Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Welke crossbanden voor ook goed op de openbare weg  (gelezen 11533 keer)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 25
Welke crossbanden voor ook goed op de openbare weg
« Gepost op: 10-12-2019, 13:24 »
Beste allen.

Ik ben op zoek voor mijn Honda CR250 met kenteken een crossband die ook goede grip heeft op de weg en waar je ook een beetje hard mee kan optrekken en rijden in de bochten op polderwegen etc. een band waar ik op elk terrein mee kan knallen

ik wil ergens off the road gaan rijden waar ik eerst 50km voor over de weg moet gaan rijden en dan natuurlijk na afloop weer terug.

deze achterband moet wel in de maat 19 inch zijn en daardoor is de keuze zeer beperkt .dus banden als pirelli mt21, dunlop 606 vallen dan af .
michelin T63 bestaat niet meer..
 

ik zat zelf te denken aan de Michelin tracker maar kan er bijna geen info over vinden..

en Kenda trackmaster is dat wat op het asfalt?

ik zoek ook niet te dure band. dus een budget bandje.. band mag slijten . leg zo een nieuwe erop maar niet dat ik al na 100km snelweg geen nop meer over heb

welke goedkope band bevelen jullie daarvoor aan?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Welke crossbanden voor ook goed op de openbare weg
« Reactie #1 Gepost op: 10-12-2019, 16:18 »
18 inch velg scoren.
Ben je van alle gemmer af en op den duur goedkoper.
En meer lol.
Tracker heb ik pas gekocht.
Is er zover ik weet nog alleen als voorband.
Maar zoals gezegd weet ik niet zeker.

Ik gebruik mitas 754 maar is er niet in 19 denk ik.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 25
Re: Welke crossbanden voor ook goed op de openbare weg
« Reactie #2 Gepost op: 10-12-2019, 17:35 »
Tracker is er ook in achterband. en dan ook in 19 inch. maar hoe bevalt jou voorband tracker? heb je ook goede grip op het asphalt?

en de Mitas XT 754 is er ook in 19 inch 110/90/19 kost 60 euro. goedkoper dan in 18 inch zag ik nu
maar gebruik je die ook op de weg? hebben ze daarop goede grip..
ik lees ergens dat deze banden FIM zijn gekeurd dus neem aan noppen hebben van niet meer dan 13mm hoog. maar zit er dan ook DOT keuring op?


Offline member

  • *****
  • Berichten: 1389
Re: Welke crossbanden voor ook goed op de openbare weg
« Reactie #3 Gepost op: 10-12-2019, 20:17 »
XT754 is wel DOT, geen FIM. Tenminste alle varianten, behalve 1 18 inch type.


De beste banden voor jouw gebruik zijn spanbanden en de banden van je aanhangwagen.
Twee keer 50km rijden over de weg op een CR250 (tweetakt) lijkt me een marteling. Voor jou en voor je motor.


Maar als je het toch wil: schakel over naar 18 inch, en ga voor gebruikte banden. Ik heb nog wel een oud bandje liggen, misschien wel 2. 10mm profiel (van de 17 originele mm's); gratis af te halen.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 53
Re: Welke crossbanden voor ook goed op de openbare weg
« Reactie #4 Gepost op: 10-12-2019, 20:54 »
Ik rij al jaren met mitas c02 achterband
Dikke noppenband die op de weg ook prima grip heeft

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 25
Re: Welke crossbanden voor ook goed op de openbare weg
« Reactie #5 Gepost op: 10-12-2019, 21:54 »
XT754 is wel DOT, geen FIM. Tenminste alle varianten, behalve 1 18 inch type.


De beste banden voor jouw gebruik zijn spanbanden en de banden van je aanhangwagen.
Twee keer 50km rijden over de weg op een CR250 (tweetakt) lijkt me een marteling. Voor jou en voor je motor.


Maar als je het toch wil: schakel over naar 18 inch, en ga voor gebruikte banden. Ik heb nog wel een oud bandje liggen, misschien wel 2. 10mm profiel (van de 17 originele mm's); gratis af te halen.


Eh waarom zouden gebruikte banden dan beter zijn?


Ik rij al jaren met mitas c02 achterband
Dikke noppenband die op de weg ook prima grip heeft

Mooi en is deze band ook Dot gekeurd? ik heb net gekeken en die is er in 120/90/19 ook .

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2610
Re: Welke crossbanden voor ook goed op de openbare weg
« Reactie #6 Gepost op: 10-12-2019, 22:01 »
Je vraagt het onmogelijke, goed op weg en offroad bestaat niet... als je beide wilt in 1 band wordt het 2x niks...
Keuze maken, ik zou voor offroad gaan en die paar km op de weg uitzitten (zo erg is dat ook weer niet)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1389
Re: Welke crossbanden voor ook goed op de openbare weg
« Reactie #7 Gepost op: 10-12-2019, 22:11 »

Eh waarom zouden gebruikte banden dan beter zijn?

Nou....

Citaat van: member
ik zoek ook niet te dure band. dus een budget bandje..

Veel crossers vervangen hun banden als de noppen niet meer scherp zijn. Als jij 100km met een nieuwe band op de weg gereden hebt, is de achterband al bijna net zo ver versleten.
Probleem is alleen dat de "versleten" crossbanden die je voor weinig kunt krijgen, geen DOT/E-keur hebben. Of 18 inch zijn.

Bij het ontwikkelen van cross- en endurobanden is grip op asfalt geen thema. Uitzondering zijn banden als TKC80 en de banden die je zelf al gevonden had, maar die zijn weer veel minder geschikt naast het asfalt.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 25
Re: Welke crossbanden voor ook goed op de openbare weg
« Reactie #8 Gepost op: 10-12-2019, 23:20 »
Dat gaat dan idd wel erg snel . ik heb alleen geen aanhangwagen en ook geen trekhaak dus dat word het ook niet.

de banden die er nu op liggen zijn van Trelleborg Ten Master , maar daar is al een zij nop finaal af zag ik ,helemaal tot op de band ,en deze banden zijn zo hard en als glad karton. op straat slip ik daarmee weg en vind het zelfs te gevaarlijk ermee te gaan rijden.  ik weet niet uit welk jaar deze banden zijn. er staat op "not for highway use" maar mogelijk zijn de banden ook lang niet goed meer. ik heb de motor pas gekocht en deze had wat jaren stil gestaan.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: Welke crossbanden voor ook goed op de openbare weg
« Reactie #9 Gepost op: 10-12-2019, 23:48 »
Scherpe noppen? Alsof we in de wereld top rijden ::) De Kenda trackmaster 760 heeft hele goede grip op de weg in het terrein, offroad in een bocht is hij wat minder maar prima mee te rijden en op de weg kan je er echt hard mee rijden op 0.8 bar, heb er een minimaal een mans hoge stapel versleten ondertussen.   
Ze gaan iets van 2000km mee achter onder een 640 of 800cc 1 cilinder, de laatste 500 km is wel minder in de modder. de voorband is slecht.
De Tracker is hard, slijt denk ik minder hard dan de k760 maar een stuk minder grip op de weg, heb hem er net voor het eerst onder liggen achter, grip offroad is goed maar op de de weg moet je echt opletten, droog asfalt gaat maar de rest ::)
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 25
Re: Welke crossbanden voor ook goed op de openbare weg
« Reactie #10 Gepost op: 11-12-2019, 00:03 »
Bedankt voor het antwoord. ik ga er enkel recreatief mee rijden dus niet voor de wedstrijd of prestatie. of de noppen dan scherp zijn of iets ronder maakt mij dan niet zo uit. 2000km totaal dat een band meegaat is prima als de prijs niet te hoog is. als de kenda van wat zachtere compound is dan vind ik dat beter dan een keiharde band waarmee je weg glijd op de stenen. het enige wat ik zoek zijn ervaringen met een offroad bandje die de meeste grip op straat heeft. en ik rijd alleen bij droog weer . als ik het goed begrijp is dat dan dus de Kenda trackmaster. kan je hier wel goed bochten mee nemen op de weg? want ik wil hem ook goed door kunnen trekken en met het verkeer mee .ik ben dus niet van plan om rustig op de weg te gaan rijden voor mijn noppen.

en moet je de tracker misschien nog inrijden ? of merk je dat gelijk al dat het minder grip is vanwege je ervaring met de Kenda's

en maakt het ook nog uit voor wat meer grip de band breder te nemen dan 110 ?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Welke crossbanden voor ook goed op de openbare weg
« Reactie #11 Gepost op: 11-12-2019, 01:07 »
2000km en goedkoop en goed op de weg en in terrein.
En ook nog gratis plakservice onderweg als je lekrijd.
 ;D
Vind hem grappig.
Ga nu eerst paar keer rijden.
En spaar je noppen op asfalt om op het zand te kunnen rijden.
En dan weer rustig terug naar huis.

Wat jij vraagt is onmogelijk.
Met een dunlop 908 rr kom je in de buurt.
In 18 inch zit je zo op 135€
Maar dat wil je niet uitgeven.

Dus dan zal je geen grip kunnen verwachten op asfalt en zand.


Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 25
Re: Welke crossbanden voor ook goed op de openbare weg
« Reactie #12 Gepost op: 11-12-2019, 12:42 »
Jammer dat Honda er een 19 inch achterwiel op heeft gestoken. ik zie het inderdaad niet zitten om er een 18 inch achterwiel op te bouwen.
het is maar om heel af en toe voor een beetje mee te crossen. zoveel ga ik er niet mee rijden. ik heb zelf nog een Honda XR650cc met heidenau K60 banden. dit rijd goed op straat maar niet echt voor mee te crossen. maar met mijn XR ga ik dan ook niet crossen.

op de cr zit ook kenteken en ik zou er ook af en toe enkel een rondje mee op de straat willen rijden. (ook handig voor afstellen en uitproberen)

ik heb ook al zitten denken om een Metzeler karoo voorband in 19 inch achter te leggen. deze heb je ook in 110 en 120 breed en het profiel is precies hetzelfde als de achterband. alleen staat er dan front op voor een band die je achter legt. een karoo is 70% offroad en 30% onroad. aangezien ik er toch niet mee in de blubber ga en enkel op verharde zandpaden zou deze band volstaan. alleen heeft iemand ervaring met een voorband op een achterwiel leggen?

als ik bij de karoo band kijk zie ik geen verschil in profiel voor en achter. ik zie ook dezelfde beedte en hoogte maten voor zowel 18 als 19 inch. alleen is de band in dezelfde breedte en hoogte maten bij 18 inch een achterband en bij 19 inch ineens een voorband. ik kan er niks anders bij bedenken of dit is zo gedaan omdat 19 inch wielen over het algemeen alleen voorwielen zijn.






Offline member

  • starter
  • Berichten: 1
Re: Welke crossbanden voor ook goed op de openbare weg
« Reactie #13 Gepost op: 11-12-2019, 13:21 »
Zelf vind ik de Kenda trakmaster k760 zeker acceptabel op de weg. Ik heb er nu een paar honderd kilometer over de weg mee gereden waaronder lange stukken snelweg, dit om bij leuke offroad stukken te komen. In de bochten merk je wel dat je minder grip hebt dan met een straatband maar het is nog steeds prima te rijden.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Welke crossbanden voor ook goed op de openbare weg
« Reactie #14 Gepost op: 11-12-2019, 13:56 »
Ik rij op mijn tweetaktje ook vrolijk over de snelweg naar een ritje. Prettig is anders, maar het gaat prima.
Ik heb nog een AC10 achterop liggen, Enduro Medium voorop. Doet het opzich prima. Trackmasters doen het ook prima op de weg en offroad, maar ze gaan niet lang mee. Can't have it all.

Met je crosser over de weg moet je er trouwens wel voor zorgen dat je je noppenband niet te kaal rijd. Je hebt geen transmissiedemper in je achterwiel, de noppen kunnen die taak deels overnemen.