Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: probleem startmotor kle500  (gelezen 1393 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 319
probleem startmotor kle500
« Gepost op: 11-11-2006, 18:31 »
Hallo,

Ik heb weer een nieuw probleem, maar nu met de startmotor. Het is een oud probleem dat ik vorig jaar ook al had en heb ik toen opgelost met een nieuwe startmotor, maar sinds kort geeft deze ook hetzelfde probleem.

Tis namelijk zo dat hij vaak wilde starten maar af en toe reageerde de startmotor niet. Hij wil dus absoluut niet draaien, het enige is het relais dat ik hoor klikken. Vorig jaar was dit probleem dus ook en werd na verloop van tijd steeds erger totdat hij vrijwel nooit meer wilde starten. Datzelfde probleem is dus weer terug en wordt ook steeds erger waardoor het niet meer af en toe is maar bijna elke keer. Ik zet hem dan in zn versnelling en duw hem er een keer doorheen. Vaak wil hij dan weer maar ik weet dat de volgende keer weer voor problemen gaat zorgen.

Iemand een idee wat dit kan zijn? Het lijkt me heel sterk dat een 2e startmotor ook kapot is, hoewel ik eigenlijk niet weet of de vorige ook stuk is. Ik heb hem toen gewoon vervangen.

Groeten,

Bart
XTZ660 Ténéré!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: probleem startmotor kle500
« Reactie #1 Gepost op: 11-11-2006, 18:37 »
Bij auto-startmotoren is het oprobleem dan meestal de bendix, die niet uit komt. Als die namelijk niet uit gaat, zal de motor niet gaan draaien. Dat ie niet uit gaat, kan liggen aan dat alles droog is (niet vet) of dat er oud vet in zit dat plakt.

Dan is het meestal kwestuie van even de startmotor er af en op de werkband proberen (startkabels er even tegen de aansluitklemmen houden en het relais bedienen. Dan kun je het meestal wel zien.
Maar bij een motorfiets is het vaak een vrijlooplager-constructie meen ik, dus ik vraag me af of dat in dit geval ook zo is.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 23
Re: probleem startmotor kle500
« Reactie #2 Gepost op: 11-11-2006, 19:11 »
Bij auto-startmotoren is het oprobleem dan meestal de bendix, die niet uit komt. Als die namelijk niet uit gaat, zal de motor niet gaan draaien. Dat ie niet uit gaat, kan liggen aan dat alles droog is (niet vet) of dat er oud vet in zit dat plakt.

Dan is het meestal kwestuie van even de startmotor er af en op de werkband proberen (startkabels er even tegen de aansluitklemmen houden en het relais bedienen. Dan kun je het meestal wel zien.
Maar bij een motorfiets is het vaak een vrijlooplager-constructie meen ik, dus ik vraag me af of dat in dit geval ook zo is.
Bovenstaande klopt helemaal, MAAR als de bendix niet naar buiten wil dan zal de startmotor evengoed ronddraaien alleen hij neemt het tandwiel niet mee om je krukas een paar slagen te laten maken.
Waar je ook even naar kan kijken is of je startrelais wel helemaal goed is, dus als de startmotor nier wil draaien dan even de grote aansluitpunten op het relais even kortsluiten met een schroevendraaier,als dan de startmotor wel rondgaat is het je relais.Dan kan je ook de accu nog hebben als die een beetje op zijn eind raakt dan kan de startmotor ook niet rond, dit kan je nagaan door even met startkabels aan je auto te gaan hangen en dan weer proberen te starten, als ie dan wel ronddraait dan is je accu verrot.

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: probleem startmotor kle500
« Reactie #3 Gepost op: 11-11-2006, 19:25 »
Vorig jaar had ik precies zoiets met m'n Aprilia en toen was idd mijn relais naar de knoppen (doorgebrand na starten met bijna lege accu). Je hoort 'm dan tikken en de startmotor doet niks. Alleen door heel vaak proberen lukte het af en toe de startmotor aan de praat te krijgen. Nieuw relais en het liep weer als het bekende zonnetje.
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • *****
  • Berichten: 319
Re: probleem startmotor kle500
« Reactie #4 Gepost op: 19-11-2006, 00:36 »
bedankt voor de reply's iedereen, heb er veel aan gehad. maar toch na veel gezoek heb ik toch maar een andere startmotor van de sloop gehaald en deze vanmiddag erin gezet. nou doet ie het weer gewoon dus waarschijnlijk was dat toch weer het probleem.

groeten,

bart
XTZ660 Ténéré!