Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Madagascar offroad rit?  (gelezen 6974 keer)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 39
Madagascar offroad rit?
« Gepost op: 17-10-2010, 21:24 »
Hallo,
ik zit op dit moment in Madagascar voor de zaak. De meeste blanken hier rijden allemaal offroad moto's. Het is hier dan ook een waar offroad paradijs. Ik hoor hier verhalen van rondritten van een week waar men dwars door Madagascar trekt met de offroadmotor. Rivieren worden overgestoken door ter plekke pirogues (boomstam kano's) in te huren. Op de ondoordringbare stukken worden al wel eens dragers ingehuurd om de motor over een moeilijk stuk te krijgen.
Mijn vraag is of er mensen interesse zouden hebben om eens een rondrit te maken hier. Zonder het te extreem te maken natuurlijk maar ik kan hier wel eens iets organiseren zodat we met een groepje naar hier zouden kunnen komen. Heb hier ondertussen de nodige contacten die mij kunnen helpen.
Motoren worden ter plekke gehuurd. Vaak Suzuki DRZ400. Velen blanken rijden zelf KTM maar deze worden als niet betrouwbaar genoeg bevonden om er een volle week op uit te trekken met een minimum of geen onderhoud.
Ik heb gisteravond nog gesproken met iemand die volgende week met 7 vrienden vertrekt. Lokale motorrijder/gids mee, satelliettelefoon bij voor mocht er toch eens iets misgaan, 4x4 met reservemotor, proviand en brandstof die je op de stopplaatsen ontmoet.
Voor zij die Madagascar niet kennen, 1 van de mooiste en grootste eilanden ter wereld.
Zo groot als Frankrijk en de Benelux samen, ongerepte natuur variërend van woestijn tot Amazoniëwoud.
Xtoon, Nils, Arthur, Richard, Steven, Johan en de anderen, dit is een avontuur dat jullie niet willen missen.
Laat maar weten of er interesse is
Groetjes,
Marc Persoons
 


 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1818
Re: Madagascar offroad rit?
« Reactie #1 Gepost op: 17-10-2010, 21:28 »
alleen al voor het eten zie ik!

frank

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: Madagascar offroad rit?
« Reactie #2 Gepost op: 17-10-2010, 22:34 »
dat klinkt best mooi Marc.

ligt een beetje aan het wanneer of ik ook mee kan doen natuurlijk.
Is het erg ver/duur vliegen? Of valt dat wel mee (als de baas niet betaalt bedoel ik natuurlijk  ;))

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
Re: Madagascar offroad rit?
« Reactie #3 Gepost op: 17-10-2010, 22:57 »
Whow, dat klinkt wel gaaf!
Ik heb vrij tussen kerst en nieuwjaar.......
Wat kost een ticket die kant op (en terug) en wanneer heb je ongeveer in gedachte?
Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Madagascar offroad rit?
« Reactie #4 Gepost op: 18-10-2010, 08:47 »
En let vooral op de beesten die verder nergens anders voorkomen!
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4267
Re: Madagascar offroad rit?
« Reactie #5 Gepost op: 18-10-2010, 09:05 »
ik voel me aangesproken en ik zie dat word ik dan ook  :D
 
Don't eat to many coconuts, or YOU will get cocoNUTS! *madagascalees gezegde*
 
Wil graag eens die kant op hoor.
 
Een retour ticket Antananarivo kost 1200 euro, over nairobi. Nu weet ik daar nog een motortje te staan, dus dan rijden we van daar naar huis toe :)

Offline member

  • Modje
  • *
  • Berichten: 2587
Re: Madagascar offroad rit?
« Reactie #6 Gepost op: 18-10-2010, 09:34 »
En let vooral op de beesten die verder nergens anders voorkomen!

Ik heb anders wel een koppeltje daggecko's in huis  ;)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1570
Re: Madagascar offroad rit?
« Reactie #7 Gepost op: 18-10-2010, 09:57 »

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1453
Re: Madagascar offroad rit?
« Reactie #8 Gepost op: 18-10-2010, 11:20 »
Hey Marc, ben benieuwd welke periode je in gedachten hebt of als mogelijkheid ziet.
Lijkt me erg leuk ;)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 39
Re: Madagascar offroad rit?
« Reactie #9 Gepost op: 18-10-2010, 23:14 »
Ok,
interesse is er blijkbaar wel. Dan denk ik dat er eerst moet bepaald worden wat jullie verlangen/verwachten.
Duur : 1 week? 2 weken?
sowieso kan je slechts een klein deeltje van het eiland zien (zelfs op 3 weken).
Omdat de vliegtuigreis inderdaad een hele grote hap uit het budget neemt (1000 à 1300 euro) kan je evengoed voor een wat langere periode komen. 10 dagen lijkt me een minimum.
Denk er ook aan dat je na de vliegtuigreis de volgende morgen niet echt direkt op de motor wil stappen.
Ik vertrek vanuit Brussel. 7u35 TGV Parijs dan nonstop 10u30 vliegen tot in Tananarivo (hoofdstad) aankomst 22u00 lokale tijd (23u00 Europees) en tel gemakkelijk nog 1u30 voor je in hotel bent.
Budget: hierboven al vermeld, tel snel ong een 1300 euro/ticket. Valt misschien wel 100 à 200 euro af te krijgen als lang genoeg op voorhand en in groep geboekt kan worden.
Ter plekke is het allemaal wel goedkoper.
Heb hier al huurprijzen gezien van 19euro/dag voor een Suzuki 600DR geteld op 10 dagen.
Je hebt ook 1 à 2 grote 4x4's nodig voor bagage en brandstof te vervoeren (kostprijs 80 euro/dag inclusief chauffeur)
Een ervaren lokale motorrijder/gids kan je vinden voor 10euro/persoon/dag.
Verder overnachting (goedkoop eenmaal buiten de grote hotels), eten (spotgoedkoop) en brandstof (idem Europa)
Ik denk dat je met een budget van 100 euro/dag al ver komt. Ik reken dan met een groep van 8 à 10 mensen.
Periode: hangt een beetje af van welke kant van het eiland we gaan, maar op dit moment begint de zomer hier (>35°) en vanaf november begint het regenseizoen hier in Tananarivo. Dan wordt het onmogelijk om de uithoeken van het eiland te bereiken zonder vliegtuig te nemen.
Dus voor ons denk ik dat de beste periode april/mei is of anders september/oktober. Laat maar weten wanneer voor jullie de beste periode lijkt.
Ik wil dit wel organiseren in mijn vrije tijd maar heb absoluut niet de bedoeling om een Gerjan achterna te gaan. Ik breng gewoon wat mensen in contact met elkaar zodat we een leuke avontuurlijke trip kunnen maken. Ik kan wel handig gebruik maken van het feit dat ik hier nu ben en dat ik nu al weet dat ik in de maanden januari/februari en maart hier nog verscheidene projekten moet realiseren. Ik kan jullie wel garanderen dat Roemenië een luxeland is in vergelijking met de omstandigheden en infrastructuren die je hier ontmoet.
Geef mij wat reakties van wat jullie verwachten en dan kijk ik wel wat mogelijk is. Ben hier zelf nog een 2tal weken dus kan al wel wat contacten leggen en kan dit dan finaliseren begin volgend jaar.
Groetjes,
Marc





 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 204
Re: Madagascar offroad rit?
« Reactie #10 Gepost op: 27-10-2010, 20:49 »
Dag Marc,
 
Je Madagaskar verhaal heeft mijn interesse gewekt. We kennen elkaar van de OER 2008 en 2009. Als het tijdstip me past wanneer je daar naar toe wil heb ik interesse om mee te gaan. Tien dagen lijkt me inderdaad het minimum om een deel van het eiland te verkennen. Ik neem aan dat jij Frans spreekt, iets wat voor ons Hollanders niet vanzelfsprekend is.
Groeten, Peter vd S
Honda XR400 - KTM LC4 Adventure - Honda Dominator - Honda Africa Twin

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 39
Re: Madagascar offroad rit?
« Reactie #11 Gepost op: 29-10-2010, 02:13 »
Hallo Peter,
ja frans spreken helpt je wel verder maar sowieso heb je lokale gidsen nodig want in de meer afgelegen gebieden kom je ook met frans niet meer verder.
Ik wil vooral jullie info over wat jullie verwachten.
We kunnen alle richtingen uit.
Nogmaals de duurste uitgave in het geheel is het vliegtuigticket naar hier.
Eenmaal ter plekke kan je goedkoop de dag doorkomen. Zelfs logeren kan goedkoop als je niet echt noodzakelijk in de duurste hotels wil zitten.
Ik logeer zelf in de hoofdstad in 1 van de betere hotels aan 46€/dag ontbijt inclusief.
http://hotel-de-france-madagascar.com/ Dit wijkt nogal af van de officiële prijs op de site maar zoals altijd in Afrika is alles bespreekbaar. Zelfs met de Belgische directeur. Eenmaal buiten de hoofdstad kan je nog veel goedkoper logeren.
Willen jullie de partners meebrengen? (bvb vervoer in de 4x4)
10 dagen of langer?
Zelf denk ik dat je het na 10-12 dagen op een motor wel gehad hebt maar niets belet om nadien een week een bungalow te huren op 20 meter van het strand (30€/dag) en te genieten van de walvissen in de verte.
Ik heb info nodig van jullie om te weten wat jullie willen. Ondertussen heb ik al een 3tal personen/organisaties die dit soort trips organiseren. Eenmaal ik weet wat we willen kan ik deze contacteren en kijken welk compromis we kunnen sluiten. In februari/maart ben ik hier zelf terug en kan ik finaliseren.
Beste periode om te komen is juist voor of na de vakantiemaanden (juli/augustus) van bij ons. Ik denk dus aan mei/juni of september/oktober. Juli/augustus is budgetair te vermijden. Begin november begint het regenseizoen en dit duurt tot maart.
Dus nogmaals laat mij weten wat jullie willen. We vertrekken vanaf een wit blad.
Als alle geïnteresseerden mij laten weten welke periode kan, welk het maximum budget is, welk soort trip men wil, kan ik verder werken.
 
Groetjes,
Marc
 

 
Met dit soort vervoer (taxi-brousse) kan je het hele eiland door. Heel goedkoop, trip van 360km (=lange dagreis) kost 20000 Ariary (+/- 8 €).
Alleen geschikt voor de echte avonturiers. Geen airco en vol is ongeveer 25 personen aan boord. En ja, men rijdt hier zoals bij ons rechts van de baan. Dit is op één van de grootste/beste wegen van het land (N7 van Tananarivo naar Antsirabe)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1453
Re: Madagascar offroad rit?
« Reactie #12 Gepost op: 29-10-2010, 21:54 »
Ha die Mark, maak ons even gek met een paar plaatjes ;)
Ik ben zakelijk met een paar dingen tegelijk bezig en kan pas eind van het jaar een planning maken. Ik wacht hier de reacties af en pas me dan wel aan(hoop ik).
Is er locaal motorkleding te koop voor mijn postuur?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11352
Re: Madagascar offroad rit?
« Reactie #13 Gepost op: 30-10-2010, 09:10 »
Die breng je toch zeker gewoon mee? Even informeren bij de KLM wat het meebrengen van extra bagage kost per kilo.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 204
Re: Madagascar offroad rit?
« Reactie #14 Gepost op: 30-10-2010, 13:31 »
Vaak is het zo dat je naar Afrika 40 kg ipv 20 bagage mee mag nemen. Hangt van de maatschappij af. Vorig jaar naar Senegal geweest en kon alle eigen motorkleding gewoon meenemen. Ik had zelfs nog kilo's over!!
Hoe zit het met inentingen, pillen slikken, malaria e.d. in Madagascar?
Honda XR400 - KTM LC4 Adventure - Honda Dominator - Honda Africa Twin