Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Een vraagje over off-road ritten  (gelezen 7057 keer)

Offline member

  • Newbie
  • Berichten: 5
Een vraagje over off-road ritten
« Gepost op: 23-01-2018, 07:46 »
Ik voeg me af wat voor motor je nodig hebt om mee te doen aan de off-road ritten van de knmv/mon. Ik wil namelijk een motor gaan kopen en dacht aan in xt600 of iets dergelijks, omdat ik ook wel wat snelweg moet rijden. Kan je met zo een motor ook de off-road ritten rijden of heb je daar iets sportievers voor nodig.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Een vraagje over off-road ritten
« Reactie #1 Gepost op: 23-01-2018, 08:03 »
Moet wel lukken maar is wel zwaar. Heb wel eens gereden met de 690 maar dat is hard werken.
Met de 300 2takt vlieg je erover tenminste dat gevoel heb ik.
Totdat je ingehaald word :D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1645
Re: Een vraagje over off-road ritten
« Reactie #2 Gepost op: 23-01-2018, 08:54 »
De otr-en kun je in principe met elke offroad/ allroad rijden. Het zijn tourritten over velden en paden. Ik heb meerdere gereden met een Africa Twin en met later met een lc4 adventure. Het is natuurlijk wel dat een lichtere motor minder energie kost. Maar of dat ook meer plezier geeft is afhankelijk van jouw wensen. ;)

Gewoon gaan. Lekker rijden. Lol hebben. Wil je later enduro wedstrijden rijden kun je altijd nog beslissen een lichtere motor te kopen. Maar ook dat is niet persé nodig. Dat wil ook met een bmw hp2heb ik gezien. ;)

Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk


Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Een vraagje over off-road ritten
« Reactie #3 Gepost op: 23-01-2018, 09:20 »
Otr gaat ook door diepe maisplakken.
Of je daar nu schik hebt met een hp2

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1645
Re: Een vraagje over off-road ritten
« Reactie #4 Gepost op: 23-01-2018, 09:28 »
Otr gaat ook door diepe maisplakken.
Of je daar nu schik hebt met een hp2
Ja. En ja. Een enduro is zwaarder, technischer en moeilijker dan een otr. Als een enduro wedstrijd kan kan en otr zéker. Nogmaals. Of je er plezier aan hebt ligt aan de persoon op de motor. Je kunt de uitdaging ook zien in het volbrengen van de route ipv sneller te rijden dan alle anderen. ;)

Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk


Offline member

  • Newbie
  • Berichten: 5
Re: Een vraagje over off-road ritten
« Reactie #5 Gepost op: 23-01-2018, 10:06 »
Bedankt voor de antwoorden allemaal. Ga het gewoon doen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11346
Re: Een vraagje over off-road ritten
« Reactie #6 Gepost op: 23-01-2018, 11:35 »
Als je het geld hebt liggen, probeer eens een Mash 400 Adventure; redelijk goede (moderne) vering, veel beter dan een XT600.

Offline member

  • Newbie
  • Berichten: 5
Re: Een vraagje over off-road ritten
« Reactie #7 Gepost op: 23-01-2018, 13:14 »
Dat ziet er wel interessant uit nopjes, maar heb het geld helaas niet liggen. Vandaar de xt600. Volgend jaar misschien.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1389
Re: Een vraagje over off-road ritten
« Reactie #8 Gepost op: 23-01-2018, 16:47 »
Met alle respect Frank: Wat versta jij onder offroad ritten als jij dit voorstelt?

Dan zou ik veel eerder nog de XT600 nemen. Of een KTM 400-525 uit 2000-2007 met RFS blok, vanaf ca. 2000 Euro. Staan ook als oerdegelijk bekend, maar vergen wat meer onderhoud. En veel meer mans in het terrein; jarenlang de gouden standaard bij offroadritten, samen met de Yamaha WR400/426/450.
Mijn 2001 520 EXC komt binnenkort beschikbaar.  :-X


Edit: ook maar een foto'tje van m'n 520 dan maar...

Offline member

  • Newbie
  • Berichten: 5
Re: Een vraagje over off-road ritten
« Reactie #9 Gepost op: 23-01-2018, 18:09 »
Hoeveel onderhoud? Ik zal aardig wat op de weg rijden en ik kan niet iedere maand een nieuwe zuiger kopen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1389
Re: Een vraagje over off-road ritten
« Reactie #10 Gepost op: 23-01-2018, 18:45 »
Als je naast de offroad ritten nog veel op asfalt gaat rijden, zijn ze wat minder geschikt. Dat stuk had ik even gemist...


Ik ververs de olie elke 10 uur. Maar bij offroadritten krijgt hij wat meer te verduren dan op de weg, dus op de weg zou ik 'm elke 1000 km wel nieuwe olie geven. Er zit ook maar dik 1 liter in. Het zuigertje zou ik na 10.000 km wel een keertje gaan vervangen.


Compromissen voor asfalt en offroad zijn lastig. De Suzuki DR-Z 400, Yamaha TT600, Honda XR600/650L en XR650R zijn de belangrijkste opties, samen met de KTM LC4. Hier op het forum is er veel over te vinden.

Offline member

  • Newbie
  • Berichten: 5
Re: Een vraagje over off-road ritten
« Reactie #11 Gepost op: 23-01-2018, 19:39 »
Ik heb wel naar drz gekeken, maar dacht dat hij wat minder zou zijn op de snelweg. De xr is vergelijkbaar met de xt denk ik? En wat is het verschil tussen de tt600 en de xt600?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1645
Re: Een vraagje over off-road ritten
« Reactie #12 Gepost op: 23-01-2018, 20:24 »
http://www.motorcyclespecs.co.za/model/Honda/honda_xr600r%2091.htm

295 mm veerweg voor/ 280mm achter. 134 kg droog

http://www.motorcyclespecs.co.za/model/yamaha/yamaha_xt600%2084.htm

255 mm voor / 236 achter. 137 kg droog

 http://www.motorcyclespecs.co.za/model/yamaha/yamaha_tt600%2083.htm

300 mm voor/ 270 achter.  124 kg droog.



Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk


Offline member

  • *****
  • Berichten: 1178
Re: Een vraagje over off-road ritten
« Reactie #13 Gepost op: 24-01-2018, 00:20 »
Als je veel op de weg wilt rijden inc. snelweg, neem iets met een gedempte achternaaf en 6 versnellingen.
Ride the world!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3415
Re: Een vraagje over off-road ritten
« Reactie #14 Gepost op: 24-01-2018, 11:46 »
TTR600? XT600 blok, maar beter rijwielgedeelte (Ohlins achter, Piaolo voor) en minder kilo's (iets van 154 voogetankt).


Ik heb er jaren mee gereden, van 200 km snelweg tot offroadritten en 2 weken Tunesie.


http://www.offroadcentrum.nl/upload/product_images/3237x2388_2878-IMG_3553.JPG
Nu  - 1999 TT600R 2004 DRZ400S
Niet Meer - 1985 XT350, 1996 TT600E, 1999 TT600R, 1998 WR400F, 2001 TT600R, 1986 TT350, 1977 XT500, 1991 XTZ660, 1996 Honda XR400R