Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: "Autoziek" op motor????  (gelezen 12112 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1326
"Autoziek" op motor????
« Gepost op: 16-07-2008, 21:50 »
Ik word soms autoziek in auto, boot of vliegtuig. Na 20 tot 40 min. karten is het altijd raak (:overgeven), maar in 27 jaar motorrijden nog nooit ziek geworden op een motor.... Tot ik een 530 kocht! Van de 5 keer rijden-3 keer misselijk. Aan de snelheid kan het niet liggen (CR500 en FZR 1000 waren ook best snel). Zou het aan het vederlichte sturen van de 530 kunnen liggen??

Is er een doktor in de zaal ??? ???

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: "Autoziek" op motor????
« Reactie #1 Gepost op: 16-07-2008, 22:01 »
De enige vorm van "autoziek" die ik ken op de motor wordt veroorzaakt door anderen in een auto  :P

Wel gek hoor, was het bij het inrijden op de weg? Misschien dat het stuur wat pendelt of de (niet uitgebalanceerde) noppenwielen een slingering veroorzaken. Daar heb je dan in ieder geval geen last van als je de blubber induikt.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: "Autoziek" op motor????
« Reactie #2 Gepost op: 17-07-2008, 00:09 »
wagenziek wordt je meestal het snelst als je zelf niet vooruit op de grond/horizon focust. Daarom heb je er meestal geen last van als je zelf rijdt.

misschien dat de 530 vanzelf rijdt, en je dus rustig om je heen gaat zitten kijken en ziek wordt  :D :D

wel gek ja... ben benieuwd wat de doctoren hiervan zeggen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1326
Re: "Autoziek" op motor????
« Reactie #3 Gepost op: 17-07-2008, 21:06 »
Wel gek hoor, was het bij het inrijden op de weg?

Nee: op crossbaan Bleiswijk, waar ik al tig keer met de LC4 zonder enig probleem heb gereden, waarschijnlijk zelfde/vergelijkbare (lange!) rondetijden als de 530...... ???

Offline member

  • *****
  • Berichten: 751
Re: "Autoziek" op motor????
« Reactie #4 Gepost op: 17-07-2008, 21:25 »
Zeeziek is onderdeel van mijn werk, dus heb ik er dagelijks mee te maken. De ene keer is het erger dan de andere. Inpricipe vaar ik elke dag gemiddeld een uur of twee. In het begin gebruikte ik pillen tegen zeeziekte, wat die doen is het vloeistof in je slakkenhuis verharden, dus het maakt er een soort gel van. Ook is het erger nadat ik een week niet op zee ben geweest en weer voor het eerst op de boot zit. Maar na een dag of twee is het gevoel (dus een uur of vier) stukken minder. Wel kan ik zeggen dat het ook een psychologisch ding is want ik weet van een marine dokter dat hij mensen zogenaamde pleisters tegen zeeziekte gaf en dat ze door zo een pleister (die niks aan medicatie heeft) minder zeeziek werden.
Ook helpt het bij mij om te gaan liggen, een half uurtje en daarna is het meestal over. Wat ik ook doe is een oordopje in mijn linker oor want ik ben rechtshandig, helpt ook goed bij mij. Ben je links handig dan doe je een oordopje in je rechteroor.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 751
Re: "Autoziek" op motor????
« Reactie #5 Gepost op: 17-07-2008, 21:26 »
O ja en goed eten van tevoren, helpt ook goed tegen zeeziekte.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 821
Re: "Autoziek" op motor????
« Reactie #6 Gepost op: 17-07-2008, 21:39 »
Zeeziek is onderdeel van mijn werk,
Knip knip.
Wat ik ook doe is een oordopje in mijn linker oor want ik ben rechtshandig, helpt ook goed bij mij. Ben je links handig dan doe je een oordopje in je rechteroor.
Hoe gaat dat dan als je onhanding bent?? ;D
Grz,
Peter

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1326
Re: "Autoziek" op motor????
« Reactie #7 Gepost op: 17-07-2008, 21:43 »
 :stupid:Herken ik: als ik misselijk ben moet ik een half uurtje liggen en dan is het over.ISchiet echter niet op als je aan het rijden bent... Een dopje in het oor heb ik ook 1 keer geprobeerd met karten en toen moest ik al na 1 rondje uitstappen om de binnenkant van mijn helm schoon te houden- mogelijk verkeerde oor?
Psychologisch-weet niet. Ik had nooit verwacht dat ik op de motor ziek zou kunnen worden en het dan ook de eerste paar keren niet direct herkend. Maar gisteren moest ik ook stoppen om mijn helm schoon te houden en dat herken ik dan weer heel erg van karten.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1326
Re: "Autoziek" op motor????
« Reactie #8 Gepost op: 17-07-2008, 21:45 »
Hoe gaat dat dan als je onhanding bent?? ;D

Dan moet ie in je LINKER neusgat...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 751
Re: "Autoziek" op motor????
« Reactie #9 Gepost op: 17-07-2008, 21:49 »
:stupid:Herken ik: als ik misselijk ben moet ik een half uurtje liggen en dan is het over.ISchiet echter niet op als je aan het rijden bent... Een dopje in het oor heb ik ook 1 keer geprobeerd met karten en toen moest ik al na 1 rondje uitstappen om de binnenkant van mijn helm schoon te houden- mogelijk verkeerde oor?
Psychologisch-weet niet. Ik had nooit verwacht dat ik op de motor ziek zou kunnen worden en het dan ook de eerste paar keren niet direct herkend. Maar gisteren moest ik ook stoppen om mijn helm schoon te houden en dat herken ik dan weer heel erg van karten.


Tips vragen en vervolgens de raadgever is de zeiknemen, is goed, heb ik nog een tip voor je. Breng je motor naar Alkmaar, daar woon ik, weet ik nog wel iemand die de motor wilt hebben. ;D

Offline member

  • DR-Z462SM
  • *****
  • Berichten: 2464
Re: "Autoziek" op motor????
« Reactie #10 Gepost op: 17-07-2008, 21:52 »
Soweej, dat lijkt me wel heel vervelend om misselijk te worden van wat je zo leuk vindt... :-\

Mijn ervaring (met zeezeilen) is idd goed eten (voordat je honger krijgt) en vooral ontspannen blijven. Als je gaat verkrampen wordt je het gegarandeerd. Op een boot moet je ook altijd even "inslingeren" voordat je weer fit bent.
Zee-, wagen- of eigenlijk reisziekte is een verschil tussen wat je evenwichtsorgaan (slakkenhuisverhaal) registreerd en wat je hersenen registreren. Eigenlijk dus een typsch gevalletje van  ::)

PS. Ik weet wel een plekje voor dat watje als je bijdehandig bent :D ;) (tip: het is een plekje waar de zon niet schijnt ;))
Old bikers never die, they just smell that way...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2374
Re: "Autoziek" op motor????
« Reactie #11 Gepost op: 17-07-2008, 22:00 »
Ik ben er ook ziek van , zón 530 , ik wil hem wel maar kan hem niet betalen en daar ben ik dus ziek zwak en misselijk van. ;D ;D
Yamaha WR250F 2015

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1326
Re: "Autoziek" op motor????
« Reactie #12 Gepost op: 18-07-2008, 08:58 »
Tips vragen en vervolgens de raadgever is de zeiknemen, is goed,
?????
Was een serieuze vraag! Heb je wel eens geprobeerd met het dopje in je rechteroor? Ik ben nog nooit zo snel ziek geworden als toen ik die tip kreeg. De tipper wist echter niet welk oor, dus ik heb toen maar wat geprobeerd en dat beviel toen erg slecht. Kan me voorstellen dat verkeerde oor het proces versneld?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1453
Re: "Autoziek" op motor????
« Reactie #13 Gepost op: 18-07-2008, 14:17 »
He Rob, ik heb van dichtbij iemand meegemaakt die, kerngezond, plots duizelig werd tot overgeven aan toe.
Slechts op bed liggen, en nog op de zij ook geloof ik ,bracht verlichting.
Het ging om oorgruis?   Is na een paar dagen/week weer in orde gekomen.
succes.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4144
Re: "Autoziek" op motor????
« Reactie #14 Gepost op: 18-07-2008, 18:58 »
hij heeft het alleen op de 530 en meestal op de crossbaan en industrie terrein.
Met de 640 de gehele OER geen last gehad.

blijft vreemd... maar als hij dan zo misselijk is dat ie stapsvoets moet rijden heb ik een kans om hem eens in te halen inplaats van dat hij me een ronde lapt ;D