Track van deze dag:
4e dag (07-10-2009):
Jeroen en Erik hebben vandaag een liason genomen naar Risoul 1850. Joost heeft in de tussentijd geprobeerd een motor te huren in de regio. Uiteindelijk bleek het kansloos buiten het seizoen en hebben we bedacht dat we de volgende dag Joost achterop zouden nemen om een tour de asfalt te rijden.
Toen we weer op een stuk asfalt terecht kwamen viel al gelijk op dat Erik zijn voorrem aanliep. Tijd voor een "Road side repair"! Uiteindlijk is het Erik gelukt om de rem te ontmantelen en onschadelijk te maken. Het leed was al geschied, de schijf was mooi blauw geworden en de voering op de blokken begon te ontberen. De rest van de dag zonder voorrem gereden.
Vervolgens zijn we via Col de Valdelle doorgereden naar de Parpaillon
Aan de noord-kant van de tunnel had men goed hun best gedaan om ervoor te zorgen dat niemand de tunnel op zou rijden, door het graven van een gracht. Of zal het voor de afwatering geweest zijn
? Aan de andere kant bleek men minder voorzorgsmaatregelen genomen te hebben.
Ook aan deze kant van de tunnel was het uitzicht prachtig!
Op Col de Var hebben we een heerlijk hammetje gegeten(weliswaar met het ommeletje meegebakken)
En vervolgens via het asfalt weer terug. Op de terugweg hebben we bouten gehaald, die als duostepjes moesten dienen voor de DRZ van Jeroen. In Briancon stond Joost ons met een heerlijke pan spaghetti op te wachten.
Track van deze dag:
5e dag (08-10-2009)-->Route van de Marmotte (au Moto uiteraard)
Deze dag zijn we met 3 man op 2 motoren vertrokken(Joost bij Jeroen achterop). Het zou een rondje "route van de Marmotte" over asfalt worden via de Galibier, Telegraphe, Croix de Fer en als extraatje Colle de Sarenne worden. Echter bleek de kikkerzit van Joost bij Jeroen achterop niet het meest plezierige standje voor een rit van ruim 200 kilometer. Na 20 kilometer zijn Joost en Jeroen van plaats verwisseld, maar het weer werd er ook niet beter op. Gelukkig wisten Joost en Jeroen elkaar warm te houden door strak lepeltje-lepeltje te rijden. Door het goede teamwork wisten ze Erik zelfs volledig zoek te rijden. Hij wilde de bochten nou eenmaal niet platter nemen met zijn Trackmasters op het natte asfalt.(Watje!) Om het verhaal kort te houden: binnen 50 kilometer stonden we weer voor het appartement. Joost denkt anders binnen 200 kilometer wel overleden te zijn geweest.
Na een lekkere lunch met zijn 3-en hebben Jeroen en Erik nog wat mooie stukkies offroad gereden in de buurt van Briancon.
We gaan zo lekker slapen om morgen vroeg weer met de Benz (iz niet diezel) naar huis te rijden.