Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: 2009 model husaberg 3 dagen getest!  (gelezen 2695 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3587
2009 model husaberg 3 dagen getest!
« Gepost op: 02-01-2009, 13:42 »
ok, ik ben bevooroordeeld, maar er is volgens mij een nieuw tijdperk aangebroken... ik weet niet of dat wellicht ook geldt voor andere modellen die nu uitkomen, zoals de 450 bmw en de nieuwe KTM modellen, maar als je de vorige husaberg ( zoals ik) al strak vond sturen dat is de generatie 2009 helemaal een revolutie.  Je kunt de nieuwe 450 het best inschatten door de voordelen van een 2-takt te verenigen met de voordelen van een 4 takt.  licht en wendbaar, maar toch met controle, en een geweldig koppel en trekkracht zonder alleen maar op je achterwiel te rijden ( hoewel...)  Ik had mijn twijfels over injectie, maar die zijn ook weg.  de motor is superzuinig en reageert prachtig direct op het gas. in de bergen van de algarve toch rond de een op 17.   De standaardvering was voor daar wat stuiterig, maar na enige km's testen heel gemakkelijk op je gewenste stand te zetten. de motor stond qua mapping op standaard, maar had voor mij naar soft gemogen. Op de crossbaan denk ik dat de mapping "heftig" nog dichter de 2 takten zal naderen. Ik ben niet zo'n wheely rider, maar elke heuvel op zit je al snel op je achterwiel, zonder dat je het gevoel hebt de controle te verliezen.  Het gewicht van de motor is het zelfde als mijn husa, maar door het nieuwe zwaartepunt lijkt de motor zeker 10 tot 15 kilo lichter in de behandeling zonder het gevoel te hebben dat je op een zwabberfietsje zit. Ik had de eerste dag weinig noppen, maar daar heb ik niets van gemerkt. met de nieuwe noppen was rijden helemaal een genot, veel vertrouwen en veel controle.

Nogmaals, ik weet niet of de nieuwe modellen van andere merken deze standaard ook hebben bereikt, maar ik was oprecht aangenaam verrast. ik was zo blij met de 450 dat ik helemaal vergeten ben om ook op de 570 te stappen... ik kan me voorstellen dat de extra power wel wat van de berijder vraagt qua controle, dat moet wel helemaal een kanon zijn.



offroadmotorloos. even.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4265
Re: 2009 model husaberg 3 dagen getest!
« Reactie #1 Gepost op: 02-01-2009, 13:57 »
en ze zijn ook vooral heeeeel gaaf!
Ik vraag me alleen nog af wat de functie is van het bijna helemaal kunststof subframe, kan daar nog op z'n Buel's benzine in ofzo? op de foto's die ik heb gezien is het vooral lomp.
maar dat blokje.... mooooooi!!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3587
Re: 2009 model husaberg 3 dagen getest!
« Reactie #2 Gepost op: 02-01-2009, 14:20 »
ik heb ook een buell gehad, daar zit idd in het (sub)frame de tank. de grijze delen onder het zadel die je bij de husa zien zijn inderdaad allemaal tank. het plastic bij je knieen is dan ook aanzienlijk smaller geworden, fijn voor mensen met x-benen :) ik heb enorme 0-benen, maakt dus niet uit...
offroadmotorloos. even.

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: 2009 model husaberg 3 dagen getest!
« Reactie #3 Gepost op: 02-01-2009, 14:21 »
Zie die lach!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4351
Re: 2009 model husaberg 3 dagen getest!
« Reactie #4 Gepost op: 02-01-2009, 14:57 »
Hoe loopt die tank dan, wel van voor naar achteren of alleen de achterste helft. Tankdop van de 690 blijft irritant met blubber, maar daar wordt aan gewerkt heb ik gehoord  ;).

Hoe was het rijden in de Algarve, volgens mij geen hard bevroren grond ;D.
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: 2009 model husaberg 3 dagen getest!
« Reactie #5 Gepost op: 02-01-2009, 15:03 »
De tank zit op de normale plek, boven de motor. Of eigenlijk links en rechts van de airbox die achter het balhoofd zit. Het achterframe bevat de accu en wat andere electronica, geen brandstof.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3587
Re: 2009 model husaberg 3 dagen getest!
« Reactie #6 Gepost op: 02-01-2009, 15:13 »
@ max, volgens mij loopt de brandstoftank nog een aardig stukkie door onder je zadel naar achteren, zo zag het het er tenminste wel uit.  op de mormale plek (oude husa) zit vrijwel geen brandstofruimte meer, volgens mij ook zo op de 690?

@ niek  de grond was inderdaad niet bevroren. vanaf 11 uur gewoon in je crossshirtje buiten rijden, eerste uurtje nog met een jackje.  tankdop moet je met 2 handen openen, soort klik-kinderslot systeem. werkte prima. maar je kun niet alvast het tankpistool pakken en daarna pas de dop eraf draaien.
offroadmotorloos. even.

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: 2009 model husaberg 3 dagen getest!
« Reactie #7 Gepost op: 02-01-2009, 15:27 »
In de Enduro Abenteuer van vorige maand stond een mooi stuk over de Husa FE450/570. Mét leuke foto's:



Ik heb het artikel gescand voor de liefhebbers. Effe downloaden dus.  :)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3587
Re: 2009 model husaberg 3 dagen getest!
« Reactie #8 Gepost op: 02-01-2009, 18:49 »
leuk dankje!!
offroadmotorloos. even.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1745
Re: 2009 model husaberg 3 dagen getest!
« Reactie #9 Gepost op: 02-01-2009, 19:49 »
Goh, die zou ik ook graag eens proberen! Dan wil ik wel overwegen om mijn oude husaatje in te ruilen..

Offline member

  • *****
  • Berichten: 480
Re: 2009 model husaberg 3 dagen getest!
« Reactie #10 Gepost op: 03-01-2009, 11:03 »
JW,

Mooi apparaat, ik moet maar weer eens gauw naar Adriaan toe. Hoe is het met Adriaan en wat vindt hij zelf van de nieuwe Husa?

gr
Frans

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1982
Re: 2009 model husaberg 3 dagen getest!
« Reactie #11 Gepost op: 03-01-2009, 11:25 »
Je had het weer zwaar!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3587
Re: 2009 model husaberg 3 dagen getest!
« Reactie #12 Gepost op: 03-01-2009, 18:27 »
@ arjen: doe het maar niet, want je bent geheid 10.000,- euro armer. ;p  het is echt weer een stap verder in de ontwikkeling van deze motoren.
@ frans: Adriaan is letterlijk helemaal verliefd op die dingen. leuk om te zien, volgens mij zou ie zijn vriendin er nog voor inruilen...
@ E-jay.. vergis je niet, ik had hierdoor ook al de kerst gemist met de hele familie... ;)  wel mn hand gekneusd de laatste dag op een rots, dus ik weet nu net als jij wat rijden is veel pijn in de handjes...
offroadmotorloos. even.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345
Re: 2009 model husaberg 3 dagen getest!
« Reactie #13 Gepost op: 25-01-2009, 18:02 »
Ze maken ook een leuke stuurdemper voor dit apparaat:



http://www.husaberg.org/index.php?name=PNphpBB2&file=viewtopic&t=6279



Offline member

  • *****
  • Berichten: 3587
Re: 2009 model husaberg 3 dagen getest!
« Reactie #14 Gepost op: 25-01-2009, 22:49 »
cool ding, nu nog wat tankuitbreiding en een klein kuipje...
offroadmotorloos. even.