Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Injectie op 2-takt, kan het al?  (gelezen 6444 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11351
Injectie op 2-takt, kan het al?
« Gepost op: 19-09-2010, 16:32 »
En wat zouden de voordelen zijn? ???

Offline member

  • *****
  • Berichten: 248
gehad: Maico mc250, suzuki gsx400f, kawasaki zxr750, kawasaki z750, husqvarna te510, honda cr500, suzuki rm250, honda xr250, yamaha tt350.

nu: yamaha yz400f en yamaha xt550 en montesa cota 310 ook allen met kenteken.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4267
Re: Injectie op 2-takt, kan het al?
« Reactie #2 Gepost op: 19-09-2010, 17:36 »
aprilia DiTech ? Is er al jaren.
 
honda exp, dakar mee gereden!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Injectie op 2-takt, kan het al?
« Reactie #3 Gepost op: 20-09-2010, 08:30 »
Ik heb er wel eens over zitten denken. Moet makkelijk kunnen om benzine rechtstreeks in de cylinder te injecteren als de uitlaatpoort al gesloten is. Aprilia Ditech doet ook zoiets, maar dan een combinatie perslucht/benzine.
 
Voordeel zal voornamelijk een lager verbruik zijn, en minder geduvel met veranderende weersomstandigheden

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1389
Re: Injectie op 2-takt, kan het al?
« Reactie #4 Gepost op: 20-09-2010, 09:53 »
En niet te vergeten het milieuaspect: Geen onverbrande benzine in de uitlaat door spoelverlies.
 
Maurice

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: Injectie op 2-takt, kan het al?
« Reactie #5 Gepost op: 20-09-2010, 11:19 »
Volgens mij is Bimota een aantal jaren geleden bezig geweest met tweetakt met injectie (1997).




Nieuw is het niet, al was dit blok wel geplaagd met problemen heb ik begrepen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1389
Re: Injectie op 2-takt, kan het al?
« Reactie #6 Gepost op: 20-09-2010, 11:56 »
Volgens mij is Bimota een aantal jaren geleden bezig geweest met tweetakt met injectie (1997).

Nieuw is het niet, al was dit blok wel geplaagd met problemen heb ik begrepen.

Ik durfde 'm niet als voorbeeld te noemen, omdat na het faillissement van Bimota de restanten opgebouwd zijn met carburateurs. En waarschijnlijk de meeste rijdende exemplaren ook zijn omgebouwd.
 
Wat overigens niet vreemd is, als je ziet hoeveel problemen grote fabrikanten (Honda) in die tijd hadden met injectie op motorfietsen. Dat was nog maar conventionele indirecte injectie op viertakt motoren...
 
Maurice

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Injectie op 2-takt, kan het al?
« Reactie #7 Gepost op: 20-09-2010, 12:00 »
D'r zijn trouwens 2 'hoofdvormen' van injectie he?

1) In de luchtinlaat.
2) Direct in de cylinder.

Voor tweetakts lijkt nummertje 2 me verreweg het zinnigste. De olie distribueer je dan met een pomp direct naar de diverse lagers en cylinderwand. Dan heb je ook wat minder nodig. Als je dan ook nog een olieafscheider ofzo tussen carter en inlaatpoort kunt plempen zodat er minder olie de verbrandingsruimte in komt dan kun je volgens mij best een leuk blokje maken.

Mooi 90-graden V-twinnetje bouwen van een 500cc met niet te agressieve timing, en je hebt een leuke basis voor een allroad.

Stel dat je een benzineverbruik kunt realiseren van 1:16 en een smering die overeen komt met 1:50, dan is het olieverbruik 1L/1600km. Da's hetzelfde als een viertaktblok dat elke 5000km 2 liter verse olie wil hebben en een olieverbruik heeft van 1:4500. Daar klaagt niemand over.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11351
Re: Injectie op 2-takt, kan het al?
« Reactie #8 Gepost op: 20-09-2010, 12:20 »
Is het zo dat een 2-takt zuiger het mengsel bij de neergaande slag dichter comprimeert dan dat een 4-takt blok dat doet (dus een soort compressor / turbo)?

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: Injectie op 2-takt, kan het al?
« Reactie #9 Gepost op: 20-09-2010, 12:59 »
Een tweetakt gebruikt de neergaande slag om het mengsel de cylinder in te spoelen als je dat bedoelt (en tegelijkertijd is het de abeidsslag van de vorige cylcus).

Bij een viertakt wordt de neergaande slag gebruikt als arbeidsslag, of als "aanzuigslag". Onder de zuiger komt geen mengsel.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1982
Re: Injectie op 2-takt, kan het al?
« Reactie #10 Gepost op: 20-09-2010, 13:46 »
Stel dat je een benzineverbruik kunt realiseren van 1:16 en een smering die overeen komt met 1:50, dan is het olieverbruik 1L/1600km. Da's hetzelfde als een viertaktblok dat elke 5000km 2 liter verse olie wil hebben en een olieverbruik heeft van 1:4500. Daar klaagt niemand over.
Da's dan toch licht anders omdat die 2 liter verversing niet verbrand wordt.

Overigens lijkt het mij goed denkbaar dat je dat hele gedoe onder de zuiger achterwege laat, en vervangt door een soort van externe turbo die eerst vlak voor het eind van de arbeidsslag (net na het openen van de uitlaatpoort) een massa lucht naar binnen stuurt, en vlak daarna een benzine/lucht mengsel. Dan kun je onder de zuiger net zo smeren als bij een viertakt.

Klinkt wel goed als ik het zo opschrijf.Zal toch al wel eens geprobeerd zijn neem ik aan?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Injectie op 2-takt, kan het al?
« Reactie #11 Gepost op: 20-09-2010, 14:31 »
Yup, met een 2e cylinder+zuiger. Maar dan word de boel weer zo complex en zwaar dat 4 kleppen en een nokkenas opeens niet meer zo slecht klinken.

D'r staat trouwens een rekenfoutje in mijn vorige post: 1:16 met 1:50 smering is 1L/800km. Dat verandert het plaatje toch behoorlijk significant. Maargoed, volgens mij moet je een liter tweetaktolie op de 1500-2000km nog best voor elkaar kunnen krijgen. Omdat er geen benzine meer mee het carter ingaat heb je al minder olie nodig omdat er ook minder weggewassen word. Verder kun je de olie doelgericht aanbrengen waar-ie nodig is, en het moet mogelijk zijn om een deel van de olie af te scheiden voordat het de cylinder ingaat. Doen ze met carterdampen ook.

Dat de olie verbrand word is opzich niet erg trouwens. Dat doet een diesel ook. En dan lekt die olie tenminste niet het milieu in om oppervlaktewater te vervuilen. Moet-ie alleen wel goed kunnen verbranden. Iets wat je volgens mij met directe benzineinjectie en kleine hoeveelheden smeerolie die gecontroleerd naar de behoeftige plekken gepompt worden nog wel voor elkaar moet kunnen krijgen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Injectie op 2-takt, kan het al?
« Reactie #12 Gepost op: 21-09-2010, 19:47 »
Bimota-V-Due  was dat... machtig mooi concept: 500cc direkt ingespoten tweetakt (dus geen smeeringsverdunning door de benzine). 145kg meen ik, 110pk

Maar helaas een beetje erg Bimota zal ik maar zeggen :-)

Der schijnen er nog een paar te zijn op de wereld.

ps.: Direkt ingespoten tweetakt diesels zijn er ook, zat!

Offline member

  • Modje
  • *
  • Berichten: 2587

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Injectie op 2-takt, kan het al?
« Reactie #14 Gepost op: 21-09-2010, 20:35 »
ps.: Direkt ingespoten tweetakt diesels zijn er ook, zat!

Yep, maar die gebruiken zaken als Roots-compressoren en turbo's om lucht de cylinder in te spoelen.

Ik heb me wel eens afgevraagd of dat niet zou werken: de compressie van een tweetaktmotor stevig opvoeren, de gasklep gewoon weglaten, en in plaats van een bougie zo'n moderne 1600-bar dieselinjector monteren. Even afgezien van de zware belasting van drijfstang en krukas dan, en wat smeerolie heb je ook nodig.

Honda EXP2 vind ik eigenlijk nog niet zo heel revolutionair; dan is dat DiTech spul (wat volgens mij van Orbital afkomt?) veel revolutionairder. Het enige wat dat ARC aanpakt is onvolledige verbranding; het doet niks aan aan wegspoelen van mengsel bijvoorbeeld, en je kunt de hoeveelheid olie nog steeds niet reduceren.