Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Husqvarna TE610 '98 geen benzine na carb  (gelezen 4276 keer)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 11
Husqvarna TE610 '98 geen benzine na carb
« Gepost op: 19-05-2016, 17:47 »
Momenteel lijkt een deelname aan de ARM AK AR er niet in te zitten omdat mijn motor niet meer werkt. En dit zou ik graag anders zien!

Het betreft een Husqvarna TE610 uit 1998, zonder elektrische start. Voor de winter heb ik er nog mee gereden, en hoewel het niet de makkelijkste starter was, viel het ook wel weer mee. Hij bokte wel een beetje bij constant lage toeren.

Na de winter wilde ik de carb schoonmaken om het bokken op te lossen, maar hij startte uberhaupt al niet meer. We hebben al een hoop geprobeerd uitgesloten, en het probleem lijkt te zijn dat er geen benzine bij de motor komt, na de carb.

Wat hebben we gedaan/getest:
- carb (DellOrto PHM40MS) schoongemaakt (veel gum!), en alle functies getest met lucht. Vlotterbakje vult netjes met benzine, en de overlopen doen het allemaal. De vlotters gaan op en neer. Gashuis reageert goed, en de naald sluit goed af. De sproeiers en naalden (recht en niet gepit) hebben we teruggeplaatst -> zelfde settings als toen hij nog wel liep.
- Benzinekraan schoongemaakt (veel troep), en alle slangetjes vervangen voor doorzichtige om te kijken of er benzine in zit.
- Handmatige kleppenlichter blijft niet hangen, en kleppen staan goed: genoeg compressie.
- Kickstarten met choke geeft een knal terug door de luchtaanvoer, met een beetje rook.
- Kickstarten met ether (startpilot) in de luchtaanvoer maakt geen verschil.
- Bougie vonkt blauw.
- Motor zuigt wel lucht aan.


Er is gewoon nooit benzine te ruiken. De bougie is niet nat, en met ether is er ook geen verschil. Wat zou het kunnen zijn?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 822
Re: Husqvarna TE610 '98 geen benzine na carb
« Reactie #1 Gepost op: 19-05-2016, 19:27 »
Chokekanaal open?
Basisafstelling hetzelfde als voorheen?
Misschien heb je de gasschuif of mengelschroef net iets te ver dicht of open staan.
http://www.ducatimeccanica.com/dellorto_guide/dellorto_3_3.html wat meer info mbt Dell 'Orto
450EXC, KLX250S EFI

Offline member

  • *****
  • Berichten: 535
Re: Husqvarna TE610 '98 geen benzine na carb
« Reactie #2 Gepost op: 19-05-2016, 19:32 »
Als er onvoldoende benzine wordt aangezogen zou dat iets kunnen verklaren. Dan zou ik denken aan klep timing of kleplekkage.
Maar ik heb zelf vorig jaar nog stilgestaan door een oude bougie (was niets aan te zien); nieuwe er in en hij deed het weer.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: Husqvarna TE610 '98 geen benzine na carb
« Reactie #3 Gepost op: 19-05-2016, 19:39 »
Benzine ruik je niet en ook de bougie wordt niet nat als het mengsel goed is.. dus misschien zit het niet in je carb.. en als je vonk goed is blijven er nog maar een paar dingen over, of de kleppentiming is niet goed, een klep blijft open staan of je compressie is niet in orde, compressie is goed volgens jou, hoe heb je dat getest?
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 11
Re: Husqvarna TE610 '98 geen benzine na carb
« Reactie #4 Gepost op: 19-05-2016, 22:35 »
Dank voor de reacties allen,

Benzine ruik je niet en ook de bougie wordt niet nat als het mengsel goed is.. dus misschien zit het niet in je carb.. en als je vonk goed is blijven er nog maar een paar dingen over, of de kleppentiming is niet goed, een klep blijft open staan of je compressie is niet in orde, compressie is goed volgens jou, hoe heb je dat getest?
De benzine zou toch ergens moeten blijven als er geen ontbranding is.
Compressie hebben we nog niet op zichzelf getest, dit zal ik gaan doen.

Chokekanaal open?
Basisafstelling hetzelfde als voorheen?
Misschien heb je de gasschuif of mengelschroef net iets te ver dicht of open staan.
http://www.ducatimeccanica.com/dellorto_guide/dellorto_3_3.html wat meer info mbt Dell 'Orto
Met chokekanaal open bedoel je dat de chokesproeier geactiveerd wordt door de choke-kabel aan te trekken? Of het kanaaltje in het vlotterbakje, want die hebben we met lucht getest, en die is open.

Wat betreft de schroeven, de stationairmengselschroef staat 1 1/8 (we zijn vergeten op te schrijven welke stand hij stond bij het demonteren  ::) , maar dit is een setting die we op internet veel tegenkomen), de stationairschroef stond helemaal ingedraaid toen we hem gingen schoonmaken. Dus daar was al iets fishy aan de hand. Want hij liep nou ook weer niet zo snel stationair vroeger. Maar geen van de instellingen lijkt soelaas te bieden

Die manual heb ik al veel bekeken, maar op mijn carb zit niet zo'n startsysteem.

Als er onvoldoende benzine wordt aangezogen zou dat iets kunnen verklaren. Dan zou ik denken aan klep timing of kleplekkage.
Maar ik heb zelf vorig jaar nog stilgestaan door een oude bougie (was niets aan te zien); nieuwe er in en hij deed het weer.

Een nieuwe bougie heeft niet geholpen. Wel zouden we de weerstand nog kunnen meten. Ook weet ik niet of de CDI wel in orde is.
Timing van de ontsteking bekijken stond al op ons lijstje, maar timing van de kleppen kunnen we dan ook nalopen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: Husqvarna TE610 '98 geen benzine na carb
« Reactie #5 Gepost op: 19-05-2016, 22:52 »
Ideale ontbrandingsmengsel is 14,70 kilo lucht op 1 kilo benzine.. dus als je benzine ruikt na een paar x proberen te starten dan staat de boel wel erg rijk ;)
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: Husqvarna TE610 '98 geen benzine na carb
« Reactie #6 Gepost op: 20-05-2016, 01:26 »

Komt er uberhaupt benzine bij de carburateur aan?


Vlotterbak vol?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 480
Re: Husqvarna TE610 '98 geen benzine na carb
« Reactie #7 Gepost op: 20-05-2016, 07:50 »



Carburateur Ultrasoon laten reinigen?

Offline member

  • DR-Z462SM
  • *****
  • Berichten: 2464
Re: Husqvarna TE610 '98 geen benzine na carb
« Reactie #8 Gepost op: 20-05-2016, 12:14 »


Carburateur Ultrasoon laten reinigen?


 :stupid:  Als er veel gum verwijderd is volstaat het spoelen met benzine vaak niet... Hoe is het in de brandstoftank gesteld? Als hij lopend is weg gezet kan het volgens mij niet aan kleppentrein liggen oid... :-X
Old bikers never die, they just smell that way...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2261
Re: Husqvarna TE610 '98 geen benzine na carb
« Reactie #9 Gepost op: 20-05-2016, 15:17 »
Ideale ontbrandingsmengsel is 14,70 kilo lucht op 1 kilo benzine.. dus als je benzine ruikt na een paar x proberen te starten dan staat de boel wel erg rijk ;)

Als ie lekker opgewarmd is ja.
Kouwe start is toch net ff wat kritischer
Sommigen mag je nog niet eens naar het gashandel wijzen of tis gedaan in kouwe toestand.
Eindh. Tilb. dBosch, Pireneos, Cantabria, Albarracin, Boade Senez.

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: Husqvarna TE610 '98 geen benzine na carb
« Reactie #10 Gepost op: 20-05-2016, 16:09 »
Zeker bij die DellOrto's

Sent from my Nokia 3310 using Tapatalk

Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 11
Re: Husqvarna TE610 '98 geen benzine na carb
« Reactie #11 Gepost op: 20-05-2016, 17:17 »
Als ie lekker opgewarmd is ja.
Kouwe start is toch net ff wat kritischer
Sommigen mag je nog niet eens naar het gashandel wijzen of tis gedaan in kouwe toestand.

Misschien ben ik verpest door alle spookverhalen, maar ik zou niet eens gas durven te geven bij het kickstarten  :-X

Komt er uberhaupt benzine bij de carburateur aan?


Vlotterbak vol?
Ja, vlotterbak zit vol.
Is er een goede manier om de carb los te testen? Want ik kan nu niet goed testen of het ook door de sproeiers aan de lucht verneveld wordt.
Ik vind het idee van benzine en een stofzuiger niet het fijnste idee.


 :stupid:  Als er veel gum verwijderd is volstaat het spoelen met benzine vaak niet... Hoe is het in de brandstoftank gesteld? Als hij lopend is weg gezet kan het volgens mij niet aan kleppentrein liggen oid... :-X
Ik heb alles met zwarte dasty onder handen genomen en met lucht schoongeblazen. Ik heb helaas nog geen ultrasoonreiniger in huis.
De tank hebben we leeg laten lopen, de kraantjes schoongemaakt, nieuwe slangetjes. Het benzinefiltertje in de carb was schoon, maar hebben we voor de zekerheid nogmaals schoongemaakt.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2261
Re: Husqvarna TE610 '98 geen benzine na carb
« Reactie #12 Gepost op: 20-05-2016, 17:53 »
Sleepkabeltje ::)
Eindh. Tilb. dBosch, Pireneos, Cantabria, Albarracin, Boade Senez.

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: Husqvarna TE610 '98 geen benzine na carb
« Reactie #13 Gepost op: 20-05-2016, 19:50 »
Psies, aanslepen of duwen. Hij is draaiend weggezet, krijgt een vonk en benzine. Dan heeft-ie geen keus, hij MOET het doen. Ook een Husky ontkomt niet aan natuurwetten
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: Husqvarna TE610 '98 geen benzine na carb
« Reactie #14 Gepost op: 20-05-2016, 23:46 »
Dacht ik ook tot na nogal wat gezoek er achter kwam dat mn zuigerveren aan gort waren..dus kan lopend wegzetten en dan t niet meer doen.. :(
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl