Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Osmand smartphone track navigatie cheap-ass  (gelezen 133677 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7960
Re: Osmand smartphone track navigatie cheap-ass
« Reactie #360 Gepost op: 19-10-2017, 21:45 »
Hier ook maar even binnenvallen.
Net een nomu S10 gekocht.
Nu een X grip scoren die en goedkoop is en degelijk z,n werk doet nl. mijn Nomu dragen door alle off road avonturen.
en ik hoop dat ik uit de voeten kan met Osmand app om tracks in te laden.


gr Marco


Offline member

  • Prutser
  • *****
  • Berichten: 918
Re: Osmand smartphone track navigatie cheap-ass
« Reactie #361 Gepost op: 19-10-2017, 21:52 »
ik hoop dat ik uit de voeten kan met Osmand app om tracks in te laden.

Komt vast goed en anders geef je een gil.

Gr Lennert
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7960
Re: Osmand smartphone track navigatie cheap-ass
« Reactie #362 Gepost op: 19-10-2017, 22:07 »
Dank je Lennert.
Heb je osmand uitleg al bekeken.
Moet lukken.
Je bent er nooit bij man bij de Brabo.
Echt supergaaf prachtig weer.

Offline member

  • Prutser
  • *****
  • Berichten: 918
Re: Osmand smartphone track navigatie cheap-ass
« Reactie #363 Gepost op: 19-10-2017, 22:12 »
Ja, wrijf het er ff in  :( Ik hoop er volgend jaar bij te zijn.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7960
Re: Osmand smartphone track navigatie cheap-ass
« Reactie #364 Gepost op: 19-10-2017, 22:38 »
Tuurlijk ben je erbij.
Rij langs amersfoort zetten we je TT op de aanhangert.
Kan je laatste stuk met me mee rijden.
Vanuit het barre noorden.
Vriest het daar al? ;)

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: Osmand smartphone track navigatie cheap-ass
« Reactie #365 Gepost op: 20-10-2017, 00:07 »
Mijn vrouw is ernstig digibeet. Zit nu 2 weken in Ghana en gebruikt Osmand na minimale uitleg. Is super enthousiast. Als zij het kan, kan iedereen het  :D
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7960
Re: Osmand smartphone track navigatie cheap-ass
« Reactie #366 Gepost op: 20-10-2017, 09:20 »
Oke Gert dat geeft de burger weer moed.
Was er een beetje bang voor dat ik zou verzuipen in die apps.
Heb jaartje met een apple moeten werken voor mijn werk.
Wat een kloteaparaat is dat zeg.

Leuke is wel als deze apps zo toegankelijk zijn dat Garmin z.n langste tijd dan wel heeft gehad.

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: Osmand smartphone track navigatie cheap-ass
« Reactie #367 Gepost op: 20-10-2017, 10:47 »
Wat mijn tip zou zijn is maak een kort lijstje met een paar dingen die je wilt kunnen doen en probeer die onder de knie te krijgen met Lennart zn filmpjes bijvoorbeeld. De rest van de opties (zijn er heel veel) gewoon voorlopig links laten liggen. Ik ben zelf "techneut" em vind het leuk om opties te bekijken en proberen, maar uiteindelijk heb je maar een paar simpele dingen nodig om alles te kunnen.


Wat ik er vooral mee doe:
1. Kaartjes downloaden/updaten - gewoon via wifi, verbluffend simpel vergeleken met Garmins.
2. GPX-tracks inladen en tonen die je na kan rijden - op je telefoon in het mapje "tracks" zetten en schuifje "op kaart tonen" aanzetten
3. Naar een punt op de kaart navigeren (bijv. tankstation) - punt even vasthouden met je vinger, dan verschijnt een "pin", deze weer aantikken en kies navigeer
4. Ergens naar toe rijden via een of meer punten (bijv. route op vakantie) - Begint hetzelfde als 3. Kies eerst je bestemming, voeg daarna tussenpunten toe.
5. Nuttig punt zoeken bijv hotel en daarnaar toe gaan - zoekfunctie gebruiken of nuttige punten (POI) op de kaart tonen.


Daarmee kan ik eigenlijk alles: offroad tracks rijden door marokko, onroad door europa karren met navigatie, zelfs stadswandelingen doe ik er mee (profiel voetganger kiezen), tanken, eten, slapen.


Het op je telefoon opslaan van kaartjes is supersimpel. Maar in Europa sinds kort niet meer echt nodig ivm je databundel die overal werkt zonder extra kosten.  In Marokko doe ik dat nog wel.


Ik heb mijn Garmins al een tijd niet meer en mis ze geen seconde. Sterker nog: ik nam altijd een laptopje mee voor Mapsource; ik doe dat nu nog steeds maar ik merk dat ik die nauwelijks/niet meer gebruik.
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1564
Re: Osmand smartphone track navigatie cheap-ass
« Reactie #368 Gepost op: 20-10-2017, 11:34 »
Ik zou punt 2 effe nader bestuderen:


  • Je kunt heel gemakkelijk gpx tracks in bv Google drive zetten
  • Bij dowmloaden wordt deze meteen in Osmand bewaard en geopend
  • Settings bij een track - Hoe kom je daar snel
  • Navigeren over de track. Daar zul je blij van worden
  • En dan nog tonen Poi's op de kaart.
BMW xChallenge en een Montesa 315R

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: Osmand smartphone track navigatie cheap-ass
« Reactie #369 Gepost op: 20-10-2017, 11:37 »
Klopt, doe ik ook, maar niet iedereen heeft Drive en/of weet wat het is. Maar zeker nog handiger.
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • Prutser
  • *****
  • Berichten: 918
Re: Osmand smartphone track navigatie cheap-ass
« Reactie #370 Gepost op: 20-10-2017, 12:40 »

  • Je kunt heel gemakkelijk gpx tracks in bv Google drive zetten
  • Bij dowmloaden wordt deze meteen in Osmand bewaard en geopend

NB Er is een verschil tussen "importeer" en "opslaan" wanneer je een gpx opent vanuit bv mail, drive, etc. Opslaan en je 'waypoints' komen mee en bij "Importeer" volgens mij niet. En je tracks moeten "los" ge-exporteerd zijn. Wanneer je een gpx hebt met meerdere tracks er in wordt het 1 lange track en dat is wel een ding.

In Frankrijk kwam ik er achter dat de benaming van sommige POI categorien soms niet ideaal is. Campings vind je via het zoekwoord "Kampeerplaats".... Verder is voor buitenlandse offroadritjes de categorie "drinkwater" wel handig. In de bergen zijn veel kraantjes met prima drinkwater.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628
Re: Osmand smartphone track navigatie cheap-ass
« Reactie #371 Gepost op: 20-10-2017, 15:02 »
......dat de benaming van sommige POI categorien soms niet ideaal is. Campings vind je via het zoekwoord "Kampeerplaats".... Verder is voor
Dit is correct.

Camping is frans, campsite is engels en camping is het kamperen.
Moet je in Frankrijk je Android maar op frans over zetten.  ;) :D ;D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Osmand smartphone track navigatie cheap-ass
« Reactie #372 Gepost op: 20-10-2017, 16:08 »
Leuke is wel als deze apps zo toegankelijk zijn dat Garmin z.n langste tijd dan wel heeft gehad.

Voor de 'gewone' motornavigatie gebruik ik tegenwoordig toch vaker wel dan niet de telefoon, en blijft de Garmin thuis.
Dat ding heb ik toch al bij en wil ik niet in mijn broekzak hebben, het scherm is groter en duidelijker, de weergave van het kaartmateriaal onder osmand is zowiezo stik wat duidelijker dan de lijnenbrei van Garmin, tegenwoordig doen die touchscreens het prima met handschoenen aan (in ieder geval de zomerhandschoenen) en de helderheid is hoog genoeg om ook in de volle zon nog prima afleesbaar te zijn. En op een acculading van zo'n rugged phone kun je best een dagje rijden.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1564
Re: Osmand smartphone track navigatie cheap-ass
« Reactie #373 Gepost op: 20-10-2017, 17:57 »
Wat hebben die lui een blunder begaan door de Monterra alleen als een test-apparaat in de markt te zetten en verder dood te laten bloeden.
BMW xChallenge en een Montesa 315R

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: Osmand smartphone track navigatie cheap-ass
« Reactie #374 Gepost op: 20-10-2017, 18:32 »
Voor de 'gewone' motornavigatie gebruik ik tegenwoordig toch vaker wel dan niet de telefoon, en blijft de Garmin thuis.
Dat ding heb ik toch al bij en wil ik niet in mijn broekzak hebben, het scherm is groter en duidelijker, de weergave van het kaartmateriaal onder osmand is zowiezo stik wat duidelijker dan de lijnenbrei van Garmin, tegenwoordig doen die touchscreens het prima met handschoenen aan (in ieder geval de zomerhandschoenen) en de helderheid is hoog genoeg om ook in de volle zon nog prima afleesbaar te zijn. En op een acculading van zo'n rugged phone kun je best een dagje rijden.
Ik ben ook blij verrast door die xcover. Doet het uitstekend en het beeld is inderdaad ruimschoots voldoende om in daglicht te rijden. Al gebruik ik hem voornamelijk (dagelijks) voor flitsmeister :P