Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: welke kleurtemperatuur xenon voor optimale contrast  (gelezen 6508 keer)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 79
welke kleurtemperatuur xenon voor optimale contrast
« Gepost op: 02-12-2009, 13:32 »
met welke kelurtemperatuur krijg je een optimale contrast, helderheid etc op de weg en/of off de road.
 
Ik wil mn standaard verlichting door xenon vervangen,  maar weet nog niet welke kleurtemperatuur het beste is.

Offline member

  • Kom op mensen, wordt ook
  • Donateur
  • *****
  • Berichten: 2325
Re: welke kleurtemperatuur xenon voor optimale contrast
« Reactie #1 Gepost op: 02-12-2009, 14:10 »
met welke kelurtemperatuur krijg je een optimale contrast, helderheid etc op de weg en/of off de road.
 
Ik wil mn standaard verlichting door xenon vervangen,  maar weet nog niet welke kleurtemperatuur het beste is.
Naar verluid geeft 6000K de meeste lichtopbrengst, maar valt 8000K meer op.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: welke kleurtemperatuur xenon voor optimale contrast
« Reactie #2 Gepost op: 02-12-2009, 16:41 »
4200K levert het meeste licht (in lumens). Maar 6000K heeft wat meer lichtenergie in het ~420-520nm gebied zitten, precies waar de staafjes gevoeliger zijn bij lage lichtintensiteit. Op basis daarvan zou je zeggen dat 6000K beter is.
 
Nadeel is wel dat blauwe dingen zoals verkeersborden nog sterker reageren op dat licht, en dus wel heel fel oplichten.
 
Verder is compleet donker niet de situatie waarin je het allerbeste licht nodig hebt, dat is de schemer. Dan doen de kegeltjes in de ogen ook nog mee, en zou je met 4200K beter af zijn.
 
Voor alles is wat te zeggen dus. Ik heb 4200K gekozen; minder patserig.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: welke kleurtemperatuur xenon voor optimale contrast
« Reactie #3 Gepost op: 02-12-2009, 19:10 »
Heb een Xeon lamp in gebouwd, dacht 6000..
Maar zit dus in een koplamp van '93, dus veel strooilicht  ::)
Op een donker landweggetje gaat bij 40% van de tegenliggers de grootlicht knipper er op  :-\
 
En ik heb de variant Xeon gewoon en grootlicht H4 [die erg slecht is] dus ff terug knipperen zit er niet in.. [goeikoop ding]
De xeon met servo voor verzetten naar normaal en groot zijn erg kwetsbaar, de servo trilt kapot op een 1 pitter/ all/offroad
 
De koplamp staat a lager afgesteld dan voorgeschreven en ook meer naar links.
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • *****
  • Berichten: 343
Re: welke kleurtemperatuur xenon voor optimale contrast
« Reactie #4 Gepost op: 02-12-2009, 19:38 »
QUOTE
 
Auto's die af-fabriek zijn voorzien van een HID-systeem gebruiken HID-capsules ('xenon-lampjes') die 4300K uitschijnen, dit komt van alle lichtkleuren (lichtgraad) het dichtste in de buurt bij wit licht.
Er wordt trouwens vaak geroepen dat je niet een te blauwe kleur moet kiezen... maar waarom?
Niet alleen omdat naar voren gericht licht alleen wit of geel mag uitschijnen, blauw dus niet.
Ook omdat hoe blauwer je licht is, hoe minder lumen het systeem zal uitstralen, omdat het voor de mens zichtbare licht (ons spectrum) deze lichtgraad niet in zich heeft.

Alle licht uitstraling (lichtstroom) wordt gemeten in lumen.
Ezelsbrug; 1 lumen is gelijk aan de hoeveelheid licht die een kaars uitschijnt op 1m² vanaf 1 meter afstand.
Dat is dus vrij weinig, een beetje doorsnee halogeen koplamp heeft een gemiddelde uitstraling van 1500 tot 2000 lumen.
Dit is nou precies waarom HID-systemen zo geweldig populair zijn; een OEM HID capsule van 4300K zal een lichtstroom van zo rond de 3200 lumen, of 3200 lm hebben!
Dat is dus zo'n beetje 50% meer licht dan stock halogeen...

UNQUOTE

Bron voor de geinteresseerden:
http://www.civicclubholland.nl/forum/viewtopic.php?f=21&t=16134

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3378
Re: welke kleurtemperatuur xenon voor optimale contrast
« Reactie #5 Gepost op: 02-12-2009, 19:45 »
contrast van objecten is met 4300k beter dit is toch wel belangrijk om onevenheden te zien ipv dat het verrassingen worden. Anders heeft HID mi geen zin.

Blauwachtig valt misschien wel op (en is natuurlijk lekker fancy) maar contrast van de reflectie is erg slecht. En heb je boven 5000K als kleurtemp  er onverhard geen zak aan.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4370
Re: welke kleurtemperatuur xenon voor optimale contrast
« Reactie #6 Gepost op: 03-12-2009, 18:56 »
Mijn ervaring met Xenon is dat je het niet moet nemen om meer te zien, maar wel om beter gezien te worden. Ik vond het vooral op donkere bochtige weggetjes geen verbetering tov halogeen. Positief vond ik het dat automobilisten je duidelijk eerder/meer zien overdag, maar nog steeds moeten deze eerst kijken om je te kunnen zien :(
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 929
Re: welke kleurtemperatuur xenon voor optimale contrast
« Reactie #7 Gepost op: 03-12-2009, 20:55 »
Bij mij zit er 5000K in (dim/groot) en is spierwit. De 3000K versie was toen niet leverbaar helaas...
Het is soms net effe te blauw en mis wat contrast.

Ik merk nu toch wel op de weg dat die blauwe 8000K dingen echt pijn aan je ogen doen, en het zicht vind ik matig eigenlijk. Erg irritant bij tegenliggers als ze net niet goed staan of veel strooilicht hebben.

Het meest ideale is de 3000K lamp (geel) schijnt. Niet verblindend aan de ogen, je ogen kunnen dat licht beter hebben. En veel contrast met het zicht en rustig aan je ogen.
Moet ze nog even scoren ergens, in H7. ???


Gr. Johan.
Past: Suzuki T500 "74, Suzuki DR800S "96, Aprilia ETV1000 "02, Honda NX250 "91---Now: Honda XR250R "92, Honda NPS50 "08, KTM 250EXC-F "07, Yamaha XT660Z "09!!

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 79
Re: welke kleurtemperatuur xenon voor optimale contrast
« Reactie #8 Gepost op: 04-12-2009, 09:26 »
3000 of 4300 zou het dus moeten worden. Is 3000 niet te geel?
 
 
Heeft dr Bean nog een mening die rijdt toch ook met xenon of is dit weer terug gebouwd?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 169
Re: welke kleurtemperatuur xenon voor optimale contrast
« Reactie #9 Gepost op: 04-12-2009, 20:13 »
Ik heb 2 motoren met Xenon.
 
1 met 6000K
1 met 4300K
 
6000K bevalt mij beter (veel licht en ik val iets meer op door de zweem blauw er doorheen!)

Kijk hier eens: www.xenonlamp.nl
Lead, follow or get out of the way !!!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 343
Re: welke kleurtemperatuur xenon voor optimale contrast
« Reactie #10 Gepost op: 05-12-2009, 18:36 »
Standaard fabrieks-af is 4300-4800K, zou daar aan houden....