Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: mijn 950 kotst water uit ...  (gelezen 1522 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2610
mijn 950 kotst water uit ...
« Gepost op: 25-05-2020, 22:05 »
Heb een probleem met mijn KTM 950 adventure...
Motor heb ik tijd geleden (paar 100 km hooguit) onder handen genomen, o.a. thermostaat vervangen en de sensor van de ventilator. En netjes opnieuw gevuld met koelwater.


Wanneer ik ga rijden (110-115 km/u op de snelweg) gooit de motor er ineens (na km of 20)een flinke slok koelwater uit via de overloop (schoenen en broek zeike nat, vies spul die vloeistof). Blijkbaar loopt de druk te hoog op en wordt er veel uitgegooid in 1x (veel meer dan er in dat overlooptankje past).
Bij aankomst kap eraf en water bijgevuld, ongeveer halve liter. Borrelt nog flink wat lucht op (motor beetje schudden, in slangen knijpen, ik was niet thuis dus had geen gereedschap bij me).
In Limburg rondje getoerd, precies het zelfde. En gisteren terug naar huis weer, ook na k of 20-30. Temperatuur al die tijd goed in de gaten gehouden, bleef netjes constant 4 streepjes en ineens water eruit. Daarna nog 50 km rijden, bleef op en neer gaan tussen 4 en 5 streepjes (logisch met wat minder water).


De hamvraag: wat verklaart dit? Kwestie van slechte ontluchting bij vullen met koelvloeistof of is er meer aan de hand? En tips hoe die koelvloestof bij te vullen als het systeem leeg is? Dat is best een lastig iets bij een 950 blok. Alle tips en meningen welkom! (ik zet het ook even op het lc8 forum)


gr Jos

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: mijn 950 kotst water uit ...
« Reactie #1 Gepost op: 25-05-2020, 22:40 »

- Slechte koel-vloeistof circulatie
of (Lijkt me onwaarschijnlijk)
- Lekke koppakking.


Vullen, beetje in de slangen knijpen om zoveel mogelijk "borrels" naar boven te laten komen.
Warm draaien, thermostaat goed open, evt. bijvullen.
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: mijn 950 kotst water uit ...
« Reactie #2 Gepost op: 25-05-2020, 23:27 »
Is je impeller nog heel. Heb ik bij mijn LC4 een keer gehad, de schoepjes afgebroken door plastic-moeheid.

Functioneert je radiatordop nog goed. Die moet de overdruk afvoeren.

Hoe ziet je olie er uit. Geen cappucino hopelijk?


Ventilator en sensor hebben niks te doen als je rijwind pakt, dus die zijn het niet. Thermostaat kan je er uit slopen om die uit te sluiten.
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2610
Re: mijn 950 kotst water uit ...
« Reactie #3 Gepost op: 25-05-2020, 23:40 »
Impeller zou ik moeten checken, net als de olie (om lekke koppakking zoals Struis aangaf uit te sluiten).


Radiator-dop doet het juist wel (die springt open waardoor het water eruit gegooid wordt via de overlooptank). Thermostaat is net nieuw, dat lijkt me heel onwaarschijnlijk ...

Offline member

  • Kleiambassadeur
  • *****
  • Berichten: 2922
Re: mijn 950 kotst water uit ...
« Reactie #4 Gepost op: 25-05-2020, 23:52 »
Lijkt een kapotte koppakking.. ::)
Verzonden vanaf mijn windows 98 pc met 56k modem.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: mijn 950 kotst water uit ...
« Reactie #5 Gepost op: 26-05-2020, 00:12 »
Impeller zou ik moeten checken, net als de olie (om lekke koppakking zoals Struis aangaf uit te sluiten).


Radiator-dop doet het juist wel (die springt open waardoor het water eruit gegooid wordt via de overlooptank). Thermostaat is net nieuw, dat lijkt me heel onwaarschijnlijk ...

Het zal de eerste thermostaat niet zijn die ik "nieuw uit de doos" niet goed zie functioneren………...
Als er geen of onvoldoende circulatie is, staat de vloeistof stil, en gaat koken op de warmste plekken "in" het blok.
Door deze "ontploffing" van de vloeistof, krijg je een "druk-piek" in het systeem, die via de dop of tankje verdwijnt.
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4351
Re: mijn 950 kotst water uit ...
« Reactie #6 Gepost op: 26-05-2020, 07:28 »
Ontluchten moet met voorwiel 0.5m de lucht in he.


Ik heb een blok met lekke koppakking, daar zag je idd gas belletjes in het reservoir, maar ook de temp. steeg veel hoger dan je zou verwachten (6-7 streepjes bij rustig rijden). Ik weet dus niet zeker of het wel jouw kopakking is. Eerst de rest maar uitsluiten.
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • Twin
  • *****
  • Berichten: 2155
Re: mijn 950 kotst water uit ...
« Reactie #7 Gepost op: 26-05-2020, 08:33 »
Wat was de reden dat je de thermostaat en sensor wilde vervangen?
Avonturier!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2610
Re: mijn 950 kotst water uit ...
« Reactie #8 Gepost op: 26-05-2020, 10:30 »
had vaker problemen met te hoge temperatuur, dus bij gebrek aan vertrouwen van goed functioneren van die 2. heb groot onderhoud gedaan (olie, kleppen, alles aangepakt wat ik niet vertrouwde). Dus preventief zeg maar.
Koppakkingen ook vervangen, dus onwaarschijnlijk dat die lek zijn (tenzij ik een montage fout gemaakt heb natuurlijk).

Post Merge: 26-05-2020, 10:33

Ontluchten moet met voorwiel 0.5m de lucht in he.


Ik heb een blok met lekke koppakking, daar zag je idd gas belletjes in het reservoir, maar ook de temp. steeg veel hoger dan je zou verwachten (6-7 streepjes bij rustig rijden). Ik weet dus niet zeker of het wel jouw kopakking is. Eerst de rest maar uitsluiten.
Die 0.5 m niet gedaan (belachelijke procedure ook eigenlijk  ::) ), dus fatsoenlijk ontluchten is een eerste stap. Dan wel daarna warm draaien (dus thermostaat zeker open) met wiel omhoog en bijvullen? Zal de buurt leuk vinden....


Maar wat ik toch vreemd vind: ik reed half uur, rustig, temp bleef normaal en ineens gaat water eruit, T liep dus niet op eerst

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1570
Re: mijn 950 kotst water uit ...
« Reactie #9 Gepost op: 26-05-2020, 11:21 »
Misschien is het half uur rustig rjden het probleem. issie niet voor gemaakt. ;-)


Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345
Re: mijn 950 kotst water uit ...
« Reactie #10 Gepost op: 26-05-2020, 16:01 »
Je motor heeft een thermostaat die bedoeld is om je blok sneller op bedrijfstemperatuur te krijgen. Blijkbaar is dat zo na 20 minuutjes. Dan gaat de thermostaat open en floep, tweede circuit doet mee en ineens spuit alles er uit!
Meten is weten, check eens met een andere dop en laat stationair draaien? Hoeveel L hoort er in en hoeveel L ging er in? Ging er veel te weinig in, dan is het probleem wellicht dus toch lucht?

Verstuurd vanaf mijn CLT-L29 met Tapatalk


Offline member

  • *****
  • Berichten: 418
Re: mijn 950 kotst water uit ...
« Reactie #11 Gepost op: 27-05-2020, 08:54 »
De thermostaat van een KTM 950 of 990 staat gegarandeerd binnen de 5 minuten wel open. De blokken produceren dermate veel warmte dat die 75 graden van de thermostaat heel snel bereikt wordt.
KTM 990 Adventure R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: mijn 950 kotst water uit ...
« Reactie #12 Gepost op: 27-05-2020, 09:30 »
Dus er blijft maar één ding over; de pomp laat het water niet goed/voldoende circuleren.
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2610
Re: mijn 950 kotst water uit ...
« Reactie #13 Gepost op: 27-05-2020, 13:44 »
Dank voor jullie tips. Mijn plan van aanpak:
- olie gechecked, ziet er goed uit (als ik mijn cappuccino zo waterig krijg zou ik 'm weigeren  8) )
- Ik koop (preventief) nieuwe radiator dop en vervanging van de waterpomp onderdelen (heb ik ze in iedergeval al op voorraad liggen)
- daarna water eruit, waterppomp checken en eventueel vervangen, radiatordop vervangen (die laatste kost niets bijna)
- sync meteen de carbs (heeft er niets mee te maken, maar als ik dan toch bezig ben)
- water vullen en dan wel met voorwiel van de grond


En dan testen of het goed is natuurlijk :-)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4351
Re: mijn 950 kotst water uit ...
« Reactie #14 Gepost op: 27-05-2020, 13:58 »
Ik let altijd op hoeveel water er in gaat, volgens mij iets van 2.1L. Veel knijpen in die grote slang links van je blok en voorwiel idd omhoog zonder lopende motor. Houde je motor ook wat naar links met dop los om laatste lucht eruit te krijgen. Daarna pas motor opwarmen en reservoir goed in de gaten houden dat ie hier bij afkoelen geen lucht aanzuigt.
None of us is as strong as all of us.