Vandaag eindelijk weer eens tijd gehad om wat afstellingen en testjes te doen.
-Naald terug gezet naar standaard positie 2.
-Idle air jets vervangen van 80 naar 100... maar dat werkte niet.. veeeeeeeeeel te arm net voorbij stationair. (17 a/f en misfires) dus de 80 er weer in.
Gaan rijden en het volgende geconstateerd:
-13:1 a/f stationair
-Vanaf net voorbij stationair tot 8000rpm cruizend zonder gas bij te geven 15-16 a/f.. !
-Klein beetje gas bij geeft direct ergens rond de 13-14 a/f. In lage versnellingen zelfs kortstondig 11.5-12:1.
-Volgas in de eerste vijf versnellingen 12.8-13.5 a/f
-Volgas in de zes vanaf 130kmh 13.8-14.2 a/f.... had iets rijker gemogen, je hebt iets meer koppel met een iets rijker mengsel maar dit werkt ook.
Dichter bij een goede combi tussen prestaties en brandstof besparing zal moeilijk worden denk ik... dus ik laat het hierbij.
Hij staat nu echt op het randje van inhouden/stottertjes door te arm....
Dus mijn uiteindelijke afstelling is:
-CO-schroef 2.5 slagen uit.
-ACV air jet = 50 (stock idle air jet) werkt uitstekend tegen deceleratie knallen van de uitlaat)
-Idle air jet = 80 (stock ACV air jet)
-Main air jet = 40 (stock)
-Pilot jets = 38
-Main jets 178, 182
-Needle @ pos 2 (stock)
Wat dus wel goed zal werken bij de gasnaald op rijkere posities, is een "iets grotere" idle air jet. Daarmee maak je het ondergebied armer bij kleine gashendel openingen. Mocht ik hem weer op positie drie willen, dan zou ik dit combineren met een #84 idle air jet.