Naast de standaard dikke crossbanden (meestal 3 mm) zijn er diverse merken die EXTRA dikke binnenbanden leveren; 4,5mm dik. Die blijven bijna uit zichzelf staan.
Benamingen:
Michelin: UHD, Ultra Heavy Duty (18', 21')
Continental: CHC, ContiHeavyCross (18' 19' 21')
Mefo
Kenda
- Opleggen is wel wat lastiger, vooral met bandenklem
- Ze gaan eigenlijk nooit lek door snakebites, doorslaan, spaken die uitsteken etc.
- Ze gaan wel lek door grote spijkers
- Evt slime in de band werkt extra goed omdat de band zelfs met een groot gat zichzelf dichtdrukt.
- gewicht zal niet veel schelen met een mousse
- Je kunt ze wel plakken onderweg
- ze zijn beter op hoge snelheden (continu >130km/h) voor zware machines
- stuk goedkoper (UHD ~ 25 euro, Mousse > 80 euro + motage gel etc.)
Bij een mousse raakt op den duur de GEL opgedroogd en dan heeft de mousse minder koeling en hij verzamelt op den duur zand als ie niet goed afsluit op de velg: Dan schuurt ie stuk.
Een Mousse is wel 100% zeker: Gaat echt niet lek. Rallymousse is ongeveer vergelijkbaar met 1.2 bar: Dan moet je met een luchtband ook zeker een bandeklem hebben en KAN je ook lekrijden.
Ook een UHD biba wordt warm en slijt als ie vuil in de band krijgt... en dan gaat ie ook stuk
Omdat een UHD biba erg stijf is scheurt het ventiel ook makkelijk uit!
een UHD biba gaat wel lek van spijkers: In de woestijn heb je bijv weinig spijkers... In oost europa heel veel!!
Dus:
Als je op zekerheid