Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: koelbox in je koffer?  (gelezen 7377 keer)

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: koelbox in je koffer?
« Reactie #15 Gepost op: 22-06-2007, 10:13 »
Het is de relatieve vochtigheid die ervoor zorgt dat je bier koud wordt. Hoe lager de RV, hoe kouder je bier.
De RV is de in de lucht aanwezige vocht in procenten weergegeven tov de maximale vochthoeveelheid bij de heersende luchttemperatuur.
Doordat de sok verzadigd is met water en de lucht eromheen niet (tenzij je in de mist staat, dan gaat dit hele verhaal niet op) gaat het water uit de sok verdampen. Dit proces heeft warmte nodig (water verdampt natuurlijk niet zomaar) en die warmte wordt uit je biertje onttrokken.

Nu even hypothetisch:
Als het windstil is onstaat er al vrij snel rond de sok een "verzadigd klimaat". Dus net rond de sok een buffer met een hoge RV. De lucht daaromheen heeft een lagere RV, maar net als met communicerende vaten zal dat gaan vereffenen. Als het nou zou waaien zal die buffer rond de sok verstoord worden, waardoor de RV tegen de sok aan lager zal zijn dan bij windstilte. Hoe lager de RV in procenten hoe sneler het vocht zal verdampen, en dus hoe meer warmte er onttrokken zal worden, dus hoe sneller je biertje drinkbaar is als je echt dorst hebt, en hoe kouder je tweede biertjes is doordat er veel meer warmte uit wordt onttrokken........

Toch??

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2206
Re: koelbox in je koffer?
« Reactie #16 Gepost op: 22-06-2007, 10:36 »
Werkt ook goed als niet rijdt en er is ietjes wind: sok met touwtje in een boom hangen... Uitvoerig getest met bier  :D   

Als je die sok-met-fles in de boom af en toe een slinger geeft wordt het bier nog sneller koud :D
Zit niet meer op de DRZ, soms op de Alp en vaak op de MTB
Maar zit nog wel steeds onder de modder...

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: koelbox in je koffer?
« Reactie #17 Gepost op: 22-06-2007, 10:45 »
Wat een getheoretiseer over sokken  ::) 't werkt, en goed ook. Bij meer wind werkt het beter dan bij minder...

Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1745
Re: koelbox in je koffer?
« Reactie #18 Gepost op: 22-06-2007, 10:57 »
Wat een getheoretiseer over sokken  ::) 't werkt, en goed ook. Bij meer wind werkt het beter dan bij minder...


punt

Offline member

  • Aut viam inveniam, aut faciam
  • *****
  • Berichten: 1314
Re: koelbox in je koffer?
« Reactie #19 Gepost op: 22-06-2007, 11:56 »
bij deze:
http://www.engelaustralia.com.au/
jonges kun je bouwpaketten kopen die van je koffer een yskast maken..
maar dan spreken we ook over machintjes die op 12v en 220v draaien en minmaal 30 jaar mee gaan

heb er zelf eentje gehad..iemand een melk-ijsje bij het ontbijt?
 :-\ had ik hem maar meegenomen

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3542
Re: koelbox in je koffer?
« Reactie #20 Gepost op: 22-06-2007, 12:32 »
Hee Martijn, dat is een mooi koelboxje. Heb je er al veel ervaring mee? Doet ie het bv ook goed bij 40 graden? Het gaat er met name om dat de temperatuur in de koelbox liefst onder de 15 graden blijft. Heb je hem dan in bedrijf als de koffer dicht is? In de beschrijving staat dat er warme lucht afgevoerd wordt, dus moet er wel een opening in de kofferwand zitten denk ik.

ik heb hem altijd in mijn VW transporter gebruikt en dat werkte ook bij grote warmte heel goed, eerlijk gezegd gebruik ik hem al een paar jaar niet meer. En in een koffer ..... tja, ventilatie is wel nodig denk ik. Kom hem eens ophalen en experimenteer eens wat zou ik zeggen.

Big....is history ..... 640 ook, 690EnduroR ook, nu een Yamaha T7 en een CRF450 2006 en een CRF 450 Rally 2007

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: koelbox in je koffer?
« Reactie #21 Gepost op: 24-06-2007, 13:46 »
Er zijn natuurlijk kant en klare koelboxjes te koop, maar volgens mij moet je altijd ergens warmte afvoeren. Dus dat betekend gaten in de koffer. Zit eraan te denken een koelelement in de onderste helft van de koelbox in te bouwen en die te isoleren. Dan moeten er alleen koelgaten in de wand geboord worden.

De aspirientjes tegen de hoofdpijn van het bier moeten koel blijven..

Je hoeft juist geen gaten te boren: Je gebruikt de alu buitenkant van de koffer als koelvlak, dat geleid heel goed warmte en heeft een groot oppervlak.

Neem een Peltier element (koelt op electra), plak/schroef de ene kant (de warme kant) tegen de koffer(deksel), de anderkant naar binnen. Binnen moet je dan een klein compartimentje maken van bijv piepschuim of pur. Daar komt dan de koude kant van de koeler op uit. Misschien moet er iets van een regelaar op, maar misschien gaat het ook wel zonder. 
Peltier koelt maximaal iets van 40 graden verschil tussen de warme ne koude zijde (dus koelboxje = 0 graden als de koffer buitenkant 40 is)

Hoe kom je er aan? -> zo'n klein boxje kopen en slopen OF losse onderdelen bij Conrad bestellen.

Offline member

  • Aut viam inveniam, aut faciam
  • *****
  • Berichten: 1314
Re: koelbox in je koffer?
« Reactie #22 Gepost op: 24-06-2007, 13:54 »
ze hadden laatst van die koelboxjes bij de aldi, met een peltier element

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: koelbox in je koffer?
« Reactie #23 Gepost op: 24-06-2007, 15:08 »
Psies.. kopen en slopen :) beetje klooien met piep en pur en kit... e voila!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: koelbox in je koffer?
« Reactie #24 Gepost op: 24-06-2007, 15:19 »
Een Peltier-element (ook wel TEC genoemd, Thermo-Electric Cooler) van Kryotherm oid is al vaak stukken beter dan wat er in die elcheapo koelkastjes zit. Bespaar jezelf veel ellende, en koop de dichtgekitte (potted) variant.

Peltier-elementen werken in deze applicatie het beste op 70-80% van hun maximale spanning/stroom. Tussen de 70 en 100% koelen ze weliswaar nog ietsjes beter, maar produceren ze ook zoveel extra hitte dat het extra koeleffect teniet word gedaan. Elementen circa 80W zijn te krijgen met een maximumspanning van 15V, en werken dus prima direct op accuspanning.

Vergis je trouwens niet in de hoeveelheid warmte die zo'n ding produceert. Da's aanzienlijk. Mijn 172W TEC gooide er maximaal iets van 500W aan warmte uit, en dat op een oppervlak van 40x40mm. Zie dat maar eens koel te houden.

Het beste monteer je ze dus niet direct tegen de alu kofferdeksel, maar met een hittespreider. Een strip koper werkt, een heatpipe of vloeistofkoeling is nog beter.

Om de warmte aan de koude kant te verspreiden zou je een processorkoelertje kunnen gebruiken. Mooi compact, en het ventilatortje houd de lucht in beweging zodat het wat effectiever koelt. Eerder koud bier dus.

Hier kun je zien hoe ik mijn Peltier-element verwerkte. Weliswaar niet voor een motorkoelkast, maar het idee blijft hetzelfde.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: koelbox in je koffer?
« Reactie #25 Gepost op: 24-06-2007, 18:38 »
jep.. en hij doet het goed zo te zien.

Maar Arjan wil alleen een paar kleine medicijntjes koel (10 C?) houden.. dus heeft ie aan boxje van 5x5cm misschien al wel genoeg... en dan is een 30W elementje al meer dan zat schat ik zo (gewoon lekker schuim eromheen)

condens zal misschien een beetje lastig kunnen zijn

Offline member

  • *****
  • Berichten: 751
Re: koelbox in je koffer?
« Reactie #26 Gepost op: 24-06-2007, 20:55 »
De bush-oplossing = je spullen vervoeren in een natte sok (wel ff een plastic zakje om je spullen als ze niet nat mogen worden) en die buiten je koffers aan je brommert binden. Door de rijwind blijft dat wat erin zit lekker koel. Af en toe de sok weer nat maken, en gaan...

Werkt ook goed als niet rijdt en er is ietjes wind: sok met touwtje in een boom hangen... Uitvoerig getest met bier  :D   

Niet met bier maar met melk, kon ik melk van anderhalve liter meenemen op de motor. Ik proefde het voordat ik het kocht of het wel lekker was en dat was het. Echt super lekkere melk (is melk niet altijd lekker? nee kamelen melk is heel vies!) van de koe en ik kon alleen maar anderhalve liter kopen dus ik kocht dat. Sok om de fles nat maken en aan de motor gemaakt. Na een kilometer of 20 over piste even gestopt in de sidderende hitte en lekker van de nog koude melk gedronken. Ik dacht mezelf te verwennen met een broodje pindakaas en melk erbij voor lunch. Dat was inmiddels iets van 50 km. piste verder en dacht hmmm. Was de melk totaal ontleed alleen maar vocht met brokken door het schudden, viel dat even tegen. Maar de fles was wel koel gebleven.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: koelbox in je koffer?
« Reactie #27 Gepost op: 24-06-2007, 21:05 »
jep.. en hij doet het goed zo te zien.

Deed. Na dit ben ik doorgegaan tot ik op de -110C zat, en toen was ik het beu :)

Citaat
Maar Arjan wil alleen een paar kleine medicijntjes koel (10 C?) houden.. dus heeft ie aan boxje van 5x5cm misschien al wel genoeg... en dan is een 30W elementje al meer dan zat schat ik zo (gewoon lekker schuim eromheen)

Piepschuim is wonderspul. Isoleert buitengewoon fantastisch, kost geen drol, en is eenvoudig te bewerken met een warm mesje. Daar kan geen Armaflex of purschuim tegenop.

Maar ook een 30W elementje produceert al gauw 100-120W aan warmte. Als je dat zo op het aluminium plakt dan krijg je nog een warme plek op je koffer en lauwe medicijnen. Puur alu geleid best behoorlijk warmte, de legeringen die geschikte zijn voor constructiewerk toch stukken minder.

Citaat
condens zal misschien een beetje lastig kunnen zijn

Valt wel mee. Gewoon luchtdicht maken met wat tochtstrip oid.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1745
Re: koelbox in je koffer?
« Reactie #28 Gepost op: 24-06-2007, 23:00 »
jep.. en hij doet het goed zo te zien.

Maar Arjan wil alleen een paar kleine medicijntjes koel (10 C?) houden.. dus heeft ie aan boxje van 5x5cm misschien al wel genoeg... en dan is een 30W elementje al meer dan zat schat ik zo (gewoon lekker schuim eromheen)

condens zal misschien een beetje lastig kunnen zijn

Inderdaad Gerben, Maar het is nog aardig wat, insuline om precies te zijn. Het is ook wel handig als dat een beetje beschermd zit tegen valpartijen en zo.  Dus in de koffer heeft voorkeur. Tot 25 graden is het een maand houdbaar, maar we gaan 5 weken naar Turkije in September, dus dat kan nog wel aardig warm zijn. Dus het kan misschien wel zonder koeling, maar ja voor de gemoedsrust is het beter koel te houden. Dat de boter en vleeswaren ook koel gehouden kunnen worden is alleen maar bijkomend voordeel. Tot 15 graden zou mooi zijn, dan voldoet het al. Maar het mag ook niet bevriezen. Denk echter dat tegen die tijd de accu van de KTM wel leeg is... Die oplossing met een TEC is heel mooi, want dat vereist de minste ombouw van de koffer. De onderste helft van de koffer inpakken met piepschuim en dan een houten dekseltje met piepschuim bekleed erin of zo. Ga ik zeker uitproberen. Goeie tips jongens! Handig, wat van die wetenschappers en techneuten op het forum.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: koelbox in je koffer?
« Reactie #29 Gepost op: 25-06-2007, 10:56 »
Bij het kruidvat stond weer zo'n koelbox voor nog geen 40 euro met alles wat je nodig hebt in het deksel.

Volgens mij heb je de ventilator aan de warme kant niet nodig, als je niet rijdt staat het ding toch niet aan (als ik het stroomverbruik zo hoor). Als je wel rijdt kun je rijwind gebruiken.