Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Een paar algemene interesse vragen  (gelezen 406 keer)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 118
Een paar algemene interesse vragen
« Gepost op: 05-03-2021, 14:07 »
Nu ben ik me ook wat meer aan het verdiepen in Enduro ritten en dit lijkt me op termijn toch echt hartstikke gaaf om te doen. Vooral de uitdaging en het gevecht met jezelf en de machine spreekt me aan.


Ik lees dat er met enduro ritten op tijd gereden wordt. Nu maakt het wedstrijd element me niet zo veel uit maar vroeg me wel af waarom je bij controlepunten 'te vroeg' binnen kan zijn. Wat is hier de reden achter? Je zou toch zeggen, hoe sneller je hem uitgereden hebt hoe beter. Zoals met wel meer wedstrijden. Wat maakt dit bij enduro ritten anders?

Daarnaast vroeg ik me af wat een beetje gangbare bescherming is om te dragen tijdens een enduro rit (georganiseerd of niet). Voor mijn normale weg ritten heb ik natuurlijk al een rugbeschermer etc maar wat is doorgaans aan te raden voor dergelijke ritten?
Husky FE350. BMW 1200 GS

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Een paar algemene interesse vragen
« Reactie #1 Gepost op: 05-03-2021, 14:16 »
Crosslaarzen kniebeschermers en body Protector.
En misschien nog nekbrace.
Handschoentjes.
Van die tijd weet ik ook niet ben wel nieuwsgierig.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 30
Re: Een paar algemene interesse vragen
« Reactie #2 Gepost op: 05-03-2021, 14:33 »
Misschien ter voorkoming van stukken afsteken? Of om de snelheid nog enigszins beperkt te houden, je rijdt de verbinding (deels)op de openbare weg waar je je aan de verkeersregels dient te houden.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Een paar algemene interesse vragen
« Reactie #3 Gepost op: 05-03-2021, 14:37 »
Oke dan geld het alkeen voor de verbindingsstukken.
De specials mag je raggen wat je wil.
Heb er ook wel eens naar gekeken maar er zijn veel regeltjes bij enduro.
En dat werkt niet bij propje.


Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 30
Re: Een paar algemene interesse vragen
« Reactie #4 Gepost op: 05-03-2021, 14:52 »
Oke dan geld het alkeen voor de verbindingsstukken.
De specials mag moet je raggen wat je wil.
Heb er ook wel eens naar gekeken maar er zijn veel regeltjes bij enduro.
En dat werkt niet bij propje.


In de specials kan je elke seconde die je aflegt zien als een strafpunt. Degene met de minste punten aan het einde wint :) Daar MOET je dus knallen, als je tenminste wilt winnen.


Te vroeg melden bij een controlepunt (buiten de marge) levert je ook een punt op.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1389
Re: Een paar algemene interesse vragen
« Reactie #5 Gepost op: 05-03-2021, 14:57 »
Enduro's waren vroeger regelmatigheidsritten, zoals je ook in de (auto) rallysport wel ziet.


In de praktijk werkt de 'penalty' op te vroeg zijn in enduro's anders dan het lijkt: Je hebt eigenlijk altijd tijd over, tenzij de omstandigheden veel slechter zijn dan bij het uitzetten van de route.
Omdat de klok aan het eind van de servicestraat staat, neem je gewoon de tijd die je over hebt in de service-straat: Tanken, OH'en met andere rijders, eten, drinken en eventueel sleutelen. En dan zorg je dat je samen met de andere rijders uit 'jouw minuut' weer op tijd bij de klok bent.


De daadwerkelijke competitie bij enduro gaat dus eigenlijk altijd om de tijden uit de proeven. Tenzij rijders penalties hebben opgelopen door pech of onoplettendheid.

Post Merge: 05-03-2021, 15:17
Oke dan geld het alkeen voor de verbindingsstukken.
De specials mag je raggen wat je wil.
Heb er ook wel eens naar gekeken maar er zijn veel regeltjes bij enduro.
En dat werkt niet bij propje.
In de praktijk vallen die regeltjes best mee. Ik kan maar 3 nadelen bedenken:
- Vroeg aanwezig zijn, keuren enz. - en ik houd niet van vroeg opstaan.
- Pauzes worden bepaald door je tijden
- Rijders om je heen rijden (ook) voor competitie. Dus je wilt ze niet in de weg rijden.


En misschien voor beginners: Je moet een minimum-tempo hebben, en 4-5 uur kunnen vasthouden met beperkte pauzes. Als je bij offroadritten veel meer wordt ingehaald dan jij anderen inhaalt, of om de 10 minuten een pauze nodig hebt, is enduro nog niet voor jou.


Als je daar overheen bent, heb je juist een relaxte rit. Rijders hebben meer respect voor elkaar; bij offroadritten heb je wel eens mannetjes die zich moeten bewijzen in de eerste de beste bocht, bij enduro komt de uitslag aan het eind. En de drukte is sowieso veel minder. De route is vaak uitdagender. En je kunt nog steeds de hele route raggen, als je daar zin in hebt!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: Een paar algemene interesse vragen
« Reactie #6 Gepost op: 05-03-2021, 17:16 »
Enduro is inderdaad super leuk om te doen. Voor mij vooral vanwege het ontbreken van grote drukte op de route. Soms vraag je je af of je wel de juiste route rijdt omdat je niemand anders ziet zelfs. Dat is met een offroad wel anders, vooral bij de leukere obstakels ontstaat al snel een opstopping.


Het niet te vroeg verder mogen voorkomt dat er ineens (veel) meer dan 4 mensen in 1 minuut starten, met name bij de snellere rijders. Als je te laat bent start je wel als 5e rijder bij de 4 rijders van 1 minuut. Dat zijn dan doorgaans langzamere rijders omdat deze later gestart zijn.
(start is op scratch uitslag, 1e enduro op nummer)


Wat wel eens mis gaat is als je een keer 1 minuut later door een tijdcontrole (TC) gaat, je alle volgende TC's ook een minuut later moet zijn. Doe je dat niet heb je 1 minuut straf voor te laat en nog 1 minuut straf voor te vroeg. Dat maak je in de proeven niet zomaar goed.
Meer dan 5 minuten te vroeg of 30 te laat is diskwalificatie. Geen uitslag dus. In de reglementen staat dat je dan "op eigen risico" door mag rijden.
Al die keren dat ik mezelf pijn heb gedaan of iets stuk heb gemaakt terwijl ik binnen de tijd reed kwam er ook niemand dat risico op zich nemen. Dat maakt dus niet zoveel uit.

Een goedgekeurde helm (bij 1e enduro laten keuren, 4 jaar geldig) is verplicht, een harnas tegenwoordig ook. Laarzen, kniebeschermers en handschoenen zal ook wel verplicht zijn, en volgens mij lange mouwen ook. Dat zijn allemaal dingen waar je toch niet zonder wil.