Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Heavy duty binnenbanden  (gelezen 4617 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3641
Heavy duty binnenbanden
« Gepost op: 15-01-2010, 10:21 »
Zoals er een hele berg verschillende buitenbanden zijn is er waarschijnlijk ook een misschien iets kleinere hoop binnenbanden.
 
Kan iemand iets vertellen over de verschillende diktes van binnenbanden en de coderingen of namen die daar bij horen?
 
Groeten,
Erik...
 
@moderator, twijfel waar dit onderwerp thuis hoort. All-Road Equipment of Technische Vraagbaak
Verplaats maar indien noodzakelijk.
"Do not regret growing older. It is a privilege denied to many."
http://www.youtube.com/watch?v=eE_IUPInEuc&feature=youtube_gdata_player

Offline member

  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 469
Re: Heavy duty binnenbanden
« Reactie #1 Gepost op: 15-01-2010, 10:55 »
Ik heb de Kenda tuff tubb en die wordt aangeduid als ''over 2 times thicker''.
Deze is er in de maten 80-100-21 ( 90/90-21 ) 100/100-18 en 110-120/100-18 en 100/90-19 en 110-120/90-19.

Dan heb ik ook de Kenda SUPER tuff tube en die wordt aangeduid als ''over 3 times thicker''.
Deze is er in de maten 80/100-21 ( 90/90-21 ) 100/100-18 en 110/100-18 en 120/100-18 en 100/90-19 en 110-120/90-19.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1876
Re: Heavy duty binnenbanden
« Reactie #2 Gepost op: 15-01-2010, 11:13 »
Ik heb de Kenda tuff tubb en die wordt aangeduid als ''over 2 times thicker''.
Deze is er in de maten 80-100-21 ( 90/90-21 ) 100/100-18 en 110-120/100-18 en 100/90-19 en 110-120/90-19.

Dan heb ik ook de Kenda SUPER tuff tube en die wordt aangeduid als ''over 3 times thicker''.
Deze is er in de maten 80/100-21 ( 90/90-21 ) 100/100-18 en 110/100-18 en 120/100-18 en 100/90-19 en 110-120/90-19.

volgens google:
 
tuff tube = 2.5mm
super tuff tube = 4mm
 
wat zijn je prijzen voor de super tuff (80/100-21 & 110/100-18)?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3641
Re: Heavy duty binnenbanden
« Reactie #3 Gepost op: 15-01-2010, 11:27 »
De binnenbanden heb ik wel op voorraad van Kenda Tuff tube ( 2xdikker dan gewone €12.50 ) en Kenda Super Tuff tube ( 3x dikker dan gewone €20.= )
Dit vond ik via google, na het intikken van "Kenda Super Tuff tube" op onze eigen site.
http://allroadmaniacs.nl/forum/index.php?topic=5390.msg75706#msg75706
Ben benieuwd of de prijzen veranderd zijn...

Post Merge: 15-01-2010, 11:32

Vrees van wel:
http://link.marktplaats.nl/305602665
"Do not regret growing older. It is a privilege denied to many."
http://www.youtube.com/watch?v=eE_IUPInEuc&feature=youtube_gdata_player

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4267
Re: Heavy duty binnenbanden
« Reactie #4 Gepost op: 15-01-2010, 12:21 »
michelin UHD zijn de meest stevige die ik ooit tegen ben gekomen. Na zo'n 100 snakebite's was de voorband nog steeds niet lek, je zag duidelijk wel dat ie flink klem had gezeten (en mijn velg was meer een 80 hoek dan een rondje :) )
 
Ik wil wel eens een vergelijk in gewicht tussen een dikke biba en een mousse zien, zal me niets verbazen als een UHD nog zwaarder is.. Dat is wel een flink nadeel, op de WR denk ik dat een 2,5mm dan ook genoeg is, spijkers houd je toch niet tegen, of je biba nou 1 of 10mm dik is.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3641
Re: Heavy duty binnenbanden
« Reactie #5 Gepost op: 15-01-2010, 12:38 »
Ik wil wel eens een vergelijk in gewicht tussen een dikke biba en een mousse zien, zal me niets verbazen als een UHD nog zwaarder is.. Dat is wel een flink nadeel, op de WR denk ik dat een 2,5mm dan ook genoeg is, spijkers houd je toch niet tegen, of je biba nou 1 of 10mm dik is.

Wegen de nadelen van een dikke binenband op tegen een mousse?
Dbb: zwaar(der), toch gevoelig voor spijkers.
mousse: Lastig omleggen, stukrijden bij hoge km/u, hoge aanschaf.
"Do not regret growing older. It is a privilege denied to many."
http://www.youtube.com/watch?v=eE_IUPInEuc&feature=youtube_gdata_player

Offline member

  • *****
  • Berichten: 765
Re: Heavy duty binnenbanden
« Reactie #6 Gepost op: 15-01-2010, 12:44 »
Een dikke binnenband is echt heel zwaar, maar mijn velg was echt volledig naar de kl**ten en de dikke binnen band als nieuw, geen lekke banden gehad.
 
Of het opweegt tegen mousse......... voordeel is dat je alles makkelijk zelf kan doen, niet duur.
 
 

Offline member

  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 469
Re: Heavy duty binnenbanden
« Reactie #7 Gepost op: 15-01-2010, 13:30 »

volgens google:
 
tuff tube = 2.5mm
super tuff tube = 4mm
 
wat zijn je prijzen voor de super tuff (80/100-21 & 110/100-18)?

@Erik heeft gelijk , de prijzen zijn wel iets verhoogd sinds 2008 :

Dit zijn de prijzen nu :

Kenda Dikke binnenbanden 18'' - 19'' - 21'' tuff tube voor €15,- ( over 2 times thicker than normal )

Kenda Extra Dikke binnenbanden 18'' - 19'' - 21'' Super tuff tube voor €22,50 ( over 3 times thicker than normal )

Voor motocross en enduro / offroad

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Heavy duty binnenbanden
« Reactie #8 Gepost op: 16-01-2010, 17:33 »
Rij zelf met extra dikke binnenbanden. Bevalt erg goed. Tot nu toe nog geen lekke banden gehad..
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Heavy duty binnenbanden
« Reactie #9 Gepost op: 17-01-2010, 12:04 »
Naast de standaard dikke crossbanden (meestal 3 mm) zijn er diverse merken die EXTRA dikke binnenbanden leveren; 4,5mm dik. Die blijven bijna uit zichzelf staan.

Benamingen:
Michelin: UHD, Ultra Heavy Duty   (18', 21')
Continental: CHC,  ContiHeavyCross (18' 19' 21')
Mefo
Kenda

- Opleggen is wel wat lastiger, vooral met bandenklem
- Ze gaan eigenlijk nooit lek door snakebites, doorslaan, spaken die uitsteken etc.
- Ze gaan wel lek door grote spijkers
- Evt slime in de band werkt extra goed omdat de band zelfs met een groot gat zichzelf dichtdrukt.
- gewicht zal niet veel schelen met een mousse
- Je kunt ze wel plakken onderweg
- ze zijn beter op hoge snelheden (continu >130km/h) voor zware machines
- stuk goedkoper (UHD ~ 25 euro, Mousse > 80 euro + motage gel etc.)

Bij een mousse raakt op den duur de GEL opgedroogd en dan heeft de mousse minder koeling en hij verzamelt op den duur zand als ie niet goed afsluit op de velg: Dan schuurt ie stuk. 

Een Mousse is wel 100% zeker: Gaat echt niet lek. Rallymousse is ongeveer vergelijkbaar met 1.2 bar: Dan moet je met een luchtband ook zeker een bandeklem hebben en KAN je ook lekrijden.

Ook een UHD biba wordt warm en slijt als ie vuil in de band krijgt... en dan gaat ie ook stuk
Omdat een UHD biba erg stijf is scheurt het ventiel ook makkelijk uit!
een UHD biba gaat wel lek van spijkers: In de woestijn heb je bijv weinig spijkers... In oost europa heel veel!!





Dus:
Als je op zekerheid

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4267
Re: Heavy duty binnenbanden
« Reactie #10 Gepost op: 18-01-2010, 14:24 »
reed jij niet eens ergens naast het spoor in de woestijn waar je om de paar kilometer een spijker oppikte? :)
 
Heb even een UHD en een mousse vergeleken, die UHD is bijna 2x zo zwaar!! Ik had niet verwacht dat het zoveel zou schelen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3641
Re: Heavy duty binnenbanden
« Reactie #11 Gepost op: 18-01-2010, 15:17 »
UHD = 2x zo zwaar als een mousse.
Wat is dan het effect op het rijgedrag?
"Do not regret growing older. It is a privilege denied to many."
http://www.youtube.com/watch?v=eE_IUPInEuc&feature=youtube_gdata_player

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4267
Re: Heavy duty binnenbanden
« Reactie #12 Gepost op: 18-01-2010, 16:37 »
bij mij was het effect een vierkant voorwiel en en velg die diagonaal doormidden spleet  ;D
 
Was wel een Behr velgje... En ik lette niet zo op de druk, er zat ook wel eens een halfje in  8)