Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: toeren zaken langzaam..  (gelezen 6572 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
toeren zaken langzaam..
« Gepost op: 21-08-2007, 16:20 »
heja, vandaag de carbs van dirty vervangen, was wat sloom en de luchtsproeiers zaten vast, de carbs van het '97 blok er op gezet..
loopt beter maar als je optrekt en schakelt blijfen de toeren hoog, ze vallen niet zo snel terug, had ie ook al bij de oude carbs maar lijkt nu erger..
weet iemand hoe dat komt en hoe je het oplost??
thanks zappa
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • *****
  • Berichten: 998
Re: toeren zaken langzaam..
« Reactie #1 Gepost op: 21-08-2007, 16:39 »
Hoog in de toeren blijven hangen kan duiden op verkeerd afgestelde luchtschroef.

Al gecontroleerd of hij geen valse lucht aanzuigt?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3419
Re: toeren zaken langzaam..
« Reactie #2 Gepost op: 21-08-2007, 16:55 »
Bij mijn vorige TTR ook gehad, ik moest toen een gasnaald verhangen
Nu  - 1999 TT600R 2004 DRZ400S
Niet Meer - 1985 XT350, 1996 TT600E, 1999 TT600R, 1998 WR400F, 2001 TT600R, 1986 TT350, 1977 XT500, 1991 XTZ660, 1996 Honda XR400R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: toeren zaken langzaam..
« Reactie #3 Gepost op: 21-08-2007, 17:25 »
Lang 'naijlen' duidt in principe op een arm mengsel.
Kan goed zijn dat de nieuwere carbs een armere afstelling hebben (ivm mileu) of dat de naaldsproeier gewoon minder versleten is.

Hangt natuurlijk van het type carb af etc, en andere fouten zoals false lucht etc kunnen het ook veroorzaken. Effe aangenomen dat er verder niks fout is:

Gasnaald een stukje hoger zetten en co/megsel schroef ook wat rijker zetten.

succes

Offline member

  • *****
  • Berichten: 233
Re: toeren zaken langzaam..
« Reactie #4 Gepost op: 21-08-2007, 17:33 »

Gasnaald een stukje hoger zetten en co/megsel schroef ook wat rijker zetten.

succes

moet de schroef dan in of juist uit gedraaid worden?


Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: toeren zaken langzaam..
« Reactie #5 Gepost op: 21-08-2007, 20:28 »
lucht schroef een hele slag meer dan aanbevolen, en knalt als een gek in de uitlaat. denk inderdaad te arm.
wel gek,oude carbs bijna niet knallen [ te rijk] en toch ook naijlen..
ga morgen even cheken op valse lucht..
hoop dat ik de lucht schroefen van de oude carbs los krijg..gaan ze weer terug
ps teller staat op 73.000km, kan het ook te maken hebben met versleten zuiger veren?

@ess luchtschroef uit = rijker
thanks zappa
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: toeren zaken langzaam..
« Reactie #6 Gepost op: 04-09-2007, 23:39 »
vandaag eindelijk gekeken en jawel, valse lucht linker carb inlaat..
komend weekend [ geen stres, heb nog een BIG, wat een LUXE!! ] maar oude carbs terug, lekken verhelpen of inlaat vervangen met een reserve..
en hem dan eens goed dirty maken ;)
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3542
Re: toeren zaken langzaam..
« Reactie #7 Gepost op: 05-09-2007, 11:06 »
Hoi Zappa,

Ik heb met mijn Big hetzelfde gehad, vasle lucht in het linkerspruitstuk, het rubber spruitstuk bleek aan de binnenkant beschadigd en de afdichting was uitgedroogd. Het was over na de montage van een nieuw spruitstuk.

(checken op valse lucht gaat heel makkelijk door bij stationair draaiende motor een beetje remmenreiniger op het spruitstuk te spuiten ..... als het toerental oploopt is er een lek)
Big....is history ..... 640 ook, 690EnduroR ook, nu een Yamaha T7 en een CRF450 2006 en een CRF 450 Rally 2007

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: toeren zaken langzaam..
« Reactie #8 Gepost op: 05-09-2007, 18:52 »
he martijn, remreiniger trukje had ik van jou via DR-BIG forum ;)
werkt goed ;)
zet spruitstuk van m'n kapotte blok over.. 8)
groeten zappa
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: toeren zaken langzaam..
« Reactie #9 Gepost op: 09-12-2007, 17:07 »
up date en vraagje..
inlaat bleek niet lek en uiteindelijk oude carb's maar gemonteerd, gebruik die oude Dirty maar als woonwerkfiets op wegbanden..
maar het verschil in koppel begon me toch weer te ergeren,
carbs er af getrokken en beide sets open geschroefd..
bij de '97 carbs zaten de 8 kleine gaatjes in het gasnaaldhuis dicht met een soort groene oxidatie..
kan dit voor het langzaam zakken van de toeren gezorgt hebben??
ook gooide hij er benzine uit bij die carb bij flink gas geven..

ben helaas nog een carb leek :-\ maar wil die oude Dirty toch wat feller hebben, het verschil in koppel met Shiny is te groot..
oude carbs staan op 72.000km, '97 carbs 41.000km maar de fiets waar ze van af komen had meer als een jaar stil gestaan en waarschijnlijk waren de carb's niet leeg gedraait :-\

gasnaaldhuis ligt nu te weken in innotec remreiniger.. [ volgens de vertegenwoordiger tast deze de rubbers in de carbs niet aan, kan ik ook de carbs hier mee reinigen??] 
groeten Zappa
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11351
Re: toeren zaken langzaam..
« Reactie #10 Gepost op: 09-12-2007, 18:10 »
Hoi Zap,

Het beste en voorlopig goedkoopste is injectorreiniger in je tank te kieperen, verkrijgbaar bij het pompstation.

Of je leent even mijn spuitbusje carburateurreiniger (niet roken tijdens het gebruik, schijnt veel gevoeliger te zijn voor ontvlammen dan wasbenzine).

Of je laat je carburateurs ultrasoon reinigen, da's het mooiste. Tegenwoordig heeft Powerplustools van die ultrasoonbakken, slechts tussen de twee en driehonderd euro in aanschaf.

Misschien kan je er eentje lenen van iemand?

Noppy

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: toeren zaken langzaam..
« Reactie #11 Gepost op: 09-12-2007, 19:00 »
Spuitbusje gom-verwijderaar (thinner werkt ook om je carb te reinigen, wel geheel demonteren) en perslucht doen wonderen. Om een carburateur schoon te maken moet je die toch demonteren. En doorblazen met perslucht is het zekerste, dan weet je zeker of een gaatje ook echt vrij is.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11351
Re: toeren zaken langzaam..
« Reactie #12 Gepost op: 09-12-2007, 21:06 »
Mark,

Van welk merk is dat spuitbusje?

Heeft het product ook een algemene naam?


Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: toeren zaken langzaam..
« Reactie #13 Gepost op: 09-12-2007, 21:38 »
Geloof dat Briggs & Stratton het in het gamma heeft. Zal Bar's toch ook wel hebben?

Edit:
Wynn's heeft zoiets, en JB ook. Moet je net nog ff zoeken waar, mocht je het willen hebben. Bij Brezan ofzo?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: toeren zaken langzaam..
« Reactie #14 Gepost op: 09-12-2007, 22:10 »
thanks voor de tips, maar een van de gasnaald huisen [goede benamming??] van de '97 carbs is onder aan ingevreten door oxidatie/corrosie..
zitten beneden aan 8 kleine gaatjes, de onderste 4 zijn dermate aangetast dat ik deze vervang voor 1 uit de oude carbs..
voor de rest lijken de carbs redelijk schoon, ben nu wat aan het proberen met een huis middeltje..
gooi de set '97 carbs morgen op Dirty..
laat weten hoe het afloopt..

en denk niet dat ik een ultrasoon bak vaak nodig zal hebben, bij een gelukig gebrek aan rijbewijs B draaien m'n BIG's regelmatig wat slokken benzine weg ;)
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl