Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Transalp 700 of tenere 660  (gelezen 6744 keer)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 47
Transalp 700 of tenere 660
« Gepost op: 23-11-2013, 23:13 »
Hallo allen,

Mijn vriendin en ik zouden graag wat meer samen gaan motorrijden. 'Onze' motor is op dit moment een yzf750 en vooral ik vind dit niet ideaal...

Ik heb vroeger vrij veel verschillende allroad motoren gehad (in volgorde):

- transalp 600 (met dubbele schijf voor)
- 750 super tenere
- cagiva elefant 900 (met ie vering)

De transalp is toen niet lang in mijn bezit geweest vanwege te klein en toch wat under-powered voor mijn boven gemiddelde vlotte rijstijl (waarmee ik zeker geen doorjager ben).

De tenere was een fijne, comfortabele fiets, maar de voorrem was ondermaats en soms ronduit gevaarlijk (ondanks volledig gereviseerde klauwen, stalen remleidingen etc).

De cagiva was de beste allroad, maar een zadel als een plank en een bouwkwaliteit/onderdelenvoorziening die soms echt om te huilen waren.


Nu had ik mijn zinnen al lang gezet op de xt660z, vanwege de looks en de mogelijkheden om eens een onverhard pad mee te nemen. Maar (het zal vast aan het ouder worden liggen), om de één of andere reden lijkt de 'nieuwe' transalp me de meest rationele, allround (dus niet allroad) keuze.


Wat me vooral bij de tenere tegenhoud is het feit dat het een ééncilinder is, bij de transalp is het dan weer de erg lage zit.


Ik hoor graag jullie meningen over deze 2 fietsen. Ik heb ook de rijtest op motorfreaks al enkele malen doorgenomen. De motor zou echt een blijver moeten zijn, dus wil mezelf van een miskoop besparen.

Groeten,

Thomas


Offline member

  • *****
  • Berichten: 1745
Re: Transalp 700 of tenere 660
« Reactie #1 Gepost op: 24-11-2013, 14:27 »
Wij hebben zelf een transalp 700 en dat is een perfecte doch iewat saaie motorfiets. Zeer comfortabel met een goed zadel en prettige zit. En met een beetje enthousiasme kun je er de meeste motoren aardig mee bijhouden. En niet te vergeten, een fantastisch werkend ABS.


De 660 heb ik ook gereden en was aangenaam verrast. Ik vond het zadel niet fijn en het vermogen is maar net aan toereikend. Stuurt wel erg fijn en offroad de betere keuze hoewel erg zwaar.


Dus rij je voornamelijk op de weg: Transalp.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Transalp 700 of tenere 660
« Reactie #2 Gepost op: 24-11-2013, 14:35 »
XTZ 183kg en 48PK
Alp   214kg en 60 pk dacht dat er meer in zou zitten bij de Alp?
 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4351
Re: Transalp 700 of tenere 660
« Reactie #3 Gepost op: 24-11-2013, 15:12 »
Heb nooit de nieuwe alp gereden dus kan niet vergelijken. Maar de Tenere heb ik wel wat ervaring (160.000km). Ik heb em voornamelijk voor woonwerk verkeer gebruikt (enkele reis: 15km snelweg+70km B-wegen), verder de MS1000, Schotland met vrouw achterop en weekendjes Ardennen. Als je de zwakke punten aanpakt heb je een betrouwbare motor die alles kan maar nergens in uitblinkt, lekker zuinig (500km op een tank) en makkelijk onderhoud (kleppen stellen lukte mij in 40min)
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2069
Re: Transalp 700 of tenere 660
« Reactie #4 Gepost op: 24-11-2013, 16:25 »
Je moet ze natuurlijk beide proefrijden.


Grootste verschil zit'm denk ik in de mogelijkheden op onverhard. Daar is de Tenere duidelijk beter op toegerust.


Heb er zelf 73.000 km op gereden en het is een can-do-almost-anything motorfiets + bijzonder robuust i.g.v. valpartijen en betrouwbaar.


Alp ken ik niet.


HJ
uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 47
Re: Transalp 700 of tenere 660
« Reactie #5 Gepost op: 24-11-2013, 21:05 »
Proefrijden nog niet gedaan, maar vandaag met vrouwlief gaan proefzitten op beide motoren...

De Alp viel eigenlijk meteen af...

De tenere zit beter, is groter (ben zelf 1m90) en ondanks de geringe lengte van vrouwlief (1m62) vond ze de opstap geen ramp en de zit tov de alp veel beter.

Bovendien vind ik de afwerking en keuze van veercomponenten op de tenere toch stukken hoogwaardiger.

Ik hoor jullie verdere ervaringen graag.

Offline member

  • Prutser
  • *****
  • Berichten: 918
Re: Transalp 700 of tenere 660
« Reactie #6 Gepost op: 24-11-2013, 23:27 »


http://youtu.be/1tY43aSpAZo
Iig op 15.20 (en op meerdere punten) een tenere met duo op de colle de sommeiler. Verder is het filmpje ook wel stoer. Rond 1 min sta ik te genieten van het uitzicht
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan

Offline member

  • *****
  • Berichten: 322
Re: Transalp 700 of tenere 660
« Reactie #7 Gepost op: 25-11-2013, 00:27 »
Ben zelf 1.75m maar ik vond die Teneré al best hoog en kon al bijna niet met 1 voet aan de grond.
Denk dat het knap lastig voor je vriendin gaat worden met 1.62m en dan nog zo'n lange vent achterop ?


what doesn't kill me only makes me stronger

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2069
Re: Transalp 700 of tenere 660
« Reactie #8 Gepost op: 25-11-2013, 07:08 »
Trouwens, als het de bedoeling is dat je vriendin veel achterop mee gaat, zou ik toch op zoek gaan naar iets met meer vermogen.
uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 733
Re: Transalp 700 of tenere 660
« Reactie #9 Gepost op: 25-11-2013, 10:18 »
ik heb gezien dat je echt alleen naar deze twee wilt kijken, maar ik doe toch een alternatieve suggestie:
f800gs. dan heb je eigenlijk een moderne tenere 750(incl meer vermogen en remmen waar niks op aan te merken is). Enige zwakke punten van de gs: zadel is iets te zacht, en de vering is als je wat harder offroad gaat natuurlijk niet meer geschikt. Maar ik denk dat de vering zeker niet onder doet voor tenere of transalp. Misschien zelfs wel wat beter.
inmiddels moeten er toch goede 800 gs-en te vinden zijn voor een fatsoenlijke prijs?




Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 47
Re: Transalp 700 of tenere 660
« Reactie #10 Gepost op: 25-11-2013, 15:41 »
ik heb gezien dat je echt alleen naar deze twee wilt kijken, maar ik doe toch een alternatieve suggestie:
f800gs. dan heb je eigenlijk een moderne tenere 750(incl meer vermogen en remmen waar niks op aan te merken is). Enige zwakke punten van de gs: zadel is iets te zacht, en de vering is als je wat harder offroad gaat natuurlijk niet meer geschikt. Maar ik denk dat de vering zeker niet onder doet voor tenere of transalp. Misschien zelfs wel wat beter.
inmiddels moeten er toch goede 800 gs-en te vinden zijn voor een fatsoenlijke prijs?

De prijsklasse is dan wel weer net iets anders. Toegegeven, ze zijn goedkoper dan ik had verwacht, maar je zit toch al gauw met een prijs die 2000 - 3500 euro hoger ligt. Ben het verder wel met je eens.

Trouwens, als het de bedoeling is dat je vriendin veel achterop mee gaat, zou ik toch op zoek gaan naar iets met meer vermogen.

Mee eens, en dat blijft op dit moment het twijfelpunt...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 589
Re: Transalp 700 of tenere 660
« Reactie #11 Gepost op: 25-11-2013, 15:52 »
En een Africa Twin?? Veel sterker frame en meer vermogen dat een TA, en een stuk betaalbaarder.
Honda NC700X
KTM 640 Adv '01

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 47
Re: Transalp 700 of tenere 660
« Reactie #12 Gepost op: 25-11-2013, 16:21 »
En een Africa Twin?? Veel sterker frame en meer vermogen dat een TA, en een stuk betaalbaarder.

Simpel, wil graag een modernere fiets. Daarmee zeg ik dus zeker niet dat de AT een oud hok is, maar toch pas ik.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 2527
Re: Transalp 700 of tenere 660
« Reactie #13 Gepost op: 25-11-2013, 19:28 »
Heb een transalp en een tenere gehad, voor mij waren het allebei prima motoren.
De alp was de betere wegmotor de ten de betere offroader.
De ten is wel veel meer karakterfiets en heeft mijn voorkeur.
Maar mijn voorkeur is hoogstwaarschijnlijk niet die van jou
omdat ik altijd solo rijd en geen reizen met de motor maak.
 

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 47
Re: Transalp 700 of tenere 660
« Reactie #14 Gepost op: 29-11-2013, 22:37 »
Bedankt voor al jullie info! Ik heb mijn buikgevoel gevolgd en ben voor de yamaha gegaan, gisteren de aanbetaling gedaan.

Deze is het geworden