Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: WR400 koelvloeistof  (gelezen 986 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3420
WR400 koelvloeistof
« Gepost op: 20-02-2006, 16:13 »
Afgelopen weekend heb ik de koelvloeistof verwisseld, maar zoals altijd blijf ik met wat vragen zitten

Ik heb, zoals het handboekje zegt, de radiateurdop losgemaakt, de oude koelvloeistof weg laten lopen (in een emmertje), aftapplug er weer ingeschroefd en toen weer 1.2 liter koelvloeistof (volgens boekje) in de radiateur gekiept. Even laten lopen en dat is t dan wel, dacht ik

In het overloop tankje blijft helaas de "oude" vloeistof staan (makkelijk te zien, want de oude vloeistof was kraanwater en heeft geen kleurtje, en de nieuwe koelvloeistof is groenig).

Had ik dat hele tankje moeten leegmaken en daar tot het juiste niveau bijvullen en zo ja ??
Moet het hele systeem ook nog worden ontlucht?? Bij mijn Feroza hoeft dat niet, maar de verwarming thuis dus weer wel....
Nu  - 1999 TT600R 2004 DRZ400S
Niet Meer - 1985 XT350, 1996 TT600E, 1999 TT600R, 1998 WR400F, 2001 TT600R, 1986 TT350, 1977 XT500, 1991 XTZ660, 1996 Honda XR400R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: WR400 koelvloeistof
« Reactie #1 Gepost op: 20-02-2006, 16:37 »
idd: je moet het tankje leegmaken, maar das eenvoudig te doen door het overloopslangetje effe los te maken. (kan je meteen zienof ie dicht zit misschien).
Waarschijnlijk loopt het via een boog, zodat het niet vanzelf leeg loopt.

Of het systeem ontlucht moet worden weet ik niet, zie handboek. (als er plekken zijn waar de lucht blijft hangen: ja.)

Lucht die meegaat door het systeem, zal bovenin de radiator verzamelen. Bij de eerste keer opwarmen wordt het dan het expansievat ingedrukt, en bij afkoelen wordt daaruit weer vloeistof naar binnen gezogen (immers bubbelt de lucht door de vloeistof in het vat naar boven en weg).

MAAR: Als je echte koelvleoistof gebruikt hebt, moet je dit NIET mengen met water: een redelijk kleine hoeveelheid water verziekt de anti-bevrieseigenschappen al behoorlijk, dit itt anti-vries-water mengsel, wat niet hetzelfde spul is)

Dus advies: effe netjes de tankje leegmaken. Evt gewoon nog eens doen, het is tenslotte maar 1,2 liter en kost weinig dat spul)
grts