Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: dikke binnenbanden plakken WEL/NIET?  (gelezen 1875 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
dikke binnenbanden plakken WEL/NIET?
« Gepost op: 29-12-2019, 15:24 »
Reed vaak met bib mousse op vakantie.
Daar wil ik mee stoppen.
Heb er nu dikke binnenbanden in van Michelin iets van 4mm dik ofzo.
Lees  vaak dat die dingen niet te plakken zijn??


Wie heeft hier ervaring mee.
Wil er morgen wel 1tje lek prikken om te testen maar misschien kan iemand het technisch uitleggen.


lijkt me toch niet dat het rubber anders is of je band nu 1 mm of 4mm dik is?
Heb zelf een 19 inch als voorraad om te wisselen onderweg.


aju propje

Offline member

  • *****
  • Berichten: 444
Re: dikke binnenbanden plakken WEL/NIET?
« Reactie #1 Gepost op: 29-12-2019, 16:27 »
geen probleem om te plakken, vroeger reed ik ook met 4mm maar dat is overkill goed voor de crossers??
Na een lekke achterband richting Marokko kwam ik bij een Spaanse offroaddealer terecht die heel veel in het binnenland en Marokko vertoefde en die raadde me 2.5 mm aan die gebruikte hij altijd en nooit geen problemen, hetgeen door een 2.5 gaat gaat meestal ook door een 4mm met als voordeel dat een 2.5 gemakkelijker te vervangen is indien nodig, is een pak soepeler. Eigenlijk nog niet veel bandenproblemen gehad en indien wel wat is een uurtje op een ganse reis?
Je zit ook al met stevigere buitenbanden in vergelijking met de "cross"banden voor hier.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: dikke binnenbanden plakken WEL/NIET?
« Reactie #2 Gepost op: 29-12-2019, 18:02 »
Die dingen zijn net zo goed te plakken als die dunnere banden.

Ze zijn alleen niet erg maat-vast.

En als je er, net als ik de laatste keer, een groot stuk ijzer in rijdt, gaat tie ook lek.
Wat mankeert er aan een Mouse?
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: dikke binnenbanden plakken WEL/NIET?
« Reactie #3 Gepost op: 29-12-2019, 18:20 »
Duur ;D
Je bent zo €240 verder.

Post Merge: 29-12-2019, 18:22
Dikke biba zou schelen met snakbites op keien.
Wat spijker of acacia doorn betreft heb je een punt die gaat gewoon ook door dikke biba.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1020
Re: dikke binnenbanden plakken WEL/NIET?
« Reactie #4 Gepost op: 29-12-2019, 18:35 »
Mag ik hierbij nog wat spijkers op de weg gooien... Nieuw motor spreekwoord :-)

Tubliss... Rij er al 12k mee in de 701 zonder problemen (snelweg en offroad) en nu ook ook de 450..

Husky 701, EXC-f 450 en Vertigo Fajardo 250
www.rollingmavericks.com

Offline member

  • hell yeah!
  • *****
  • Berichten: 4170
Re: dikke binnenbanden plakken WEL/NIET?
« Reactie #5 Gepost op: 29-12-2019, 18:56 »
Mag ik hierbij nog wat spijkers op de weg gooien... Nieuw motor spreekwoord :-)

Tubliss... Rij er al 12k mee in de 701 zonder problemen (snelweg en offroad) en nu ook ook de 450..

is ook minstens €130 per wiel ..

toch?
....espangol es dificil... entonces Lo intento algo....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 444
Re: dikke binnenbanden plakken WEL/NIET?
« Reactie #6 Gepost op: 29-12-2019, 19:23 »
tubliss heb ik ook al naar gekeken, heb er ooit eens geplaatst voor iemand en moest daar enorm veel voor balanceren, ik heb wel al gezien dat ze vernieuwd zijn.
Persoonlijk ga ik niet voor een mousse omdat ik steeds wat wegkilometers doe en heb de banden dan graag wat harder heb, rij eigenlijk nooit niet met superzachte banden

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: dikke binnenbanden plakken WEL/NIET?
« Reactie #7 Gepost op: 29-12-2019, 20:02 »
Rij persoonlijk liefst met zachte banden 0.8 bar of nog minder.
Op de weg merk ik daar weinig van de motor stuurt beetje zwabberig.
Vindt juist harde banden erg vervelend op terrein als je iets gas geeft spint de boel achter en je glijd alle kanten op als je moet afremmen.


ga deze week toch eens kijken wat ik heb liggen aan binnenbanden en dan toch maar eens een dikke proberen te plakken hoef er ook geen gat in te prikken kan gewoon kijken of 3x solutie smeren een goede plakkracht heeft met een goede plakker van Tip Top.
wordt vervolgt


Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: dikke binnenbanden plakken WEL/NIET?
« Reactie #8 Gepost op: 29-12-2019, 20:27 »
Kan je gewoon plakken hoor, heb ik al een paar keer geprobeerd voor je, wel goed schuren, solutie [ lijm] goed uitsmeren en helemaal laten drogen voor je de plakker er op doet.En gooi talkpoeder over je binnenband en in de buitenband, gaat monteren makkelijker, steekt ze minder snel lek en er is minder wrijving tussen de banden en dus ook minder warmte en schuren.
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: dikke binnenbanden plakken WEL/NIET?
« Reactie #9 Gepost op: 29-12-2019, 21:02 »
3 x solutie smeren?
Solutie is een vulkaniseer middel, geen lijm.

Goed opruwen met Schuurpapier of Buffer, solutie erop, goed laten drogen, plakker erop, goed aandrukken.
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: dikke binnenbanden plakken WEL/NIET?
« Reactie #10 Gepost op: 29-12-2019, 21:05 »
3 x solutie smeren?
Solutie is een vulkaniseer middel, geen lijm.

Goed opruwen met Schuurpapier of Buffer, solutie erop, goed laten drogen, plakker erop, goed aandrukken.


ik smeer meestal 2x en zeker goed laten drogen.
waar weinig goed is kan veel geen kwaad vertelde me werkmaat altijd :D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1020
Re: dikke binnenbanden plakken WEL/NIET?
« Reactie #11 Gepost op: 30-12-2019, 08:33 »
is ook minstens €130 per wiel ..

toch?

Tientje minder oftewel 120 euro. Duur maar wel heel fijn. Op asfalt gewoon normale druk en maar wanneer nodig zelfs zo laag als 0,4 bar. En natuurlijk bij een lek slechts een prop erin.

Nadeel is natuurlijk wel dat het bij een scheur wel afgelopen is. Alhoewel menig Tubliss rijder vele kilometers terug naar hun auto op een lekke band reed. Tubliss beschermt je velg zelfs bij een lekke band.

Je kunt uiteraard ook de Tubliss bladder (hoge druk binnenbandje) lek prikken hoewel dat zelden blijkt te gebeuren want daar zit nog een dikke moeilijk te penetreren bescherming om heen. Dan ben je uitgeschakeld tenzij je extra bladders bij je hebt. Dat heb ik meestal. Twee nemen een stuk minder ruimte in dan 1 dunne, normale binnenband.


Er zijn ook mensen met slechte ervaringen. Meestal is dat omdat ze het systeem niet exact monteren zoals Tubliss voorschrijft. Daar is het wel gevoelig voor.

Post Merge: 30-12-2019, 08:36
tubliss heb ik ook al naar gekeken, heb er ooit eens geplaatst voor iemand en moest daar enorm veel voor balanceren, ik heb wel al gezien dat ze vernieuwd zijn.
Persoonlijk ga ik niet voor een mousse omdat ik steeds wat wegkilometers doe en heb de banden dan graag wat harder heb, rij eigenlijk nooit niet met superzachte banden



Inderdaad waar maar in mijn ervaring met binnenbanden en een velg klem is de hoeveelheid balanceergewicht nagenoeg gelijk. Ik heb mijn eigen messing balanceergewichten gedraaid en gefreesd en dat werkt uitstekend.
Husky 701, EXC-f 450 en Vertigo Fajardo 250
www.rollingmavericks.com

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4351
Re: dikke binnenbanden plakken WEL/NIET?
« Reactie #12 Gepost op: 30-12-2019, 11:33 »
Ik heb ook tubliss gehad op m'n 690. In NL erg leuk, veel grip, maar ook een keer alles lek door lange spijker. In Marokko hopeloos. Op snelle piste met stenen verlies je snel lucht wsl door haarscheurtjes in buitenband die er niet voor is gemaakt. Ik was niet de enige met die problemen. Op hele technische stukken, trial achtig, geweldig.
Voordeel van 4mm bibas is ook klein, ik heb 3000km met 2.5mm gereden naar Dakar zonder problemen, af en toe zelfs de velg gevoeld.
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1020
Re: dikke binnenbanden plakken WEL/NIET?
« Reactie #13 Gepost op: 30-12-2019, 12:28 »
Ik heb ook tubliss gehad op m'n 690. In NL erg leuk, veel grip, maar ook een keer alles lek door lange spijker. In Marokko hopeloos. Op snelle piste met stenen verlies je snel lucht wsl door haarscheurtjes in buitenband die er niet voor is gemaakt. Ik was niet de enige met die problemen. Op hele technische stukken, trial achtig, geweldig.
Voordeel van 4mm bibas is ook klein, ik heb 3000km met 2.5mm gereden naar Dakar zonder problemen, af en toe zelfs de velg gevoeld.


Goeie tip. Ik heb wel heel veel op stenen gereden maar niet op snelle pistes met stenen. Ik zal het in mijn achterhoofd houden als ik naar dergelijk terrein afreis.

Maar als het om haarscheurtjes gaat zou dat toch met tire sealant zoals Stans geen problemen moeten opleveren. Dat spul dicht gewoon spijkergaten?
Husky 701, EXC-f 450 en Vertigo Fajardo 250
www.rollingmavericks.com

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1532
Re: dikke binnenbanden plakken WEL/NIET?
« Reactie #14 Gepost op: 30-12-2019, 17:49 »
Ik heb ook tubliss gehad op m'n 690. In NL erg leuk, veel grip, maar ook een keer alles lek door lange spijker. In Marokko hopeloos. Op snelle piste met stenen verlies je snel lucht wsl door haarscheurtjes in buitenband die er niet voor is gemaakt. Ik was niet de enige met die problemen. Op hele technische stukken, trial achtig, geweldig.
Voordeel van 4mm bibas is ook klein, ik heb 3000km met 2.5mm gereden naar Dakar zonder problemen, af en toe zelfs de velg gevoeld.

Ik had in m'n HP2 altijd bib's, met de D908's. Die bib'as zaten er zomaar 3000 km in. Vervangen dacht ik en ze kwamen er ongeschonden uit. Als er maar genoeg van dat vet in zit. Ik weet nog dat ik er op 1 dag 3 bouten en schroeven uit trok, Ik kon gewoon doorrijden, anderen stonden maar te plakken :) :)
2021 690 Enduro R  -  Gamo Grizzly 1250 Whisper IGT 5.5