Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: XT 600 E motor valt uit tijdens rijden, bij koud weer  (gelezen 1382 keer)

Offline member

  • starter
  • Berichten: 3
XT 600 E motor valt uit tijdens rijden, bij koud weer
« Gepost op: 01-04-2019, 21:56 »
  Hoi,
 Mijn XT600e valt tijdens het rijd uit. Dit gebeurd echt alleen als het wat kouder weer is. Onder de 8 graden.
 Ik heb mijn carburateur al schoongemaakt middels een ultrasoon reiniger. Vervolgens goed afgespoeld met water en alles weer ingespoten met wd40.  Uiteraard ook de naalden en jets vernieuwd.
 Ook heb ik de vlotter iets hoger gezet, zodat er iets meer bezine in de vlotter kamer zit.
 Ik heb ook met 2 andere carburateurs geprobeerd, deze hebben percies het zelfde probleem.
 Het enige dat ik niet heb los kunnen krijgen bij alle 3 carburateurs is de "air cutoff valve".
 Verder heb ik alle rubbers goed na gelopen, daar kon ik ook niets aan ontdekken.
 Misschien doe ik toch iets verkeerd met het inelkaar zetten of schoonmaken?
 Verder heb ik ook de inlaatrubbers voor de zekerheid vervangen. Maar deze waren voor zover ik kon zien nog prima.

 Nog iets wat mij is opgevallen:
 Bij koud weer start de xt ook nooit de eerste keer, na de eerste keer altijd ± 2 seconden wachten en dan loopt hij altijd. Dit gebeurd ook als de motor al warm is.
 Als de buiten temparatuur boven de ± 10 graden is, start hij altijd de eerste keer.
 Wat ik nu zit te denken dat ik een andere CDI en bobine koop en die probeer. Maar weet niet of dat iets gaat uithalen.  :confused:
 Ik hoop dat iemand nog een tip heeft voor mij.
 Bedankt en groeten,
 Barry.

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: XT 600 E motor valt uit tijdens rijden, bij koud weer
« Reactie #1 Gepost op: 02-04-2019, 02:04 »
Het zou te maken kunnen hebben met bevriezen van de carburateur. Ik weet niet of de XT600 daar berucht om is. Heeft je motor het alleen op lange stukken, of vrijwel direct na starten een en ritje in de stad?


Ik had ooit een ZXR400RR, en die stond daar berucht om. Zodra het onder de 10 graden was kon er niet mee op de provinciale weg lange stukken rijden (ja, en ik moest vanuit Delft naar school in Leiden). Een kop ethanol in elke tank loste het probleem op trouwens (of anders Forte).


Maar goed, niet gezegd dat jouw motor hetzelfde heeft.


Succes!

Offline member

  • hell yeah!
  • *****
  • Berichten: 4170
Re: XT 600 E motor valt uit tijdens rijden, bij koud weer
« Reactie #2 Gepost op: 02-04-2019, 07:52 »
heb ooit een 3aj (3×) gehad
in weer en wind (ook winters) gereden,
nooit problemen gehad...

Ik zou alles nalopen, kabels, bougies, etc..
nalopen en
kijken of alles de juiste waarde heeft..
....espangol es dificil... entonces Lo intento algo....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1076
Re: XT 600 E motor valt uit tijdens rijden, bij koud weer
« Reactie #3 Gepost op: 02-04-2019, 08:31 »
Vroeger hingen we nog wel eens een lampje in de luchtfilter kast wanneer het winter werd......... Zou dus inderdaad wel eens iets kunnen zijn met bevriezingsverschijnselen. Maar....... dan zou dat toch bij meer mensen moeten zijn die ook een zelfde brommert rijden? Is daar verder niets over te vinden/bekend?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: XT 600 E motor valt uit tijdens rijden, bij koud weer
« Reactie #4 Gepost op: 02-04-2019, 09:28 »
Bevriezing is niet gebruikelijk bij de XT. Die van Irene (XT600E) doet het bij koud weer ook goed. Staat het stationair toerental hoog genoeg? Die wil ik in de winter wel eens een slag geven.

Offline member

  • starter
  • Berichten: 3
Re: XT 600 E motor valt uit tijdens rijden, bij koud weer
« Reactie #5 Gepost op: 02-04-2019, 11:27 »
Dank voor jullie advies.

Het gebeurd eigelijk alleen als ik wat harder rij, vaak als ik net op de snelweg zit. Gek genoeg komt het eigenlijk nooit voor als ik al een tijdje rij. Ik kan er eens een flesje Forte in de tank gooien (die heb ik nog liggen). Misschien zal dat iets doen.
Ook zal ik alles eens gaan doormeten. Hopelijk kan ik iets ontdekken.

Stationair loopt hij tussen de 1.000 en 1.500 toeren. Ik denk niet dat het daar mee te maken kan hebben omdat het alleen voorkomt als je wat harder rijdt. Of zou dit toch ermee te maken kunnen hebben?

Nogmaals dank voor alle wijze raad!
Groeten,
Barry.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3415
Re: XT 600 E motor valt uit tijdens rijden, bij koud weer
« Reactie #6 Gepost op: 02-04-2019, 12:00 »
Als je het ook met 2 andere carburateurs hebt geprobeerd, zou ik eens kijken of het probleem niet ergens anders zit.


Ik had eens een XT600 die met op de snelweg regelmatig in de steek liet. Ik verdacht de carburateur ervan, maar uiteindelijk bleek de stekker van de dodemansknop, die ik (onnoodig) los had getrokken bij het monteren van een USB-stakkertje, los te zitten, waardoor de draad door de rijwind tegen het frame aan kwam en dan kortsluiting maakte. Op de vluchtstrook startte de motor dan weer ....


Check eens achter de koplamp, zijn alle stekkertjes schoon, misschien een nieuw bougietje.
Nu  - 1999 TT600R 2004 DRZ400S
Niet Meer - 1985 XT350, 1996 TT600E, 1999 TT600R, 1998 WR400F, 2001 TT600R, 1986 TT350, 1977 XT500, 1991 XTZ660, 1996 Honda XR400R

Offline member

  • starter
  • Berichten: 3
Re: XT 600 E motor valt uit tijdens rijden, bij koud weer
« Reactie #7 Gepost op: 02-04-2019, 17:18 »
Thx Steve,


Goede tip! Ga ik zeker doen.


Groeten,
Barry.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 211
Re: XT 600 E motor valt uit tijdens rijden, bij koud weer
« Reactie #8 Gepost op: 16-04-2019, 23:06 »
Als de motor is stil gevallen, start hij dan weer na een paar minuten?

Je geeft aan dat het niet gebeurt als de motor warm is, alleen bij hogere snelheid en dat hij boven de 10 graden goed loopt. Je hebt ook meerdere carbs geprobeerd.

Ik denk niet dat er een defect onderdeel is, maar dat de carburateur toch bevriest als de motor nog niet warm is, koud weer en veel rijwind. Draai je meteen de snelweg op of laat je hem eerst even warm draaien?

Is gelukkig weer wat lastiger te testen de laatste tijd, maar pak de carburateur anders eens een beetje in met brandwerend isolatiemateriaal en kijk of het dan nog voorkomt. Even testen tot de motor warm is en op tijd weghalen ivm brandgevaar.





Sent from my Nexus 5X using Tapatalk