Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: vreemd gedrag teller KTM EXC 525  (gelezen 4585 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2610
vreemd gedrag teller KTM EXC 525
« Gepost op: 03-06-2015, 00:22 »
Ik heb een probleem met de teller van mijn 525 EXC. Ik heb de hele motor uit elkaar gehaald en weer gedemonteerd (frame gelakt). Na in elkaar zetten:
- bij draaien aan voorwiel springt de teller meteen aan (normaal dus)
- vervolgens doet die vrijwel niets (meet geen snelheid of nauwelijks, bij een rit van 50 km 400m geteld)
- kabel van sensor gecheckt: geeft altijd spanning => ok dus
- kabel gemeten die van de teller zelf komt: is ok
Er zitten 3 connectoren aan die teller:
- 1 voor de 3 knops bediening, die doet het
- 1 voor voeding, die doet het
- 1 van de sensor, die doet het ook (zie hierboven).


Zie ik iets over het hoofd? Lijkt een kabelbreuk, maar het vreemde is dat de teller bij de minste draaing van het wiel altijd aanspringt, maar vervolgens niets wil tellen...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: vreemd gedrag teller KTM EXC 525
« Reactie #1 Gepost op: 03-06-2015, 07:08 »

Heb een poos gesukkeld met een brakke stekkerverbinding onderaan bij de sensor, gaf dezelfde storing. uiteindelijk de boel gesoldeerd ipv. een stekkertje.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4361
Re: vreemd gedrag teller KTM EXC 525
« Reactie #2 Gepost op: 03-06-2015, 07:36 »
Ik heb een ICO kabel gehad met een breuk, die ging steeds minder aangeven, dus steeds vaker onderbreking in de breuk.


Doet ie het op de bok wel goed, door inveren bv kan de verbinding verbreken.
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2610
Re: vreemd gedrag teller KTM EXC 525
« Reactie #3 Gepost op: 03-06-2015, 08:49 »
Het rare is,dat wanneer de motor op de bok staat, de teller bij iedere draaing wel meteen aanspringt, maar vervolgens niet gaat werken. Ook niet een heel klein beetje. Maar wel iedere keer aanspringen ...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2261
Re: vreemd gedrag teller KTM EXC 525
« Reactie #4 Gepost op: 03-06-2015, 09:34 »
Er zit een batterij in de teller,
daarom springt het aan als je met je wiel draait,
terwijl je motor niet loopt.
De bedoeling is dat er geteld gaat worden als je met je motor aan het rijden bent.
Is trouwens een uitvoerig hoofdstuk in de manual.
Eindh. Tilb. dBosch, Pireneos, Cantabria, Albarracin, Boade Senez.

Offline member

  • hell yeah!
  • *****
  • Berichten: 4170
Re: vreemd gedrag teller KTM EXC 525
« Reactie #5 Gepost op: 03-06-2015, 09:37 »
begeltje niet verschoven/ verbogen waar de sensor aan zit.?
....espangol es dificil... entonces Lo intento algo....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2610
Re: vreemd gedrag teller KTM EXC 525
« Reactie #6 Gepost op: 03-06-2015, 09:49 »
Er zit een batterij in de teller,
daarom springt het aan als je met je wiel draait,
terwijl je motor niet loopt.
De bedoeling is dat er geteld gaat worden als je met je motor aan het rijden bent.
Is trouwens een uitvoerig hoofdstuk in de manual.
batterij is alleen om de informatie op te slaan wanneer de teller uit staan. Aan gaan doet de teller op een extern signaal, namelijk het draaien van het wiel (dat is nu juist het punt: dat signaal werkt dus wel).


Welke manual bedoel je? Er staat wel inderdaad uitgebreid uitgelegd hoe de knoppen etc werken, maar toch niet wat te doen als de teller niet werkt?

Post Merge: 03-06-2015, 09:49

begeltje niet verschoven/ verbogen waar de sensor aan zit.?
lijkt gewoon goed te zitten (is geen beugel, sensor is een soort bout, zit gewoongedraaid in de remklauw)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2261
Re: vreemd gedrag teller KTM EXC 525
« Reactie #7 Gepost op: 03-06-2015, 09:52 »
Op de batterij dus.
Mijn EXC2t heeft geen eens een accu
als ik hem van de bok pak en buiten zet
wordt het klokkenhuis actief
kloklamp aan en display.

Eindh. Tilb. dBosch, Pireneos, Cantabria, Albarracin, Boade Senez.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: vreemd gedrag teller KTM EXC 525
« Reactie #8 Gepost op: 03-06-2015, 11:17 »
Zit er een stekkertje bij de remklauw? Zo ja: controleer op vocht. Ik had storing zodra de brommer water zag.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: vreemd gedrag teller KTM EXC 525
« Reactie #9 Gepost op: 03-06-2015, 20:27 »
Waarschijnlijk ziet de teller wel een puls, maar de vorm van de puls is niet goed. (puls-pause verhouding)
Sensortje is verder of dichterbij de bouten monteren (hij telt toch het aantal bouten dat voorbij komt)
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2610
Re: vreemd gedrag teller KTM EXC 525
« Reactie #10 Gepost op: 04-06-2015, 00:33 »
da's een goeie, kan ik eens mee experimenteren (of opzoeken wat die afstand zou moeten zijn). De KTM dealer had een andere gedachte, die zegt dat een puls een puls is en dat waarschijnlijk de teller kapot is (niet om te verkopen, ze vonden een 2e handse ook een goed plan).

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1389
Re: vreemd gedrag teller KTM EXC 525
« Reactie #11 Gepost op: 04-06-2015, 08:16 »
Een puls is inderdaad een puls.... maar niet elke puls is hetzelfde en voldoende om geïnterpreteerd te worden.


Ik vermoed dat hij het signaal wel oppikt als het wiel langzaam draait, maar dat de pulsen te kort of te zacht worden als het sneller gaat. Het is natuurlijk al een klein wonder dat je een puls krijgt als een boutje langs een sensor komt.


Volgens mij moet je met (al genoemde) controleren van de draad en connectoren en het spelen met de afstand er wel uitkomen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 718
Re: vreemd gedrag teller KTM EXC 525
« Reactie #12 Gepost op: 04-06-2015, 08:47 »
Waarschijnlijk ziet de teller wel een puls, maar de vorm van de puls is niet goed. (puls-pause verhouding)
Sensortje is verder of dichterbij de bouten monteren (hij telt toch het aantal bouten dat voorbij komt)


Geen puls... de sensor is gewoon een magnetische schakelaar (een zogenaamd reed contact) welke wordt geactiveerd door een magneetje die in de schijf is gemonteerd. De aansluiting is dus open of dicht.


Deze sensors gaan nogal eens stuk, je krijgt dan af en toe wel, en af en toe niet werken, dus de teller slaat wel aan, ik heb er altijd meerdere mee op een rally..


De sensors kan je los kopen bij Conrad (stuk goedkoper dan een complete kabel bij KTM..)
https://www.conrad.nl/nl/hamlin-59060-1-t-02-a-reed-schakelaar-met-edelstalen-m8-draad-200-vdc-1-no-500-ma-10-w-506226.html


Overigens zijn de originele tellers van KTM niet erg best, zeker niet als deze uit 2003 en eerder komt. Als die stuk is dan vervangen door een Trailtech, is goedkoper, beter en heeft meer functies.