Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: bouten in aluminium  (gelezen 3162 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4367
bouten in aluminium
« Gepost op: 03-12-2006, 16:15 »
Vandaag bezig geweest om m'n stator over te zetten in "nieuwe" dynamodeksel (tijdje geleden kapot gegaan door aflopen van ketting) en daar had ik nogal wat moeite om bouten die in de aluminium deksel zitten los te krijgen. Het zijn natuurlijk kruiskoppen die je lekker ronddraait, bij 2 kon ik mooi een sleufje in dremelen en dan met een grote platte schroevendraaier aan de gang, maar bij 2 anderen had ik te weinig ruimte dus maar de kop eraf geslepen.
Dus hebben jullie tips om voornamelijk kruiskop bouten los te krijgen uit aluminium (die zitten het meeste vast).
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4267
Re: bouten in aluminium
« Reactie #1 Gepost op: 03-12-2006, 16:22 »
mijn tip is om ze te vervangen voor inbussen voordat ze vast rotten  :D
Slagschroevedraaier werkt vaak wel maar ik hou er niet van, slijp liever een kopje weg dan een flinke klap er op soms. Maar dat ligt er aan waar het vast zit.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4367
Re: bouten in aluminium
« Reactie #2 Gepost op: 03-12-2006, 16:29 »
Stel voor dat ze daarmee alvast in de fabriek mee beginnen :). Slagschroevendraaier staat op m'n verlanglijstje. Heb inderdaad gemerkt dat een klap op de schroevendraaier voordat je gaat draaien ook eenigzinds werkt.
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: bouten in aluminium
« Reactie #3 Gepost op: 03-12-2006, 16:40 »
slaan op de schroevendraaier rammelt ze vaak wel wat los en helpt, maar een slagschroevendraaien is gewoon echt de oplossing.

Je kan ook de zaak nog heetstoken met de brander (gelijkmatig): het Alu zet meet uit dan het staal... dus komen ze los. Zeker als je ze van te voren flink in de kruipolie zet.

Als je de kop eraf boort zitten ze overigens meestal meteen helemaal los.

Nieuwe bouten vastzetten met een beetje kopervet/grafiet (niet als ze in de olie zitten!)/ nikkelspray (dat is eigenlijk het beste, maar lastig te krijgen) of keramiekpasta (ht-vet)

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: bouten in aluminium
« Reactie #4 Gepost op: 03-12-2006, 17:04 »
Ik heb een paar flink vastgerotte kruiskoppen toch los kunnen krijgen met een kruiskopbitje met "diamantcoating".

Zat zo: kruiskop was vastgerot en was met een normaal nieuw correct passend kruiskopbitje toch niet los te krijgen. De kruiskop lubberde gewoon uit waarna het bitje eruit schoot. Ten einde raad naar de gereedschapwinkel voor een oplossing. Ik zocht een prutje dat je op de kop van je bitje smeert om te voorkomen dat het bitje uit de kop glipt (waarschijnlijk een soort van slib met daarin diamant/zircoon gruis). Dat hadden ze helaas niet, maar ze hadden wel bitjes met diamant coating. Nogal sceptisch toch maar zo'n bitje gekocht, want je moet wat.

Bij thuiskomst meteen geprobeerd, en vwala, kruiskoppen kwamen gelijk los. Goed spul.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4367
Re: bouten in aluminium
« Reactie #5 Gepost op: 03-12-2006, 17:07 »
Mijn verlanglijstje groeit verder, bedankt voor alle tips zover.
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: bouten in aluminium
« Reactie #6 Gepost op: 03-12-2006, 17:10 »
das zowieso ook het voordeel van een slagschorevendraaier: Je zet er een bit-dop op, evt met verlengstuk oid, en je kan een mooi scherp goed passend bitje gebruiken.
Werkt ook voor imbussen etcetc.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 319
Re: bouten in aluminium
« Reactie #7 Gepost op: 03-12-2006, 17:37 »
koop een slagschroevendraaier, heeft mij al vaak geholpen en kost niet zoveel.
XTZ660 Ténéré!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: bouten in aluminium
« Reactie #8 Gepost op: 03-12-2006, 18:02 »
De truuk die mij in 90% van de gevallen helpt:

Pak een doorslag van ca. 10 mm dik (werkt voornamelijk goed bij kruiskopboutjes) en geef met een niet al te zware hamer een paar ferme tikken op de kop, zodanig dat de kruiskop-opening een beetje dichtstuikt.
Dan pak je de passende grote schroevendraaier (liefst één met zo een zeskant voor en steeksleutel ofzo, en zet daar dan ook ene sleutel op, of klem er een griptang rond)  en slag die met de hamer in de kruiskop, doordat het gat wat is dichtgestuikt kun je hem dan mooi klem slaan. Dan er vol op hangen en losdraaien. Doe dit net als ik gezegd heb, liefts met een sleutel op je schroevendraaier, omdat je anders teveel kracht kwijt bent aan het losdraaien om de schroevdraaier nog aan te kunnen drukken.

De kunst is namelijk bij alu om de oxide even te breken. Dat gaat door slaan met een hamer op te slaan zodat de oxide wat breekt of een slagschroevendraaier. Alleen heb ik niet veel succes met slagschroevendraaiers, wil nooit echt lukken.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: bouten in aluminium
« Reactie #9 Gepost op: 03-12-2006, 18:05 »
Overigens, als je een bout niet makkelijk los krijgt uit aluminium, geef hem dan eerst een paar tikken. Kan je een hoop armoe schelen en rotgedraaide koppen (geleerd van een monteur met gouwe handjes)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4367
Re: bouten in aluminium
« Reactie #10 Gepost op: 04-12-2006, 08:08 »
Nou, volgende keer moet het in een keer goedgaan  :)
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • Noppe hef moor vun
  • *****
  • Berichten: 1304
Re: bouten in aluminium
« Reactie #11 Gepost op: 06-12-2006, 23:41 »
Ik zocht een prutje dat je op de kop van je bitje smeert om te voorkomen dat het bitje uit de kop glipt

Dat werkt ook uitstekend met klepslijppasta!