Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Een avontuur.. welke auto?  (gelezen 2900 keer)

Offline member

  • starter
  • Berichten: 2
Een avontuur.. welke auto?
« Gepost op: 13-03-2018, 16:19 »
Hey, hopelijk kan je me helpen want zoveel kennis heb ik nog niet!

Mijn vrouw en ik willen op avontuur en dromenvan een road-trip van Nederland naar Griekenland. We houden erg van de natuur en de reis gaat vooral om mooie plekken bezoeken en ontdekken (ik kijk uit naar Kroatie!). We krijgen een kindje en hebben een hond, die we graag meenemen. Ik denk dat we tussen de 4 en 6 weken nemen voor de reis. Het mooist zou zijn om dit met een stoere 4x4 te doen. Ik verwacht niet dat we echt de modder in gaan, maar wel avontuurlijke routes. 5-sterren hotels vinden we maar saai en kunnen we altijd nog opzoeken. Na een 4x4 cursus vorig weekend is de geest uit fles en wil ik de komende tijd van deze droom een werkelijkheid maken.. en ik kan jouw tips en ervaring waarschijnlijk goed gebruiken!

Maar ons luxe probleem is nog veel groter, we hebben een (familie)huis in Frankrijk waar we ook graag een 4x4 zouden willen hebben.. niet geheel een onnodig iets in de winter. Mogelijk kan de 4x4 na de reis verder leven in Frankrijk. Wel roep ik aljaren dat er een kleine fijne Jimny moet komen want dat heeft iedereen daar (of een Pajero). Ik denk dat we in Frankrijk 5.000 km per jaar rijden waarvan een paar keer per jaar off-road.

Ik heb nu een beetje de volgende opties in mijn hoofd:
  • In Nederland de hoofd-auto (Kia Sportage 2wd 2.0L) vervangen door een 4x4. En Frankrijk laten voor wat het is.
    Ongeveer 20.000 km per jaar dus een v8 breekt de bank. Inruil waarde is 8.000 euro dus met 12k-15k erbij moet er wat moois te vinden zijn (toch?). dus 15k MAAR wel een nieuwe dagelijkse hoofd-auto.
  • Een jimny kopen en verbouwen gericht op dag-tripjes en tijdens de roadtrip slapen in hotels. Daarna Jimny naar Frankrijk.
    8-10k incl verbouwen. 10k totaal
  • Een grote 4x4 kopen en verbouwen gericht op overnachtingen. Daarna verkopen/inruilen voor een Jimny
    15-20k incl verbouwen daarna verkopen met 3-5k afschrijven + een Jimny van 6k. 11k totaal
  • Een 4x4 huren.. en dan een dagtrip jimny kopen voor Frankrijk
    2k voor huren en dan 6k voor een Jimny? 8k totaal

    P.S. Ik heb een volvo v70 uit 2001 als 2de auto.. maar die is +-2k waard en ben daar super happy mee.
Het mag allemaal best wat geld kosten, maar ik heb geen geld boom staan. Bij een jimny maak ik me zorgen over ruimte in de auto, maar een dak rek kan daarbij helpen.

Hopelijk zit ik er niet totaal naast als een naive kereltje!

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: Een avontuur.. welke auto?
« Reactie #1 Gepost op: 13-03-2018, 16:32 »
Check nog even hoe "groot" een Jimny is. Ik heb een Samurai (vrijwel dezelfde auto) en als er een kind + hond mee moet is dat echt veel te krap imho of je moet iets met een bagagewagentje doen. Hele kleine kindjes moeten ook nog eens de wereld aan luiertjes en andere spullen mee.

<edit> ik lees nu dat je zelf die twijfel ook al had </edit>


Het zijn wel erg leuke betrouwbare karretjes, erg spartaans maar dat went.

Ik zou zelf in jouw situatie een iets grotere, iets minder gewilde Jap nemen. Dan blijf je uit de "overpriced Landcruiser"-taferelen en heb je een betrouwbaar ding met wat leefruimte.
Dus idd Pajero, Nissan Patrol X-Trail, Soes Grand Vitara dat soort wagens.
Daar hoef je in principe ook weinig aan te verbouwen voor een Europa trip.


Misschien benzine overwegen ivm belasting ellende en in toenemende mate dichtgooien van stadscentra.
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • hell yeah!
  • *****
  • Berichten: 4170
Re: Een avontuur.. welke auto?
« Reactie #2 Gepost op: 13-03-2018, 16:57 »
Hyundai galloper,
Schijnt ook beresterke te zijn en redelijk verkrijgbaar..
En betrouwbaar...
Succes!
....espangol es dificil... entonces Lo intento algo....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2261
Re: Een avontuur.. welke auto?
« Reactie #3 Gepost op: 13-03-2018, 17:52 »
2CV sahara
Eindh. Tilb. dBosch, Pireneos, Cantabria, Albarracin, Boade Senez.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 480
Re: Een avontuur.. welke auto?
« Reactie #4 Gepost op: 13-03-2018, 19:14 »
SUBARU FORESTER……..?

MET DAKTENT…...?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1595
Re: Een avontuur.. welke auto?
« Reactie #5 Gepost op: 13-03-2018, 21:18 »
Wij hebben net een Mitsubishi Pajero Sport gekocht. Frankrijk is bij ons Spanje. Ruime auto in zowel benzine als diesel uitvoering te vinden. Niet zo duur als de premium offroaders, maar ook minder luxe. We rijden er nu 600km mee en bevalt prima (na een Daihatsu Feroza=maatje Jimny). Plaatje in "laatste aankoop"
Marcel

Offline member

  • *****
  • Berichten: 324
Re: Een avontuur.. welke auto?
« Reactie #6 Gepost op: 14-03-2018, 05:09 »
Waarom geen Volvo XC70, luxe op de autobaan, (soft) offroad prima te doen, HEEEL veel ruimte voor hond en gezin.. daktent past prima. Bekijk de filmpjes op internet.. je zou niet de eerste zijn. :)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 281
Re: Een avontuur.. welke auto?
« Reactie #7 Gepost op: 14-03-2018, 09:08 »
Al over gedacht om een 4x4 in Frankrijk aan te schaffen, als die daar toch blijft staan?

In Frankrijk is het houden van een voertuig veel goedkoper dan in NL. Dan kun je naar een grote diesel (patrol/landcruiser)
KTM 640 Adventure '03
KTM 450 EXC-F '17

Offline member

  • starter
  • Berichten: 2
Re: Een avontuur.. welke auto?
« Reactie #8 Gepost op: 14-03-2018, 19:07 »
bedankt voor de vele suggesties!
XC70 is een monster maar ik heb nu een v70 en me pa heeft een schitterende xc70.. dus voelt al gewoontjes. Als mijn v70 het begeeft neem ik zeker een xc70.
Goed punt over het aanschaffen van een auto in frankrijk.. niet over nagedacht. Ga ik direct uitzoeken!
Een pajero is ook een optie, vooral in frankrijk ipv een Jimny. Je ziet ze beiden zeer regelmatig.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 44
Re: Een avontuur.. welke auto?
« Reactie #9 Gepost op: 03-04-2018, 12:57 »
Wij hebben voor dezelfde keuze gestaan.
Uiteindelijk hebben we voor een 4x4 VW bus gekozen omdat deze comfortabel op de snelweg is, en je dus snel en comfortabel in het leukere deel van Europa bent.
Offroad kan ie best veel, mits je zelf een behendig chauffeur bent/ wordt, en er AT banden onder zitten.
En natuurlijk een zee aan ruimte. met twee kinderen past het prima, al nemen we de laatste jaren ook een offroad aanhangerte mee.


Zie voor inspiratie: drenthe-dakar.nl :-)


mvg,


Arne
Meer schik op een oud brik!
'04 TE450, '82 DR250S,
'90 14"SyncroT3

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 57
Re: Een avontuur.. welke auto?
« Reactie #10 Gepost op: 03-04-2018, 15:57 »
De Fransen halen het liefst een 4X4 in Nederland.
Nederlandse 4x4 hebben bijna geen terrein gezien en in Frankrijk worden ze daar meestal wel voor gebruikt.
Dus dat maakt ze een stuk aantrekkelijker.
Mike

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Een avontuur.. welke auto?
« Reactie #11 Gepost op: 03-04-2018, 20:34 »
Zit af en toe te kijken voor de Dacia Duster4x4.
Ziet er nu niet echt fraai uit maar dat boeit niet.
Duster staat dus op het onderstel van de Nissan Xtrail.
En het 1.6 blok van Renault is gewoon goed.
Zit bv. ook in de mercedes 190.
Alleen de ruimte in de Duster lijkt me stukje minder als de xtrail.
Tis betaalbaar.

Als geld geen rol speelt vind ik de jeep grand cherookee al jaren een stoere auto.
Met eveneens stoer verbruik.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 767
Re: Een avontuur.. welke auto?
« Reactie #12 Gepost op: 04-06-2018, 15:23 »
Zit af en toe te kijken voor de Dacia Duster4x4.
Ziet er nu niet echt fraai uit maar dat boeit niet.
Duster staat dus op het onderstel van de Nissan Xtrail.
En het 1.6 blok van Renault is gewoon goed.
Zit bv. ook in de mercedes 190.
Alleen de ruimte in de Duster lijkt me stukje minder als de xtrail.
Tis betaalbaar.

Als geld geen rol speelt vind ik de jeep grand cherookee al jaren een stoere auto.
Met eveneens stoer verbruik.
of zoiets. Ben er zeer tevreden over



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Greetz, Hans
BMW R1150RT

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2261
Re: Een avontuur.. welke auto?
« Reactie #13 Gepost op: 04-06-2018, 16:11 »
Kangoo 4x4 erg populair in t zuiden.
Trouwens Jan en alleman gaat daar gewoon met 'n Panda paddenstoelen plukken
Afrika is wellicht 'n ander verhaal.
Eindh. Tilb. dBosch, Pireneos, Cantabria, Albarracin, Boade Senez.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 31
Re: Een avontuur.. welke auto?
« Reactie #14 Gepost op: 04-06-2018, 18:05 »