Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Yamaha T7 (concept)  (gelezen 75162 keer)

Offline member

  • Twin
  • *****
  • Berichten: 2155
Re: Yamaha T7 (concept)
« Reactie #195 Gepost op: 14-12-2018, 23:28 »

Mooi fillempie.


Hij zegt ook, in praktijk zal je van het verschil in stijfheid van de vork zelf niet veel van merken. Maar, er zitten een hoop dingen aan die vork vast, die ook mee- of tegen kunnen werken.

De good old XRV750 Africa Twin is daar een mooi voorbeeld van. RSU vork. Wiel met dubbele remmerij. Rubber stroppen onder de stuurklemmen. Een dun stalen stuur. Tel daarbij op dat Honda's altijd zwaar op de voorkant zijn. Ook de 450's. Dat is gewoon Honda DNA. Die hele optelsom resulteert in torsie als gevolg van keuze van die onderdelen en geometrie. Daardoor stuurt een Africa Twin traag. Je ziet het als je stil staand aan het stuur draait: het wiel komt er een fractie later achteraan. Daarom lig je in het terrein ook zo snel op je smoel met zo'n ding.

Dan neem je een enduro of crosser met usd. Ook een wiel, maar enkele remmerij. Extra stijfheid door de langere/dikkere buitenpoot in de kroonplaten. In de kroonplaat mee gegoten stuurklemmen en een stijver aluminium stuur dan staal. Gewichtsverdeling veel meer richting neutraal.


Dus ja, een USD op die T7 beter dan een RSU? Ja. Alle beetjes helpen.
Avonturier!

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: Yamaha T7 (concept)
« Reactie #196 Gepost op: 15-12-2018, 02:03 »
[...]Daardoor stuurt een Africa Twin traag. Je ziet het als je stil staand aan het stuur draait: het wiel komt er een fractie later achteraan. Daarom lig je in het terrein ook zo snel op je smoel met zo'n ding.


Dat is alleen bij stilstand natuurlijk. Traag sturen bij de AT ligt veel meer aan de lange wielbasis, voorvorkhoek, en gekozen naloop (en die rubber proppen in de bovenste kroonplaat zijn natuurlijk zo vervangen door een paar aluminium conussen). Bovendien is de AT vork waarschijnlijk een vrij eenvoudige demperstang vork met bijbehorende nadelen: vrij lage low speed demping/hoge high speed demping.


Maar goed, een USD heeft minder flex/stictie, dat valt niet te ontkennen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4265
Re: Yamaha T7 (concept)
« Reactie #197 Gepost op: 15-12-2018, 13:33 »
En een conventionele vork kan weer met een stabilisatie brug worden uitgevoerd waardoor het geheel iets lichter uitgevoerd kan worden. En toch genoeg stijf is.
Geheel torsie vrij klinkt leuker dan het vaak is hoor. Een niet zo stijve xr is voor een langzamere rijder veel makkelijker te rijden dan een trellis frame 690. Vouwt zich makkelijker om/tussen de stenen dan overal juist door van het spoor te raken bijvoorbeeld.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk


Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 17
Re: Yamaha T7 (concept)
« Reactie #198 Gepost op: 16-12-2018, 09:49 »
Site motoport: Nu te bestellen (€10.499,-) bij officieel Yamaha dealer MotoPort Hippolytushoef de nieuwe Yamaha Ténéré 700. De gecommuniceerde prijs is een richtsprijs ! Leverbaar vanaf juni 2019
https://www.motoport.nl/epages/Motoport.sf/nl_NL/?ObjectPath=/Shops/Motoport/Products/RHC00010011626


De richtprijs is al  €500,- duurder gemaakt.... :(  https://www.motoport.nl/epages/Motoport.sf/nl_NL/?ObjectPath=/Shops/Motoport/Products/RHC00028418901


Offline member

  • Newbie
  • Berichten: 5
Re: Yamaha T7 (concept)
« Reactie #199 Gepost op: 16-12-2018, 17:15 »
Voor de liefhebbers:....


De Nieuwe Tenere 700 staat tussen kerst en oud en nieuw bij Gebben Motoren in Rogat.
open op:
donderdag 27 en vrijdag 28 december van 10 tot 18uur
zaterdag 29 december van 10 tot 16uur
Oudjaarsdag zijn ze dicht.
 
Is voor mij niet om de hoek, ik ben benieuwd naar de foto's  :D
Ik ga wel even kijken, Gebben motoren is voor mij dan ook maar een kwartiertje rijden.  :P

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2069
Re: Yamaha T7 (concept)
« Reactie #200 Gepost op: 28-12-2018, 16:45 »
Mooie zaak, Gebben. Was er nog nooit geweest.

Mooie motor ook:juiste proporties qua grootte, breedte en hoogte voor mij. Dit was het prototype uit de promo filmpjes, dus met carbon delen enzo. Een paar leuke details zoals grijppunten a.d achter / onderkant v h zadel, een goed bereikbare stelknop voor de veervoorspanning vd achterschokdemper, spatlapje tussen achterwiel en schokdemper, navigatiemontagebeeugel boven het dashboard, gegoten aluminium zijstandaard ( :-\ ), 12v aansluiting in de kuip. Instelbare voorvork.

Wat verder opviel: blok is wat hoger in frame gemonteerd dan bij de oude XT660Z tgv carterpan. Uitlaat loopt onderlangs t blok : kan niet zoals bij een smalle 1 cilinde langs de clinders worden gelegd ivm bouwbreedte denk ik.

uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!

Offline member

  • hell yeah!
  • *****
  • Berichten: 4170
Re: Yamaha T7 (concept)
« Reactie #201 Gepost op: 28-12-2018, 17:08 »
idd jammer dat ze er geen dry-sump van hebben gemaakt..
....espangol es dificil... entonces Lo intento algo....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 623
Re: Yamaha T7 (concept)
« Reactie #202 Gepost op: 28-12-2018, 18:09 »

De richtprijs is al  €500,- duurder gemaakt.... :( 
Nou ja, als ze het voor 11.000 kunnen doen, lijkt me dat nog steeds een prima prijs. Het is nog geen 14. ;)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1076
Re: Yamaha T7 (concept)
« Reactie #203 Gepost op: 28-12-2018, 18:28 »
Wij gaan morgen ff bij Gebben buurten en pikken op de terugweg ook Ten Kate mee. Zin an.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 539
Re: Yamaha T7 (concept)
« Reactie #204 Gepost op: 28-12-2018, 19:26 »
ik heb gister bij gebben gekeken bij de T7
ik wil graag een hebben misschien zijn er meer op dit forum die ook een willen hebben
dan ben ik breid om een groepsinkoop te regelen en voor ons de beste prijs te regelen

Offline member

  • Twin
  • *****
  • Berichten: 2155
Re: Yamaha T7 (concept)
« Reactie #205 Gepost op: 28-12-2018, 21:38 »

IK vind het van de big bikes van nu wel de mij meest aansprekende. Zeker die prijs ook!


Op de FB TET-pagina postte iemand deze foto, de oude XTZ750 Super Téneré. Ik word daar week van. Whatever de low-spec.

Avonturier!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 623
Re: Yamaha T7 (concept)
« Reactie #206 Gepost op: 28-12-2018, 21:52 »

Oh, die is gaaf...
Ik vind die oude XTZ750 ook wel echt leuk. Maar inmiddels zijn ze ook wel redelijk aan de prijs. Het lijken wel Africa Twins. ;)

Offline member

  • Kleiambassadeur
  • *****
  • Berichten: 2922
Re: Yamaha T7 (concept)
« Reactie #207 Gepost op: 29-12-2018, 08:44 »




Post Merge: 29-12-2018, 08:46
ik heb gister bij gebben gekeken bij de T7
ik wil graag een hebben misschien zijn er meer op dit forum die ook een willen hebben
dan ben ik breid om een groepsinkoop te regelen en voor ons de beste prijs te regelen

Ahum, doet u mij maar een dozijn T7's..... ;D
Verzonden vanaf mijn windows 98 pc met 56k modem.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1645
Re: Yamaha T7 (concept)
« Reactie #208 Gepost op: 29-12-2018, 11:24 »





Post Merge: 29-12-2018, 08:46
Ahum, doet u mij maar een dozijn T7's..... ;D

Kijk maar uit wat je roept bij Gebben. Voor je het weet heb je een mooi aanbod en een handtekening gezet. Zij kunnen vaak net wat meer regelen dan je verwacht.  ;)

Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk


Offline member

  • *****
  • Berichten: 1076
Re: Yamaha T7 (concept)
« Reactie #209 Gepost op: 29-12-2018, 16:53 »
Hij zit in ieder geval lekker.