Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Accu: Yuasa vs Kyoto  (gelezen 3295 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 718
Accu: Yuasa vs Kyoto
« Gepost op: 30-12-2010, 09:04 »
Mijn fietsje is aan een nieuwe accu toe, weet iemand het verschil tussen een Yuasa en een Kyoto accu? De Yuasa is duurder maar maakt dat dan ook enig verschil?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Accu: Yuasa vs Kyoto
« Reactie #1 Gepost op: 30-12-2010, 10:18 »
Hoe gebruik je 'm? Dagelijks rijden, of een keer een ritje en dan weer een maand aan de druppellader?

Als je vrijwel dagelijks rijd en je brommer niet regelmatig horizontaal parkeert ben je zelfs met zo'n Louis.de Saito accuutje prima uit. Rij je sporadisch of gooi je de brommer wel plat, dan zijn de AGM-types zoals de Hawker Odyssey serie of een vergelijkbare Yuasa of Varta wel fijn; die houden toch wat beter lading vast, gaan niet zo snel stuk van niksdoen, en kunnen geen zuur lekken.

Gelaccu's heb ik het persoonlijk niet op. Sommigen halen er een normale levensduur uit, maar heel wat BMW-rijders mogen de accu na een jaar, 2 jaar vervangen. Verder hebben ze de neiging om van de ene op de andere dag opeens compleet dood te zijn.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 718
Re: Accu: Yuasa vs Kyoto
« Reactie #2 Gepost op: 30-12-2010, 10:24 »
hier en daar een ritje met druppel lader (op huiskamer temp.) ertussenin, brommer ligt wel eens onvrijwillig plat... De vorige (origineel, moet merk nog checken) heeft het heeeel lang uitgehouden maar wordt nu met de kou wel minder.
Die merken die jij noemt ken ik trouwens niet, Varta wel natuurlijk.

De Kyoto kost plm 36 euro en de Yuasa 55 dus ik vroeg me af wat het verschil was.
Nog iemand een goede leverancier, ik kijk nu op GoParts

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Accu: Yuasa vs Kyoto
« Reactie #3 Gepost op: 30-12-2010, 11:28 »
Ah, KTM EXC, geen rustig woonwerkbrommertje dus.

Die Yuasa lijkt van het AGM (Absorbed Glass Mat) type te zijn, van die Kyoto weet ik het niet. Ik zou persoonlijk voor de Yuasa gaan.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: Accu: Yuasa vs Kyoto
« Reactie #4 Gepost op: 30-12-2010, 12:26 »
en die kun je dan weer mooi halen/bestellen bij Erik van mototravel.nl, die ook hier op het forum bannert !

Offline member

  • Twin
  • *****
  • Berichten: 2155
Re: Accu: Yuasa vs Kyoto
« Reactie #5 Gepost op: 30-12-2010, 20:56 »
Yuasa is Japans en zit bijna standaard in alle Japanse motoren. Goed merk, niks op af te dingen. Accu-levensduur hangt af van vele factoren en het is niet eenvoudig aan alle te voldoen. , M.a.w. ook Yuasa's gaan soms te vroeg kapot.

Kyoto heb ik nog niet van gehoord, maar doorgaans stijgt bij accu's de prijs samen met de kwaliteit.

Grtz, brom
Avonturier!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Accu: Yuasa vs Kyoto
« Reactie #6 Gepost op: 31-12-2010, 14:21 »
ik heb bij het overlijden van het oude YTX accutje van de 525 destijds een goedkope Suntech (of zoiets) glasmat (AGM) accu gekocht via e-bay, destijds voor 34 euro thuisgestuurd!  En dat accutje doet het nog steeds heeel erg goed, ook al staat ie meestal stil!
Let wel: AGM accu's gaan echt dood als je ze diep-ontlaad: Dus gooi er eens in de maand een druppelladertje aan om ze weer effe op spaning te brengen.

Je herkent de glasmataccu's (YTZ types) aan het feit dat ze 7Ah zijn ipv 5Ah voor dezelfde maten. EN je hebt echt meer startstroom.

Hoewel veel accutjes als GEL accu aangeduid worden zijn dit meestal geen GEL accus maar AGM accu's: Echte Gel-accu's hebben een heel lage startstoom en zijn bedoeld als backup accu's en voor zonnecellen e.d.: (lage zelfontlading, hoge capaciteit, continubedrijf)


Offline member

  • Aut viam inveniam, aut faciam
  • *****
  • Berichten: 1314
Re: Accu: Yuasa vs Kyoto
« Reactie #7 Gepost op: 31-12-2010, 15:30 »
al eens gekeken naar lithium?
super-b ed?
schijnen een lange ontladingstijd te hebben

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Accu: Yuasa vs Kyoto
« Reactie #8 Gepost op: 31-12-2010, 15:39 »
Ja, Lithum is mooi, licht, goeie startstroom en hele lage zelfontlading (geen)... maar: De meeste ontlading is toch vaak gewoon een lekstroompje in de motor (dashbordje/ecu/klok etc die toch iets gebruiken).. dus 6 maanden stil laten staan is geen optie. EN... een lithium is echt stuk als je hem 1x diep ontlaadt.

prijs is mij helaas nog steeds te hoog in verhouding tot een AGM accutje van 40 euro.

Offline member

  • Twin
  • *****
  • Berichten: 2155
Re: Accu: Yuasa vs Kyoto
« Reactie #9 Gepost op: 31-12-2010, 17:59 »
ik heb bij het overlijden van het oude YTX accutje van de 525 destijds een goedkope Suntech (of zoiets) glasmat (AGM) accu gekocht via e-bay, destijds voor 34 euro thuisgestuurd!  En dat accutje doet het nog steeds heeel erg goed, ook al staat ie meestal stil!

Wellicht ligt het meer aan het AGM dan aan Suntech? Weet niet, in mijn Dominator zat ook een Suntech en dat ding heeft het ook idioot lang gedaan in allerlei denkbare omstandigheden. Stond ook wel eens gewoon een maand stil en hop, lopen!

Misschien een mooi alternatief? (Yuasa betaal je ook de merknaam, hè)

Avonturier!