Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: banden wisselen, tips?  (gelezen 98409 keer)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 23
Re: banden wisselen, tips?
« Reactie #255 Gepost op: 28-03-2014, 19:31 »
vandaag telefoon gekregen van myn broer over bibmousse eruit en dikke binnenbanden erin, heel verhaal;na 2 1/2 uur de voorband eraf  toen was hy het al kotsbeu, is dan naar bandencentrale gereden voor achterwiel en die deden het niet >:(  dus maar terug naar huis gegaan en terug aan de slag na 4 uur en een dikke pols is het nu 2-0 voor myn broer tegen de bib mousse, volgens hem omdat de bibmousse droog :o  gemonteerd was, moet een bib mouse dan getalkt of ingezeept worden of zo?ZYN oordeel dikke prutsen ;D ;D ;D ;D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7962
Re: banden wisselen, tips?
« Reactie #256 Gepost op: 28-03-2014, 20:01 »
de bib mousse smeer je met een soort vette speciale gelei.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11352
Re: banden wisselen, tips?
« Reactie #257 Gepost op: 28-03-2014, 20:11 »
Siloconengel of te wel kraanvet ;D

Wat een kampioen, zonder vet is écht knap!

Zal wel pijn gedaan hebben!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: banden wisselen, tips?
« Reactie #258 Gepost op: 28-03-2014, 23:19 »
Had beter met een flex de banden in de lengte ingeslepen, koste hem bijna geen werk en jou een paar banden ;)
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 23
Re: banden wisselen, tips?
« Reactie #259 Gepost op: 29-03-2014, 20:11 »
er zitten nu dikke binnenbanden in van 4mm ::) ::)  die ry ik volgens hem niet lek als heropstapper :o de ktm stuurt nu wel veel direkter en dweilt niet meer zo, nu nog gewend worden aan het wheeliend voorwiel  en alles komt goed

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 11
Re: banden wisselen, tips?
« Reactie #260 Gepost op: 12-05-2014, 11:05 »
Even een vraagje mbt lekke banden. Binnenkort ga ik met mijn Tenere op vakantie richting Zweden, Finland en de Baltische staten. Nou ben ik op zoek naar een goed middel tegen lekke banden. Ik rij met Heidenau K60 Scout, en zelfs de bandenboer had er met al zijn apparatuur nogal wat moeite mee om ze op de velg te krijgen. Ik zie het dus niet echt zitten om ze zelf in mijn eentje langs de weg te gaan repareren. Ik heb daar ook geen ervaring mee, al zou dat te leren zijn natuurlijk, maar als ze echt zo stug zijn denk ik niet dat het een optie is. Bij vakantie in normaal bevolkte gebieden maak ik me niet zo druk, dan vertrouw ik wel op de buitenland hulp van de ANWB. Nu ga ik echter o.a. richting dun bevolkt gebied, en daar zal niet op elke hoek van de straat een wegenwachter op mij staan te wachten. Ik zoek dus eigenlijk een oplossing, zonder dat ik zelf de band hoef te plakken, en het liefst voor langere duur.

Nou heb je natuurlijk van die spuitbusjes zoals Tyreleak e.d. wat je bij een lekke band in de band spuit. Dit moet je echter wel zo snel mogelijk laten repareren, en dat betekend waarschijnlijk een nieuwe binnenband. Hebben ze die daar niet liggen dat zal dit waarschijnlijk wel een paar dagen vertraging gaan betekeken. Ik heb mijn reis redelijk strak gepland, ook met overtochten enzo, dus als ik een boot mis door een dag vertraging zou dat vrij lastig zijn. Of kan je dit spul ook wel gewoon een paar weken laten zitten en pas repareren als je weer thuis bent?

Ook las ik over Slime, wat me op zich goed aansprak aangezien je dit ook preventief kunt gebruiken. Daarnaast hoef je dit niet onmiddelijk te laten repareren, sterker nog, waarschijnlijk merk je een klein lek niet eens op. Wel las ik dat je dit bij snelheden boven de 100km/u, en op sommige sites las ik zelfs boven de 70km/u, beter niet kunt gebruiken ivm onbalans. Nou is het gewoon voor een allroad, waarmee ik ook gewoon snelweg rij, dus dat is waarschijnlijk ook geen optie. Daarbij vraag ik me ook af hoe lang je dit in je banden kunt laten zitten. Ik zou het ook als reparatiemiddel kunnen gebruiken, dus niet preventief erin, maar dan heb je ook lucht nodig aangezien die spuitbus zelf geen druk geeft.

Ik ga geen gekke dingen doen daar, wel wat onverhard maar niet extreem, maar zelfs op een snelweg kan je lekrijden natuurlijk. Ik durf echter de gok niet te wagen om helemaal niks mee te nemen. Heeft iemand misschien een goede oplossing, of is die er gewoon niet? Het liefst heb ik dus een reparatiemiddel wat je niet accuut hoeft te laten vervangen en waarmee je dus eigenlijk je vakantie gewoon kunt afmaken.
Yamaha XT660Z Ténéré 2009
Yamaha XT500 1978

Offline member

  • Yamaha TT600E Belgarda + GG TXT PRO GP250
  • Modje
  • *
  • Berichten: 4775
Re: banden wisselen, tips?
« Reactie #261 Gepost op: 12-05-2014, 11:10 »
Een oplossing voor een van je genoemde problemen (beschikbaarheid binnenbanden) is vrij makkelijk op te lossen. Zelf meenemen! Niet een pompje/patroon vergeten, zonder vulling heb je ook niks aan je geplakte/nieuwe binnenband. Goede banden lepels mee.

De manier om het zelf te leren is, je raad het al, zelf doen! Ook thuis als je een nieuw bandje er op moet hebben en alle tijd hebt om hem wel even weg te brengen.

Een andere oplossing om lekke banden te voorkomen is rijden met een mousse, maar aangezien je gewoon op de weg gaat rijden en veel km's wil maken is dit eigenlijk geen optie.
ARM facebook HIER

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 11
Re: banden wisselen, tips?
« Reactie #262 Gepost op: 12-05-2014, 11:48 »
Ik zou het op zich ook wel zelf willen leren, maar ik ben bang dat als ik het 10x ga oefenen ik mijn velg weg kan gooien, ondanks dat je daar beschermers voor hebt. Daarbij neemt het natuurlijk ook weer een hoop ruimte in om nieuwe binnenbanden mee te moeten nemen, maar het is misschien wel een goed idee. De mousse had ik inderdaad ook bekeken, maar voor hoofdzakelijk verharde weg is dat niet echt een optie. Ik had gehoopt op een simpele oplossing met een spuitbus ofzo, maar waarschijnlijk is die er gewoon niet.
Yamaha XT660Z Ténéré 2009
Yamaha XT500 1978

Offline member

  • hell yeah!
  • *****
  • Berichten: 4170
Re: banden wisselen, tips?
« Reactie #263 Gepost op: 12-05-2014, 12:32 »
Is het plaatsten van BIB-mousse geen optie dan?
hoef je je geen zorgen te maken om lekke banden, lijkt me toch een behoorlijke geruststelling..
zeker als je zo'n afstand gaat rijden..
....espangol es dificil... entonces Lo intento algo....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 723
Re: banden wisselen, tips?
« Reactie #264 Gepost op: 12-05-2014, 12:40 »
Heeft die geen tubeless ?
Proppie dr in, klaar, makkelijker wordt t niet.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 11
Re: banden wisselen, tips?
« Reactie #265 Gepost op: 12-05-2014, 12:45 »
Bib Mousse is volgens mij alleen geschikt voor lichte motoren en op niet al te hoge snelheden omdat ze slecht tegen warmte kunnen. Voor zover ik weet moet je er zeker niet mee op de snelweg rijden.
@Popnagel, nee is geen tubeless, dus proppen is geen optie helaas. Dat was relatief simpel geweest, hoewel dat ook in lang niet alle gevallen werkt.
Yamaha XT660Z Ténéré 2009
Yamaha XT500 1978

Offline member

  • Yamaha TT600E Belgarda + GG TXT PRO GP250
  • Modje
  • *
  • Berichten: 4775
Re: banden wisselen, tips?
« Reactie #266 Gepost op: 12-05-2014, 13:06 »
Die troep waar je de band mee volspuit is trouwens ook gigantisch klote er weer uit te krijgen, in mijn ogen (vroeger veel bandjes gewisseld) echt een uiterst middel om thuis te komen als het niet anders kan. Terecht als een garage dan veel meer vraagt voor het wisselen van het bandje in ieder geval! (zal met biba nog meevallen overigens).

Maar waarom zou je de velg slopen? Moet je aardig je best doen hoor! Er zullen wat krassen etc mogelijk opkomen maja... Je wilt ook niet te afhankelijk zijn van de service van anderen...
ARM facebook HIER

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1564
Re: banden wisselen, tips?
« Reactie #267 Gepost op: 12-05-2014, 17:53 »
Heb er laatst zelf eentje gemaakt. En dan gaat verbazingwekkend goed.

Bron: http://www.bmwgsclub.nl/forum/viewtopic.php?t=58869



gr M
BMW xChallenge en een Montesa 315R

Offline member

  • Prutser
  • *****
  • Berichten: 918
Re: banden wisselen, tips?
« Reactie #268 Gepost op: 12-05-2014, 18:49 »
Ik wissel regelmatig een K60 voorband en ja hij is wat stug maar het lukt. De gouden tip is bandenzeep/gel. Je kan het voor onderweg in een tube kopen, voor thuis een emmer. Ik zou zeggen kijk youtubefilmpies en neem lepels, pomp, gel en plakkers mee en wanneer je lekrijdt heb je de tools en maak je een redelijke kans om de boel te repareren.

Slime en ander spuitmiddeltjes zijn dure thuiskom oplossingen en je kan gelijk de biba weggooien, das zonde!
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11352
Re: banden wisselen, tips?
« Reactie #269 Gepost op: 12-05-2014, 21:18 »
Mijn ervaring met Slime: in 8 jaar tijd slechts tweemaal een lekke band gehad, maar die eerste was lekgestoken door de bandenleverancier met een lepel.

De reden dat het lek openging kwam door hitte op de secundaire weg, gecombineerd met het feit dat het lek aan de spaakzijde zat.

Het tweede gat was van dusdanige grootte dat het Slime niet meer werkte en de binnenband heb ik toen vervangen door een 19" die ik altijd bij me heb als reserve.

Het groene sap dat zich verzamelde in de buitenband heb ik gebruikt om de wangen/randen mee in te smeren als een soort bandenzeep; dit werkte prima. Voor de rest heb ik het zo gelaten. Bij thuiskomt gewoon weer Slime in gegooid en verder geen problemen meer gehad, bandje gewoon opgereden met 19" biba ;D

Onbalans op 130 km/u? Nooit wat van gemerkt!