QUOTE
Auto's die af-fabriek zijn voorzien van een HID-systeem gebruiken HID-capsules ('xenon-lampjes') die 4300K uitschijnen, dit komt van alle lichtkleuren (
lichtgraad) het dichtste in de buurt bij wit licht.
Er wordt trouwens vaak geroepen dat je niet een te blauwe kleur moet kiezen... maar waarom?
Niet alleen omdat naar voren gericht licht alleen wit of geel mag uitschijnen, blauw dus niet.
Ook omdat hoe blauwer je licht is, hoe minder lumen het systeem zal uitstralen, omdat het voor de mens zichtbare licht (ons
spectrum) deze lichtgraad niet in zich heeft.
Alle licht uitstraling (lichtstroom) wordt gemeten in lumen.
Ezelsbrug; 1 lumen is gelijk aan de hoeveelheid licht die een kaars uitschijnt op 1m² vanaf 1 meter afstand.
Dat is dus vrij weinig, een beetje doorsnee halogeen koplamp heeft een gemiddelde uitstraling van 1500 tot 2000 lumen.
Dit is nou precies waarom HID-systemen zo geweldig populair zijn; een OEM HID capsule van 4300K zal een lichtstroom van zo rond de 3200 lumen, of 3200 lm hebben!
Dat is dus zo'n beetje 50% meer licht dan stock halogeen...
UNQUOTE
Bron voor de geinteresseerden:
http://www.civicclubholland.nl/forum/viewtopic.php?f=21&t=16134