Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Zuiger preventief vervangen?  (gelezen 12503 keer)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 118
Zuiger preventief vervangen?
« Gepost op: 16-04-2012, 21:19 »
Ik ben sinds een kleine twee jaar in bezit van een WR450 uit 2004. Omdat ik het onderhoudsschema van de vorige eigenaar niet ken en ik er inmiddels zo'n 15 KNMV offroad ritjes mee gereden heb, leek het me nuttig om het blok eens open te trekken.

Het blok ziet er van binnen niet al te slecht uit, de cilinder heeft een paar kleine krasjes en de hoonsporen zijn wat vervaagd. Verder ga ik de nokkenasketting vervangen, want deze is duidelijk versleten en heb ik de klepjes en zittingen lichtelijk gepolijst zodat ze weer helemaal vloeistofdicht zijn. De kop ziet er verder nog prima uit.

Op de zuiger en zuigerveren zie ik geen beschadigingen. Mijn vraag is nu of het verstandig is om deze preventief te vervangen of dat ik er nog best een tijdje mee door kan rijden. Volgens het werkplaats handboek moet ik zuiger en cilinder nameten en bij een afwijking van 0,01 mm vervangen. Met een gewone schuifmaat is dit echter niet te doen.

Suggesties welkom!
Simon

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 65
Re: Zuiger preventief vervangen?
« Reactie #1 Gepost op: 16-04-2012, 21:26 »
Bij mijn 250 excf is de zuiger rond 56 uur vervangen , in het handboek staat 40 uur bij race gebruik nou race ik niet maar bij de dealer hadden ze het me wel aangeraden om hem te vervangen. Mocht hij wel kantelen in je blok dan ben je nog verder van huis  :-X .

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Zuiger preventief vervangen?
« Reactie #2 Gepost op: 16-04-2012, 21:41 »
eigenlijk is bij een zuiger alleen de speling van cilinder naar zuiger-hemt (de loopzijde aan voor en zchterkant, aan de 'onderknat' van de zuiger) van belang. Deze kan je mete door de zuiger in de cilinder te plaatsen zoals ie er in hoort (dus voorkant voor etc) en een dunne voelermaat tussen zuiger-rand en cilinder te steken.
Doe dit op een paar plekken (zuiger buoven, zuiger halverwge, zuiger beneden). De maat voor deze speling haal je uit je handboek.


De zuigerveren meet je na door de slot-speling te bekijken, als deze IN de cilinder staan.
succes

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 118
Re: Zuiger preventief vervangen?
« Reactie #3 Gepost op: 16-04-2012, 22:04 »
eigenlijk is bij een zuiger alleen de speling van cilinder naar zuiger-hemt (de loopzijde aan voor en zchterkant, aan de 'onderknat' van de zuiger) van belang. Deze kan je mete door de zuiger in de cilinder te plaatsen zoals ie er in hoort (dus voorkant voor etc) en een dunne voelermaat tussen zuiger-rand en cilinder te steken.
Doe dit op een paar plekken (zuiger buoven, zuiger halverwge, zuiger beneden). De maat voor deze speling haal je uit je handboek.


De zuigerveren meet je na door de slot-speling te bekijken, als deze IN de cilinder staan.
succes

Bedankt voor je reactie. Die speling opmeten klinkt wel als nuttig.

Hoe zit het trouwens  met de verhalen over metaalmoeheid en het afbreken van de aansluiting van de zuiger op de pistonpen? Of moet ik dan eerst leren om veel meer gas te geven?  :)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1745
Re: Zuiger preventief vervangen?
« Reactie #4 Gepost op: 16-04-2012, 22:28 »
Natuurlijk adviseert de dealer altijd om te vervangen! Staat immers in het boekje. Die lacht zich rot. ;D ;D  Ping Ping!

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 30
Re: Zuiger preventief vervangen?
« Reactie #5 Gepost op: 17-04-2012, 02:12 »
Eigenlijk moet je geen polijst pasta gebruiken om de kleppen opnieuw in te slijpen bij dit soort motoren omdat je geen "vlees" hebt. Bij een oude luchtgekoelde off-road zit er een hardmetalen zitting in die je opnieuw kunt laten afdichten door een beetje metaal weg te polijsten maar bij deze haal je een hard laagje weg en daarna slijt de boel juist veel harder. Zuiger zou ik wel regelmatig vervangen omdat de cilinder heel duur is en deze onherstelbaar beschadigt wanneer de zuiger niet goed loopt. Zuiger is in verhouding niet duur en de speling is zo weinig dat als je slijtage met het blote oog ziet de cilinder eigenlijk al de hoek om is. Motor loopt wel en is betrouwbaar maar het fijne is er af.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 248
Re: Zuiger preventief vervangen?
« Reactie #6 Gepost op: 17-04-2012, 06:49 »
Verder ga ik de nokkenasketting vervangen


Hoe ziet de vertanding op je krukas er dan uit, zal waarschijnlijk ook wel versleten zijn(dan halve krukwang vervangen)en zou gewoon zuiger vervangen(is niet de grootste kostenpost(nieuw blok wel))
gehad: Maico mc250, suzuki gsx400f, kawasaki zxr750, kawasaki z750, husqvarna te510, honda cr500, suzuki rm250, honda xr250, yamaha tt350.

nu: yamaha yz400f en yamaha xt550 en montesa cota 310 ook allen met kenteken.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11352
Re: Zuiger preventief vervangen?
« Reactie #7 Gepost op: 17-04-2012, 07:14 »
Eigenlijk moet je geen polijst pasta gebruiken om de kleppen opnieuw in te slijpen bij dit soort motoren omdat je geen "vlees" hebt. Bij een oude luchtgekoelde off-road zit er een hardmetalen zitting in die je opnieuw kunt laten afdichten door een beetje metaal weg te polijsten maar bij deze haal je een hard laagje weg en daarna slijt de boel juist veel harder. Zuiger zou ik wel regelmatig vervangen omdat de cilinder heel duur is en deze onherstelbaar beschadigt wanneer de zuiger niet goed loopt. Zuiger is in verhouding niet duur en de speling is zo weinig dat als je slijtage met het blote oog ziet de cilinder eigenlijk al de hoek om is. Motor loopt wel en is betrouwbaar maar het fijne is er af.

Mijn oude RMZ-zuigertje heb ik destijds vervangen bij 120 uur. Hij was bij precies meten bij de rok 0.01 mm kleiner geworden. Had er vanuit dat oogpunt nog wel 120 uur in mogen zitten. Maar metaalmoeheid kan je moeilijk zien als het geen vliegtuigvleugel is. Daar schijnen ze op haarscheurtjes te controleren met radarstralen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: Zuiger preventief vervangen?
« Reactie #8 Gepost op: 17-04-2012, 07:56 »
Sprak pas een KTM-monteur, crossers die competitie rijden steken elke 20 uur een verse zuiger, hobbymatig zou de zuiger volgens hun met wat mazzel wel 180 uur mee kunnen. Ze keken daarvoor puur naar de speling, voornamelijk op het zuigerhemd (het gedeelte wat het kantelen van de zuiger tegengaat)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 118
Re: Zuiger preventief vervangen?
« Reactie #9 Gepost op: 17-04-2012, 23:04 »
Mannen, bedankt voor de reacties, zo kom ik wel verder.

Eigenlijk moet je geen polijst pasta gebruiken om de kleppen opnieuw in te slijpen bij dit soort motoren omdat je geen "vlees" hebt.

Op zich snap ik je punt, maar volgens mijn WPH (van Yamaha) mag en moet ik mijn kleppen en zittingen wel degelijk slijpen met polijst pasta. Ik heb het ook slechts met fijne pasta gedaan, dus meer goed peosten dan slijpen. Het contactvlak is ook nog vrij netjes de origionele 1.1mm breed terwijl deze maximaal 1.6mm mag worden, dus dat lijkt me nog prima in orde. Natuurlijk wel even de klepspeling checken.

Hoe ziet de vertanding op je krukas er dan uit, zal waarschijnlijk ook wel versleten zijn(dan halve krukwang vervangen)en zou gewoon zuiger vervangen(is niet de grootste kostenpost(nieuw blok wel))

Aan de vertanding op de krukas is geen slijtage te zien. Volgens de yamaha dealer die redelijk wat WR450 spul zegt te verkopen, verkoopt hij behoorlijk wat zuigertjes, veren en nokkenassenkettingen, etc maar heeft hij nog nooit een tandwiel van de krukas of nokkenas verkocht. Deze zouden veel minder hard slijten, wat ook wordt bevestigd door het lokale crosswinkeltje. Ik ga de tandwielen daarom maar niet vervangen.

Mijn oude RMZ-zuigertje heb ik destijds vervangen bij 120 uur. Hij was bij precies meten bij de rok 0.01 mm kleiner geworden. Had er vanuit dat oogpunt nog wel 120 uur in mogen zitten. Maar metaalmoeheid kan je moeilijk zien als het geen vliegtuigvleugel is. Daar schijnen ze op haarscheurtjes te controleren met radarstralen.
Ik had ook al de conclusie getrokken dat haarscheurtjes opsporen in zuigers niet echt makkelijk is.

Sprak pas een KTM-monteur, crossers die competitie rijden steken elke 20 uur een verse zuiger, hobbymatig zou de zuiger volgens hun met wat mazzel wel 180 uur mee kunnen. Ze keken daarvoor puur naar de speling, voornamelijk op het zuigerhemd (het gedeelte wat het kantelen van de zuiger tegengaat)

Tussen competitie crossers en beginnende offroad rijders lijkt inderdaad een behoorlijk verschil in verwachte  leeftijd van een zuiger te zitten. Ik heb geen uren teller, maar een km teller en die staat inmiddels op 7500km. Uitgaande van 40 km/u zou dat richting de 200 uur gaan. Ik ken de history van de motor echter niet en het zou dus zomaar kunnen dat er al eens een (of twee) nieuwe zuigers in zijn gekomen.

Als het zuigertje echt aan vervanging toe is wil ik er graag een nieuwe inzetten, ik vind het alleen ook een beetje zonde (toch zo'n 300 euro) als het ding nog vrij onversleten is. Ik ga dan ook maar voor de meten is weten optie.

En zoals een vriend van me zei, als je hem nu vervangt weet je natuurlijk nooit of hij het nog langer uit had gehouden  ;)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: Zuiger preventief vervangen?
« Reactie #10 Gepost op: 17-04-2012, 23:20 »
Meten is weten. Er word eigenlijk alleen naar de slijtage gekeken, volgens mij gaat dat aardig goed. Heb zelf nog nooit van afgebrokkelde zuigers gehoord eigenlijk. Wel van klapperende.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 118
Re: Zuiger preventief vervangen?
« Reactie #11 Gepost op: 18-04-2012, 22:49 »
Ik ben vanavond aan het meten geweest. Waar de zuiger-skirt tot cilinder speling nominaal 0.04 tot 0.065 mag zijn met een limiet van 0.10 was deze op drie hoogtes rond de 0.065, dus dat zou allemaal nog in orde moeten zijn.

Daarna ben ik echter aansluiting op de pistonpen gaan bekijken en daar werd ik minder blij van. Hoewel er geen speling te voelen is, zien de gaten waar de piston-pen in valt er volgens mij echt niet goed uit. De glimmende plekken liggen duidelijk dieper dan de zwarte. Ik was eerst nog wat in verwarring doordat de zwarte vlakjes wel erg recht zijn (zou het een coating kunnen zijn?), maar aan de linkerkant loopt het zwart ook door naar de voorkant (van de foto) en daarom lijkt het me toch gewoon slijtage. Mee eens? Zo'n doorlopend streepje zit er trouwens ook rechts en ook aan het andere einde van de pistonpen. Het hoogteverschil is best wel groot, zeker wel een halve millimeter, misschien meer.

De pistonpen heeft iets rechts van het midden ook een beschadiging rondom, precies op de plaats van een van de twee gaatjes in het small-end. Ik neem aan dat die gaatjes voor de smering moeten zorgen. De oorzaak snap ik niet zo.

Ik denk dat het er wel erg veel op begint te lijken dat ik toch de zuiger, veren en pistonpen moet vervangen.








Offline member

  • *****
  • Berichten: 4267
Re: Zuiger preventief vervangen?
« Reactie #12 Gepost op: 19-04-2012, 18:47 »
goeie reden om te vervangen.
 
Controleer het smallend ook even en of de olie zonder vernouwing bij de zuiger en smallend kan komen.
 
Die beschadiging bij het smeer gaatje zou goed kunnen omdat er ooit een metaal deeltje die kant op is gepompt. Goed opletten als je oliefilters vervang voorkomt dat normaal gesproken.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Zuiger preventief vervangen?
« Reactie #13 Gepost op: 19-04-2012, 20:18 »
die slijtage in de zuiger (pistonpengat) is merkwaardig: Bijna alsof de lagering bewust zo ontworpen is (alleen dragend waar het moet). Als dat niet zo is, dan is het idd tijd om te vervangen.


piston pen is zeker aan vervanging toe: Lijkt idd een beetje wienig smering gehad te hebben

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 118
Re: Zuiger preventief vervangen?
« Reactie #14 Gepost op: 22-04-2012, 21:55 »
Ik heb het pistongat nog eens wat beter bekeken en met een aantal mensen overlegd. De vorm van de "slijtage" is zodanig dat dit niet door de pistonpen kan zijn gekomen; de diameter van de "slijtage" is namelijk kleiner dan die van de pistonpen.

Omdat het om een Wiseco zuiger gaat heb ik contact met hen opgenomen om te vragen of zij extra materiaal weghalen op die plaats. Dit blijkt inderdaad het geval en de reden is om te zorgen voor wat smering op die plaats. Echter niet bij het type zuiger wat ik heb...wellicht heeft de vorige eigenaar dit dus handmatig  gedaan omdat het hem wel een goed idee leek. Het is op zich ook best netjes gedaan, alleen ziet het er net niet helemaal  fabrieksmatig uit.

Nu ik eea begrijp is het voor mij geen reden tot zorg en ga ik de zuiger met nieuwe pistonpen lekker terugzetten.

Controleer het smallend ook even en of de olie zonder vernouwing bij de zuiger en smallend kan komen.

Het smallend is niet beschadigd. Hoe kan ik controlleren of er voldoende olie bij de zuiger en smallend komt? De drijfstang is niet hol, dus ik neem aan dat dit volledig door rondspetterende olie vanaf de krusas moet komen???

Citaat

Die beschadiging bij het smeer gaatje zou goed kunnen omdat er ooit een metaal deeltje die kant op is gepompt.
Ik zat ook aan zoiets te denken. Bedoel je met gepompt dan inderdaad het rondspetteren?

die slijtage in de zuiger (pistonpengat) is merkwaardig: Bijna alsof de lagering bewust zo ontworpen is (alleen dragend waar het moet).

Ik denk dat je hier de spijker precies op de komt hebt geslagen!

Citaat
piston pen is zeker aan vervanging toe: Lijkt idd een beetje wienig smering gehad te hebben

En dan ook hier weer de vraag, spatsmering?


Post Merge: 22-04-2012, 22:03
En nu we het toch over zuigers hebben...ik heb nog wel een vraagje. Bij het uit elkaar halem van de motor was me opgevallen dat de ingaande nokkenas een tandje later stond dan normaal. Dit was ook aangegeven met een extra stiftstreepje op het tandwiel.

Nu lijkt het me vrij spannend om dit weer naar de normale timing te brengen, zeker omdat ik een Wiseco hoge compressiezuiger blijk te hebben en ik niet weet of er nog meer niet standaard onderdelen in het blok gebruikt zijn, zoals misschien YZ450 nokkenassen. Ik heb even in de WR en YZ wekplaatshandboeken gekeken, maar de maximale breedte en hoogte van deze twee zijn gelijk en over het profiel wordt verder niet gesproken.

Enig idee? Anders laat ik het maar zoals het nu zit, want ik zou niet weten hoe ik kan testen of de timing veilig een tandje terug kan.
Alvast bedankt voor de hulp!