Dit jaar de HvB gemeten met een KNMV-geijkte dB-meter. Viel best tegen.
Probleemgevalletjes:
1. YZF400 met crossuitlaat
2. DR650 met DAM-uitlaat
3. Oude KTM LC4, blauw met geel zadel. 400 cc?
4. Tweetal EXC's, met standaard demper maar geen dempingswol
5. Een EXC300 met FMF-demper
6. Een 620 met 2 rallyuitlaten uit Duitsland
De LC4 heeft een geluidskiller van Codegroen meegekregen, in ruil voor z'n autosleutels. Toch weer 2 dB er afgekregen. Het was een oude versleten aftermarketuitlaat en hij had het origineel ook nog thuis liggen. 97,8 dB naar 95.8 dB. Lastig gevalletje. Voortaan toch maar weer de originele demper monteren.
Meerendeel van de herrie werd veroorzaakt door knallen in de uitlaat bij gas loslaten.
De DR650 had met dhr. Dam de grootste moeite gedaan om alles stil te krijgen, maar 99.7 dB was toch echt te veel. Uitlaat was al aan het verkleuren midden op de demper. Wol was daar kapotgeschoten. Heeft ruim een uur vastgestaan met prutten aan de uitlaat en is volgens mij niet van start gegaan. Collega KTM-rijder wilde niet zonder hem vertrekken, dus twee gedupeerden.
De grootste herrieschopper was de YRF met 108.7 dB, die mocht naar huis. Zelfs met killer van Codegroen nog ruim 98 dB, vond hij zelf ook niet kunnen, onverrichterzake naar huis gegaan.
De stilste motor was dit jaar niet de WR250R maar een XT600 met 76.2 dB.
Maar daar zat een dame op
De rally KTM is wel gestart, met twee provosorische dempers. Was bijna ok.
Hulde aan Zappa die na meting over de grens ging, carburateur bijstelde, en toen mooi binnen de norm viel. Keurig binnen de norm!
Deze keer hebben we een waarschuwing uitgedeeld voor iedereen die onder de 96 dB zat en het kenteken genoteerd. Ze worden bij een volgend evenement uitgesloten indien ze niets aan de uitlaat gedaan hebben t.o.v. vorige keuring.
En sorry nog voor de knappe dame op de EXC250 die we in het begin in het Duits aanspraken; volgende keer make-up opdoen dan kunnen we zien dat je Nederlandse bent