Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Welke banden  (gelezen 8541 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 767
Welke banden
« Gepost op: 16-04-2012, 14:27 »
Hallo,

Ik heb een vraag over de banden.
Rij een BIG en moet om ergens te kunnen rijden behoorlijk wat kilometers over de weg rijden.

Denk dat ik daarom naar een band moet die 50/50 (weg/veld) aankan.

Wie heeft hier ervaring mee?

Greetz,
Hans
Greetz, Hans
BMW R1150RT

Offline member

  • Queen off-the-road
  • *****
  • Berichten: 843
Re: Welke banden
« Reactie #1 Gepost op: 16-04-2012, 15:00 »
Ik heb zelf op mijn XF650 TKC80 gehad. Die waren op de weg prima en het schijnt dat je er in de prut ook wel wat mee kan. Ik vond ze wel snel slijten.

Maar helaas is er nog geen band uitgevonden die weinig slijt, goed grip geeft op nat wegdek, in de prut, in zand, op stenen en ook nog eens lekker goedkoop is :)

Liever gelast dan geleaset

Offline member

  • *****
  • Berichten: 158
Re: Welke banden
« Reactie #2 Gepost op: 16-04-2012, 15:09 »
Ik heb goede ervaringen op mijn Super Tenere met de TKC80.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 871
Re: Welke banden
« Reactie #3 Gepost op: 16-04-2012, 15:18 »
Heel herkenbaar verhaal hans.
Ben ook met Big begonnen off-road te rijden inclusief de weg kilometers naar de lokatie.
Mijn ervaring is op volgorde weg> prut. Michellin anakee, mefo stonemaster /tkc en beste 17" off-road de kenda k760. Maar die voelt aan alsof je op rubberen hakken loopt op de weg......

Nu inmiddels exc525 en aanhanger

Greetz sander
Honda V45 Magna-Suzuki Dr800s-Ktm Exc525-Beta300RR

Offline member

  • *****
  • Berichten: 767
Welke banden
« Reactie #4 Gepost op: 16-04-2012, 15:29 »
Heel herkenbaar verhaal hans.
Ben ook met Big begonnen off-road te rijden inclusief de weg kilometers naar de lokatie.
Mijn ervaring is op volgorde weg> prut. Michellin anakee, mefo stonemaster /tkc en beste 17" off-road de kenda k760. Maar die voelt aan alsof je op rubberen hakken loopt op de weg......

Nu inmiddels exc525 en aanhanger

Greetz sander

Hoi sander,

Ik heb kenda trackmaster voor achter liggen. Dacht alleen dat deze heel snel zou slijten op de weg? Misschien weet jij dat.
Welke Kenda gebruikte jij op het voorwiel?

Greetz,
Hans
Greetz, Hans
BMW R1150RT

Offline member

  • *****
  • Berichten: 871
Re: Welke banden
« Reactie #5 Gepost op: 16-04-2012, 15:44 »
Voor had ik ook kenda k760.
Stonemaster en tkc80 hebben meer noppen én compound is harder. Deze slijten minder snel als kenda's...... Uiteindelijk worden ze allemaal toch vierkant van de weg km! 

Anders Zappa of big88 even vragen
Honda V45 Magna-Suzuki Dr800s-Ktm Exc525-Beta300RR

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: Welke banden
« Reactie #6 Gepost op: 16-04-2012, 17:11 »
kenda k760 achter en Michelin competition IV voor, beste voor off road en op de weg, kenda kost iets van e55 gaat iets van 2500km mee, korter dan de eerder genoemde banden maar de prijs is lager en de grip off road en op de weg beter ;)

De IV geeft je grip in de bochten op een BIG offroad en gaat iets van 6000km mee.

Rij er rustig 340 snelweg en 220km offroad mee op een dag ;)
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • Queen off-the-road
  • *****
  • Berichten: 843
Re: Welke banden
« Reactie #7 Gepost op: 16-04-2012, 18:10 »
Krijg je zo'n zware motor wel stil met zulke kleine noppies op de voorkant?

Ik klapte laatst in de regen met mn DR350 bijna op een lesauto die zonder reden in de remmen ging. Ondanks dat ik de remdruk zorgvuldig opbouwde, blokkeerde mijn voorwiel op het natte asfalt.
In de bochten geloof ik het wel maar wanneer ik acuut moet remmen, baal ik nog wel eens van de noppies op de weg.
Liever gelast dan geleaset

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: Welke banden
« Reactie #8 Gepost op: 16-04-2012, 19:00 »
Hoe zwaarder hoe meer druk = meer grip. maar de voorrem van een DR 750 aan het slippen krijgen is knap, ook op noppen :D
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • *****
  • Berichten: 303
Re: Welke banden
« Reactie #9 Gepost op: 16-04-2012, 19:55 »
Ook hoe meer je stil moet zetten.
Is een 2e set wielen niet een betere optie?
[edit] ik zie dat je over de weg naar het veld moet, dan is een 2e set wielen lastig, een hoop gesleep word het dan [/edit]

Dit weekend heb ik zelf een heel stuk op pirelly rallycross banden gereden.
Was goed te doen, offroad wat lucht er uit en dat gaat dan ook prima.
Geen idee hoe hard ze slijten....
Ik rijd op een BMW R65GS (185kg met verse bagger er nog op en een bijna lege tank)
Don't fix anything if ain't broken.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 535
Re: Welke banden
« Reactie #10 Gepost op: 16-04-2012, 20:03 »
Rij met iets van 260kg afgeladen vol. Nu 2500km met de Pirelli Rallycross iets van 50/50 weg/offroad. Achter is er niet heel veel profiel meer over (minder dan 1/3e nop) en denk ik erover om te gaan vervangen maar voor zou ik er nog wel een eindje mee durven rijden ook al beginnen de noppen af te schuinen.
Op de weg geef ik vooral veel gas in de bochten om te voorkomen dat de band vierkant wordt, helpt niet veel maar is wel leuk :)

Offline member

  • Yamaha XT 660 Z Ténéré
  • *****
  • Berichten: 1531
Re: Welke banden
« Reactie #11 Gepost op: 17-04-2012, 18:50 »
Het is al gezegd, er zijn eigenlijk geen goede banden die beide kunnen.
De TKC's zijn prima zolang je redelijk harde ondergrond hebt en houden zich goed op asfalt.
Ga je echter mul zand in, dan wordt het erg zwaar en op nat gras kun je het vergeten.
Ik heb nu kenda's maar als je daarmee 100km per uur op asfalt rijdt kun je ze bijna ruiken.
Voordien had ik Michelin Enduro Competition en die zijn mijns inziens de beste in het terrein
en krijgen een 6,5 voor asfalt. Heb van Groningen naar Brabant gereden voor de Midsummer
en daar aangekomen was er nog flink wat profiel over.
Martin Hammega | Anderz makelaar Groningen

Offline member

  • *****
  • Berichten: 767
Welke banden
« Reactie #12 Gepost op: 17-04-2012, 21:00 »
Het blijft toch een apart onderwerp.
Toen ik de BIG kocht, zat daar nog een nieuwe Kenda bij. Ga voor de combinatie van Kenda en Michelin.

En dan zal de toekomst wel duidelijkheid geven hoe deze zich gaan houden.

Greetz,
Hans
Greetz, Hans
BMW R1150RT

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 41
Re: Welke banden
« Reactie #13 Gepost op: 17-04-2012, 21:57 »
het blijft inderdaad een lastig verhaal die banden.
ik heb er nu pirelli mt 21 onder en al 2000km mee gereden 40% offroad.
voor is nog als nieuw en achter beginnen de noppen op de voorkant rondingen te krijgen. (komt natuurlijk door lomp straatgedrag).
Moet wel zeggen dat ik de druk aflaat als ik veel offroad rij.
Daarna zo snel mogelijk weer op hogere druk brengen bij straatgebruik, dat scheelt aanzienlijk in slijtage.
offroad 1 bar, op asfalt 2 bar
950 adventure s / exc 300

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Welke banden
« Reactie #14 Gepost op: 17-04-2012, 23:13 »
Kenda K760 Trackmaster. Is een fijn bandje waar je op asfalt ook nog best grip mee hebt. Snel slijten doen ze inderdaad, maar da's gezien de prijs nog niet zo'n probleem.

Als de heren zeggen dat de Enduro Competition IV aan de voorkant beter is dan geloof ik ze; ik was zelf ook best tevreden met de K760 voorkant.