Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Waarschuwing motorvervoer vanuit Colombia  (gelezen 3518 keer)

Offline member

  • starter
  • Berichten: 2
Waarschuwing motorvervoer vanuit Colombia
« Gepost op: 09-11-2012, 14:31 »


Afgelopen voorjaar heb ik samen met mijn vriend Paul een machtige reis in de bandensporen van Che Guevara gemaakt. Vanuit Buenos Aires hebben we 13.000 kilometer afgelegd door Zuid Amerika op een Yamaha XT1200Z en een Truimph Tiger 800XC. Zie onze site: http://www.doscompaneros.nl
Deze post is bedoeld om reizigers die, net als wij besluiten om hun voertuig vanuit Colombia terug te sturen naar Nederland, te waarschuwen. Ik ben namelijk in Colombia in contact gekomen met Sander Gielen, een Nederlander die zich daar al jaren bezig houdt met de export van (klassieke) auto's naar Europa en de VS. Hij bood aan mijn XT in een van zijn containers voor een aantrekkelijke prijs en inclusief all douane-formaliteiten te vervoeren naar Europa. Ik ben daarop ingegaan, mede op advies van andere Nederlandse reizigers die goed ervaringen hadden met Sander. Het vervoer van mijn motor is helaas op een drama uitgelopen. Het heeft namelijk 6 maanden (!) geduurd voor ze terug was en de kosten zijn helemaal de pan uitgerezen. Ik ben uiteindelijk tweemaal zoveel kwijt geweest dan wanneer ik het transport via een normale vervoerder geregeld had. Om nog maar te zwijgen van alle stress en tijd die verloren gegaan is om de motor terug te krijgen.

Reis je dus door Zuid Amerika en krijg je de tip om met Sander Gielen in zee te gaan, wees dan gewaarschuwd.
Twee cilinders is meer dan genoeg!

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: Waarschuwing motorvervoer vanuit Colombia
« Reactie #1 Gepost op: 09-11-2012, 18:02 »
Wat een doffe ellende Fried  :(  Is-ie wel een beetje netjes aangekomen?
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • *****
  • Berichten: 180
Re: Waarschuwing motorvervoer vanuit Colombia
« Reactie #2 Gepost op: 27-11-2012, 07:21 »
Deze ervaring geldt ook voor Brazilie. Wij hebben daar lang geleden (1999) onze suzukies van Sao Paulo terug verscheept naar Rotterdam met Hartrodt Brazilie. Met deze freight forwarder hadden we al 2 keer goede ervaringen (naar australie heen en terug en heen naar venezuala). Maar vanuit Brazilie was het een corrupte zooi en zijn uiteindelijk onze 2 motoren alleen in een grote container terug gekomen, waardoor we alle kosten hadden. was toen meer dan 4000,- gulden pp ipv de gebruikelijke 1000,- gulden.
Dus GEEN transport vanuit Brazilie regelen want ik denk niet dat het er beter op geworden is.
grts,
 
Udo
 
ps. Fried, ken je ons nog? Sahara 1995...
 
www.bikebrothers.nl
 
 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 303
Re: Waarschuwing motorvervoer vanuit Colombia
« Reactie #3 Gepost op: 27-11-2012, 13:56 »
Vliegen lijkt heel duur in eerste instantie, maar is toch echt heel gemakkelijk en weinig verrassingen achteraf!
Wij pikten onze motoren in Johannesburg op op de luchthaven, en een uurtje later reden we weg; dat lukt in een haven nooit!

Offline member

  • starter
  • Berichten: 2
Re: Waarschuwing motorvervoer vanuit Colombia
« Reactie #4 Gepost op: 16-12-2012, 18:05 »
Mijn Maxima is uiteindelijk heelhuids in Zeebrugge aangekomen met een roll-on/roll-off auto carrier van Wallenius Wilhelmsen http://www.2wglobal.com/www/wep/. Zelfs de losse bagagerol met tent en slaapmatje zat nog keurig op de motor en er was niets beschadigd. Ging uiteindelijk heel soepel: in 10 dagen van Cartagena naar Zeebrugge. WW vaart over de hele wereld en je hoeft je motor niet eens in te kratten. Een aanrader.
Twee cilinders is meer dan genoeg!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 359
Re: Waarschuwing motorvervoer vanuit Colombia
« Reactie #5 Gepost op: 17-12-2012, 11:11 »
Groupage zeevracht is inderdaad niet aan te raden. Ro/Ro is daarentegen goed alternatief.
Member of CMA-NL

Offline member

  • hell yeah!
  • *****
  • Berichten: 4170
Re: Waarschuwing motorvervoer vanuit Colombia
« Reactie #6 Gepost op: 17-12-2012, 11:16 »
Mijn Maxima is uiteindelijk heelhuids in Zeebrugge aangekomen met een roll-on/roll-off auto carrier van Wallenius Wilhelmsen http://www.2wglobal.com/www/wep/. Zelfs de losse bagagerol met tent en slaapmatje zat nog keurig op de motor en er was niets beschadigd. Ging uiteindelijk heel soepel: in 10 dagen van Cartagena naar Zeebrugge. WW vaart over de hele wereld en je hoeft je motor niet eens in te kratten. Een aanrader.

gaan ze ook de andere kant op?
dus vanuit de EU naar zuid Amerika?

klinkt wel erg interessant!
....espangol es dificil... entonces Lo intento algo....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 359
Re: Waarschuwing motorvervoer vanuit Colombia
« Reactie #7 Gepost op: 18-12-2012, 13:33 »
Firma in antwerpen doet dat ook http://www.nmtshipping.com/
 
Member of CMA-NL

Offline member

  • *****
  • Berichten: 509
Re: Waarschuwing motorvervoer vanuit Colombia
« Reactie #8 Gepost op: 18-12-2012, 14:05 »
Ik heb deze zomer met NMT motoren naar NamibiĆ« laten verschepen. Heeft ook een Nederlandse afdeling (Kees Honingh). Wel betrouwbaar, is Ro-Ro (A'dam erop, Walvisbay eraf), motoren waren uiteindelijk een week te laat (boot liep voor op schema dus hebben ze een extra ommetje over de Middelandse zee gemaakt, waardoor ze een week te laat waren, de logica van deze actie ontgaat me nog steeds  ??? ), maar alles was heel en zat er nog aan.
Op de site staat een schedule en de havens waar zij op varen.