Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: tandwielen en ketting vervangen  (gelezen 2817 keer)

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
tandwielen en ketting vervangen
« Gepost op: 12-02-2005, 13:32 »
Zo, vandaag maar een start gemaakt met het vervangen van de ketting en de tandwielen. Tussen de buien door heb ik mijn motor buiten kunnen zetten, achterwiel kunnen verwijderen en het tandwiel los halen.

Als je de foto zo bekijkt denk ik dat ik voor de derde keer het maximale uit het setje heb weten te halen :P

Op naar de vierde keer! (weer 10000 km??) Kettingset (DID 525 X-ring en voortandwiel 16T en achter 45T) bij elkaar 135 euro bij Louis.de.
Ik had een open ketting verwacht dus hing bijna aan de bel waar de sluitschakel was...... Bleek dus een gesloten ketting te zijn, moet ik m'n achterbrug ook nog los halen :(

Hij heeft wel een mooi gouden kleurtje, zie je de roest niet meer zo goed ;)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: tandwielen en ketting vervangen
« Reactie #1 Gepost op: 12-02-2005, 13:58 »
Mja.. roest, daar zit je probleem.

Als een ketting 1x flink roest, dan is het gebeurd er mee naar mijn idee.

De originele LC8 ketting ligt er nu al 14000km op, en die ziet toch genoeg blubber!
Na het wassen => effe droogdraaien en inspuiten met vet of wd40 tegen de roest.
Verder: Koop een kettingoiler! (OSCO kan ik je aanbevelen).

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: tandwielen en ketting vervangen
« Reactie #2 Gepost op: 12-02-2005, 14:03 »
Hoi Gerben,

De roest zit alleen de laatste week aan de buitenkant van de schakels, natuurlijk lekker doorgerreden tijdens het pekelen, en dan gaat het hard. Een OSCO heb ik er al geruime tijd op zitten, gevuld met (mileu-onvriendelijke) kettingzaagolie. Lekker taai, smeert perfekt, en is goedkoop (vier euro voor een liter)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: tandwielen en ketting vervangen
« Reactie #3 Gepost op: 12-02-2005, 14:45 »
Ferd,
Ik vind die slijtage dan toch wel extreem hoog. Stel je misschien je ketting te strak? 
(PS.: de originele LC8 ketting is een gewone X-ring DID, nu heb ik wel een nieuwe extra zware besteld:525 ZVM. Bij de LC8 hangt er wel 100ps aan...)

Offline member

  • KTM GO!!!!!!!
  • *****
  • Berichten: 500
Re: tandwielen en ketting vervangen
« Reactie #4 Gepost op: 12-02-2005, 17:41 »
tjonge Ferd, jij weet wel echt alles tot de draad te verslijten. Van de vorige ketting weet ik ook nog wel een paar foto's in herinnering te brengen. Als bij jou alles zo op moet zijn voordat je het vervangt koop ik bij jou geen tweede hands spullen ;D.

Groeten aan Iris en of de rit nu doorgaat of niet, ik heb mijn achterwiel verwisseld dus offroad gaat er morgen gereden worden :). Ik moet mijn allroadtour voor 3 april nog narijden en stukken opnieuw uitzetten, dus altijd wat te doen.

Ad
IT IS GREAT TO DRIVE A LC 8.

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: tandwielen en ketting vervangen
« Reactie #5 Gepost op: 13-02-2005, 13:35 »
He Ferd,

Gewoonn een 0-ring ketting: zonder olieen 25.000 km. Elke 4000 km's de ketting schoongemaakt, daarna beetje wd40 erop, daarna laagje chainwax erop, en gaan met die banaan...

Mocht je ketting te strak staan, dan gaat dat ook het lager van je krukas kosten omdat het voortandwiel scheef getrokken wordt, dus wees voorzichtig!
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: tandwielen en ketting vervangen
« Reactie #6 Gepost op: 13-02-2005, 15:02 »
Nou, mijn ketting heeft nooit te strak gestaan, ik verdenk eerder dat hij te los staat, in hoeverre dat mogelijk zou zijn...... Als hij op z'n zijstandaard staat kant ik altijd mijn ketting tegen de geleider drukken.
Ik denk eerder dat het het gevolg is van te lang met een smerige ketting rijden, die tandwielen zaten er trouwens wel langer dan de 10000 op hoor, (ik geloof iets van 16 of 17).

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: tandwielen en ketting vervangen
« Reactie #7 Gepost op: 15-02-2005, 23:23 »
Ik ben blij dat ik jouw motor niet ben  :P

Ik heb ook net nieuwe ketting / tandwielen besteld.

27000 km met 2 kettingen, laatste ketting met 2 achtertandwielen 42 weg en 45 naast de weg. Altijd wel 2 voortandwielen per ketting geloof ik.

Rwin