Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Cordo CRD12 tripmeter oplossing.  (gelezen 2040 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 929
Cordo CRD12 tripmeter oplossing.
« Gepost op: 19-06-2011, 16:34 »
Voor de Safaririt ga ik weer een Cordo CRD12 als tripmeter gebruiken. Werkte toch best aardig 2 jaar geleden. Alleen die reed sensor(sensor op de vorkpoot) van Cordo is met een paar keer steeds stuk bij mij. :(

Nu ga ik zelf een voorvorksensor met degelijke bedrading maken op de originele aansluiting waar het compie op zit, die weer op het stuur zit.
Heb een industriƫle reedsensor en 2 aderig industrieel siliconenkabel besteld bij de Conrad.

Kijken of dat een beetje werkt dan. ;) Dan heb je voor 30 euro (compie en onderdelen) een degelijk dingetje hoop ik. 8)


Gr. Johan.
Past: Suzuki T500 "74, Suzuki DR800S "96, Aprilia ETV1000 "02, Honda NX250 "91---Now: Honda XR250R "92, Honda NPS50 "08, KTM 250EXC-F "07, Yamaha XT660Z "09!!

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 125
Re: Cordo CRD12 tripmeter oplossing.
« Reactie #1 Gepost op: 19-06-2011, 19:02 »
Je kan ook nog een Hall sensor gebruiken in plaats van een reed schakelaar. Dan heb je alleen wel een voedingslijntje nodig.  Een lineaire regulator voor de voeding kan je makkelijk bij de sensor plaatsen. Voordeel is wel dat dit op hoge snelheid ook altijd goed werkt.

Gr.

Jeroen




Offline member

  • *****
  • Berichten: 4367
Re: Cordo CRD12 tripmeter oplossing.
« Reactie #2 Gepost op: 20-06-2011, 08:04 »
Ligt toch aan de bevestiging van de sensor. De mijne heeft 2 rally overleefd.
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 929
Re: Cordo CRD12 tripmeter oplossing.
« Reactie #3 Gepost op: 20-06-2011, 17:37 »
Doe weinig bijzonders aan het ding. Zit aan de binnenkant van de vork. Wat zal ie bij mij meegaan...1500-2000km? En dan is de reedsensor kapoet.

Kijken of een wat sterker sensortje wel heel blijft.

Hoe zit dat dan met een Hall sensor? Hoe zou je die dan aan moeten sluiten?


Gr. Johan.
Past: Suzuki T500 "74, Suzuki DR800S "96, Aprilia ETV1000 "02, Honda NX250 "91---Now: Honda XR250R "92, Honda NPS50 "08, KTM 250EXC-F "07, Yamaha XT660Z "09!!

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 125
Re: Cordo CRD12 tripmeter oplossing.
« Reactie #4 Gepost op: 21-06-2011, 08:24 »
Een hall sensor, of hall schakelaar moet ik eigenlijk zeggen heeft een voedingsspanning nodig. Dus een + en een -. De benodigde voedingsspanning hangt af van de gekozen hall schakelaar. De hall schakelaar heeft een transistor uitgang met open collector. De emitter van de transistor ligt aan de -. Dit betekend dus dat de uitgang naar de - geschakeld wordt. Wat je dus eerst moet bekijken of 1 van de draden van de reed schakelaar op de Cordo aan de min van de batterij zit. Als dit zo is kan je het andere draad aan de uitgang van de hall schakelaar zetten. Het draad wat aan de min van de batterij zit knoop je aan het frame als massa. Nu kan je de voedingssdraden van de hall schakelaar aan je accu van je motor koppelen ( eventueel via een lineaire regulator).

Ik realiseer mij dat dit misschien zo beschreven ingewikkelder klinkt dan het werkelijk is. Ik zal het van de week wel even uittekenen.

Ben zelf met een mini tripcomputer bezig speciaal voor gebruik op de motor in combinatie met papieren roadbook. De print is klaar, de software is geschreven en het front is ontworpen, ik moet nu alleen nog debuggen en testen. De teller telt tot max 99,9Km en kan door 1 drukknopje op het stuur eenvoudig op 0 gezet worden. Doel is compact en robuust.

Gr.

Jeroen

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4367
Re: Cordo CRD12 tripmeter oplossing.
« Reactie #5 Gepost op: 22-06-2011, 07:50 »
Interessant, bereken ook eens de prijs voor ons. Kan je hem ook zo maken dat je kan +-en en --en?
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 125
Re: Cordo CRD12 tripmeter oplossing.
« Reactie #6 Gepost op: 22-06-2011, 18:49 »
Prijs ga ik berekenen. Ik kan deze uitvoering alleen niet zo maken dat je kan plussen en minnen.
Ik heb geen ingangen meer op de controller zitten. Het is dus echt een tellertje om te nullen.
Formaat van het kastje is 53x38mm en 20mm dik.

Gr.

Jeroen


Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 125
Re: Cordo CRD12 tripmeter oplossing.
« Reactie #7 Gepost op: 23-06-2011, 20:16 »
Een hall sensor, of hall schakelaar moet ik eigenlijk zeggen heeft een voedingsspanning nodig. Dus een + en een -. De benodigde voedingsspanning hangt af van de gekozen hall schakelaar. De hall schakelaar heeft een transistor uitgang met open collector. De emitter van de transistor ligt aan de -. Dit betekend dus dat de uitgang naar de - geschakeld wordt. Wat je dus eerst moet bekijken of 1 van de draden van de reed schakelaar op de Cordo aan de min van de batterij zit. Als dit zo is kan je het andere draad aan de uitgang van de hall schakelaar zetten. Het draad wat aan de min van de batterij zit knoop je aan het frame als massa. Nu kan je de voedingssdraden van de hall schakelaar aan je accu van je motor koppelen ( eventueel via een lineaire regulator).

Ik realiseer mij dat dit misschien zo beschreven ingewikkelder klinkt dan het werkelijk is. Ik zal het van de week wel even uittekenen.

Ben zelf met een mini tripcomputer bezig speciaal voor gebruik op de motor in combinatie met papieren roadbook. De print is klaar, de software is geschreven en het front is ontworpen, ik moet nu alleen nog debuggen en testen. De teller telt tot max 99,9Km en kan door 1 drukknopje op het stuur eenvoudig op 0 gezet worden. Doel is compact en robuust.

Gr.

Jeroen


Hierbij het beloofde schema



de Hall sensor switch moet minimaal op een voedingsspanning van 18V kunnen werken. 24V of 30V zijn goed te vinden.

Post Merge: 23-06-2011, 20:57
Ben zelf met een mini tripcomputer bezig speciaal voor gebruik op de motor in combinatie met papieren roadbook. De print is klaar, de software is geschreven en het front is ontworpen, ik moet nu alleen nog debuggen en testen. De teller telt tot max 99,9Km en kan door 1 drukknopje op het stuur eenvoudig op 0 gezet worden. Doel is compact en robuust.

Gr.

Jeroen


Het printje even als idee waar ik mee bezig ben.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 929
Re: Cordo CRD12 tripmeter oplossing.
« Reactie #8 Gepost op: 24-06-2011, 15:48 »
Gisteren de spullen binnen gekregen. behalve de Cordo zelf..
Na wat knutselen is de Cordo CRD 12 houder/Reedsensor MarkII een feit. :)

Piccie:



Siliconenkabel is iets dik...maar wel goed! Zo gemaakt dat ik de Reedsensor/bedrading kabel kan vervangen of loshalen/overzetten.
Reedsensor is makkelijk met Ty-rips om de poot de bevestigen.


Gr. Johan.
Past: Suzuki T500 "74, Suzuki DR800S "96, Aprilia ETV1000 "02, Honda NX250 "91---Now: Honda XR250R "92, Honda NPS50 "08, KTM 250EXC-F "07, Yamaha XT660Z "09!!